اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سنندج صورت گرفت

آغاز همایش بین‌المللی طراحی شهری از تئوری تا عمل

خبرگزاری فارس: همایش دو روزه بین‌المللی طراحی شهری از تئوری تا عمل در ایران در دانشگاه کردستان پیش از ظهر امروز آغاز به کار کرد.

آغاز همایش بین‌المللی طراحی شهری از تئوری تا عمل

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، این همایش با حضور جمعی از استادان و مسئولان عالی‌رتبه و استادان دانشگاه‌های کشور و استان کردستان پیش‌از ظهر امروز به مدت دو روز در تالار مولوی دانشگاه کردستان آغاز شد.

دبیر برگزاری همایش مذکور و استادیار گروه شهرسازی دانشگاه کردستان در آغاز به کار این همایش اظهار کرد: همایش بین‌المللی طراحی شهری از تئوری تا عمل در ایران به همت دانشگاه کردستان و با همکاری دانشگاه شهر بیرمنگام برگزار می‌شود.

هوشمند علیزاده افزود: بحث و تبادل‌نظر در زمینه‌های مرتبط با تئوری و عمل طراحی شهری در ایران از اواخر دهه 1950 میلادی تاکنون را موضوع اصلی این همایش عنوان کرد.

به گفته وی، همایش طراحی شهری از تئوری تا عمل بیشتر تأثیرات مدرنیسم، برنامه‌ریزی شهری سنتی و سرمایه‌داری بر رویکردها و فعالیت‌های حرفه‌ای و آکادمیک طراحی شهری در ایران را در طول شش دهه گذشته مورد بحث قرار می‌دهد.

استادیار گروه شهرسازی دانشگاه کردستان افزود: در این همایش پژوهشگرانی از حوزه‌های مختلف مرتبط با شهر همچون معماری، طراحی شهری، برنامه‌ریزی شهری، جغرافیای شهری، جامعه‌شناسی، اقتصاد شهری و تاریخ مطالعات شهری دعوت شده‌اند و مقالات خود را در این راستا ارائه خواهند داد.

وی از مدرنیسم و سنت، سرمایه‌داری و مدرنیته شدن، بعد اجتماعی طراحی شهری، بررسی مقایسه‌ای طراحی شهری در شهرهای جدید و سنتی و تعامل فضاهای معماری با فضاهای شهری به عنوان محورهای این همایش نام برد.

علیزاده تغییرات شهری در شهرهای ایران را ناشی از تاثیرپذیری از مدرنیزاسیون و تغییرات شکل‌گرفته در محیط سیاسی و اجتماعی کشور خواند و گفت: انفصال ساختاری عمده‌‌ای را در تداوم الگوی شهرسازی سنتی و بومی تحت تاثیر قرار داده است.

به گفته وی، تأثیر مدرنیزاسیون از اواسط قرن بیستم آغاز شده و تغییرات اساسی را در محیط کالبدی، اقتصادی و اجتماعی شهرها در پی داشته است.

به گفته دبیر برگزاری این همایش، تغییرات ساختار سیاسی و اجتماعی کشور در سال 1357 و متعاقب آن تأثیرات هشت سال جنگ تحمیلی و پیامدهای حاصل از نظر افزون شهرنشینی و بازسازی شتابان، ساختار شهری شهرهای معاصر را بیش از پیش دگرگون ساخته است.

وی گفت: دگرگونی‌های امروزه متأثر از سرمایه‌داری جهانی، تولید منظر شهری را بیشتر در راستای منافع آنی و زودگذر گروه‌های خاص قرار داده و فضاهای شهری را به کالبدی خالی از هویت اجتماعی و فرهنگی تبدیل نموده است.

علیزاده تصریح کرد: در حال حاضر شهر با الگویی تکراری و گسسته از توان‌های بومی و مکانی خود رشد کرده است در حالی که شهر هم اکنون بیش از هر زمانی نیازمند اصالت، منطق و پشتوانه پایدار است.

انتهای پیام/غ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول