اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئولان به حاشیه‌ها پایان دهند

پروژه مونوریل قم نیازمند شفاف‌سازی

خبرگزاری فارس: در شرایط کنونی که پروژه منوریل با هزینه زیاد به این مرحله رسیده، ادامه آن قطعا به نفع قم است و مسئولین باید علاوه بر اجرای دقیق و کارشناسی این پروژه ، نسبت به اتمام پروژه در زمان‌بندی مشخص اقدام کنند

پروژه مونوریل قم نیازمند شفاف‌سازی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم بعد از آنکه اجرای پروژه مونوریل در تهران بی‌نتیجه ماند و پایه‌های بتونی مونوریل تهران از حاشیه میدان صادقیه برچیده شد، پرونده مونوریل قم دچار فراز و نشیب‌های بسیاری شده است.

نگاهی به تاریخچه مونوریل قم نشان می‌دهد که بر اساس مطالعات طرح جامع حمل و نقل شهر قم که بعد از گذشت بیش از 5 سال در نهایت در جلسه شورای عالی ترافیک به تصویب رسیده بود، وجود دو خط A و B مترو برای قم پیش‌بینی شده بود، اما در هشتاد و یکمین جلسه این شورا بنا به پیشنهاد شهردار وقت قم و برخی از مسئولان این استان، مونوریل جایگزین خط B قطار شهری قم شد.

مرداد ماه سال 88 بود که کلنگ احداث مونوریل در قم بر زمین زده شد، ناظمی استاندار وقت قم در حاشیه مراسم آغاز ساخت مونوریل گفت که پس از مشخص شدن طرح نهایی و برگزاری مناقصه، 3 پیمانکار برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد و این طرح در صورت تأمین به موقع اعتبارات تا سال 1390 به بهره‌برداری می‌رسد.

اما در حالی اجرای پروژه مونوریل قم از سال 88 و توسط شرکت کیسون و با مشارکت گروه مپنا آغاز شد، که فاز اول آن از ‏پارک سوار شمالی تا ‏مصلای قدس و فاز دوم آن نیز از مصلای قدس تا شهرک پردیسان ادامه خواهد داشت.

بنا بر اعتقاد کارشناسان، مسیر رودخانه قمرود بهترین مکان برای اجرای این پروژه بود که زائران می‌توانند پس از ورود به شهر قم با کمترین هزینه و زمان از طریق مونوریل به حرم مطهر حضرت معصومه(س) مشرف شوند.

هنوز چیزی از آغاز این پروژه نگذشته بود که کم کم زمزمه‌های مخالفت برخی افراد با اجرای این پروژه بزرگ در قم به گوش می‌رسید، زمزمه‌هایی که با گذشت زمان پررنگ‌تر شد و به صورت علنی در رسانه‌های استان مطرح شد.

این مخالفت‌ها ادامه داشت تا جایی که پس از گذشت دو سال از اجرای این پروژه، محمدرضا باقرپناهی نماینده قم در شورای عالی استان‌ها خبر از توقف این پروژه به دلیل نداشتن مطالعات اولیه داد. وی معتقد بود که این طرح بدون طی مراحل اولیه شروع شد و در مقابل حرم مطهر حضرت معصومه (س) به مشکل جدی برخورد کرده و نهایتا متوقف شده است.

*اما و اگرها در تصمیم‌گیری

اما بختیاری سخنگوی شورای شهر اسلامی شهر قم چند روز ضمن تکذیب خبر متوقف شدن پروژه ساخت منوریل قم گفت: «ساخت این پروژه با قدرت در حال انجام است و هیچ‌گونه توقفی صورت نگرفته است.»

وی با اشاره به رفع مشکلات قبلی این پروژه افزود: «عملیات اجرایی ساخت منوریل این شهر در حال اجراست و روال عادی خود را طی می‌کند و تمام مشکلات آن از جمله عبور قطار از مقابل حرم مطهر حضرت معصومه(س) با نظر شورای شهر و با تصویب سازمان قطارهای شهری برطرف شده و مقرر شده است که قطار از زیر سطح عبور کند.

اختلاف نظرها همچنان ادامه داشت و اظهار نظرهای متفاوتی در خصوص مونوریل قم از سوی چهره‌های مختلف انجام می‌شد. اما در این میان حسن بختیاری، سخنگوی شورای اسلامی شهر قم از جلسه اعضای شورای اسلامی شهر قم با دکتر احمدی‌نژاد خبر داد. وی در مورد این جلسه که اردیبهشت ماه سال 90 برگزار شد گفت: در این جلسه بحث مونوریل و نامه اخیر ریاست جمهور مطرح شد که بحث‌های کارشناسی متفاوتی از سوی حاضران در جلسه مطرح شد اما نتیجه‌گیری جلسه بر این بود که در واقع یک بررسی مجدد کارشناسی انجام شود و تمام گزینه‌هایی را که می‌تواند در ارتباط با اجرای مونوریل در شهر قم و ادامه آن در مسیر حرم و یا حتی خارج از مسیر مقابل حرم مطرح شود، مورد بررسی قرار داده و تصمیم‌گیری نهایی انجام شود. 

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم بیان داشت: اصل نگرانی‌های مطرح شده توسط  علما، مراجع و متخصصان امر مورد توجه و قبول ریاست جمهوری بود. 

پس از این جلسه نیز اختلافات همچنان ادامه داشت و هر از چند گاهی نظراتی توسط برخی از افراد در رسانه‌ها منعکس می‌شد تا جایی که علی بنایی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: پروژه مونوریل به قم تحمیل شده است.

*باز هم ایرادات اساسی از سوی باقرپناهی

در چند روز گذشته نیز مهندس باقرپناهی نماینده قم در شورای عالی استان‌ها که از مخالفان سرسخت اجرای پروژه منوریل است در نطق قبل از دستور خود در اجلاس شورای عالی استان‌ها ایرادات اساسی را به مونوریل قم وارد کرده و این پروژه را فاقد هرگونه طرح مطالعاتی دانسته است. وی همچنین در پاسخ به مطالب منتشر شده از جانب وی در یکی از سایت‌های استان نیز سئوالاتی را مطرح کرده که جای تأمل دارد.

اما آن چیزی که طی این مدت کمتر مورد توجه مسئولین بوده، شفاف‌سازی نحوه اجرای مونوریل در قم است. موضوعی که به نظر می‌رسد علت اصلی بروز اینگونه اختلافات و اظهار نظرها بوده است. انعکاس اخبار ضد و نقیض از سوی مخالفان و موافقان اجرای مونوریل در رسانه‌های استان نگرانی‌هایی را در بین مردم به وجود آورده است و عدم اطلاع‌رسانی صحیح موجب بروز شائبه‌هایی در بین مردم شده است.

*مردم از اظهار نظرهای ضد و نقیض خسته شده‌اند

مسئولین و دست‌اندرکاران اجرای پروژه مونوریل باید یکبار برای همیشه به صورت شفاف و صریح نسبت به انعکاس اخبار و اطلاعات و نحوه اجرای پروژه مونوریل و چگونگی عبور آن از مقابل حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و همچنین مزایا و معایب اجرای این پروژه نسبت به مترو و دیگر مواردی که طی این مدت در بین مردم شائبه‌هایی را ایجاد کرده است، اقدام کرده و این غائله را ختم کنند و به حرف‌ها و حدیث‌ها پیرامون این پروژه بزرگ که اکنون جزو طرح‌های مهر ماندگار است، پایان دهند.

مردم از اظهار نظرهای ضد و نقیض که بخشی از آنها ذکر شده و سخنانی که توسط برخی از مسئولین در قالب‌های مختلف مطرح می شود، خسته شده و خواهان اطلاعات دقیق، صریح و شفاف در خصوص پروژه مونوریل قم هستند. اگر اجرای این پروژه به نفع قم است باید با دلیل و مدرک اعلام شود، اگر به نفع قم نیست باید دید که چرا این پروژه با این میزان سرمایه‌گذاری اجرا شده است. اما آن چیزی که در میان مردم مطرح است، این است که حال که پروژه با هزینه زیاد به این مرحله رسیده، ادامه آن بیشتر به نفع قم است و مسئولین باید علاوه بر اجرای دقیق و کارشناسی این پروژه و استفاده از تمام نظرات، نسبت به اتمام پروژه در زمان‌بندی مشخص اقدام کنند.

=================

گزارش: جواد قاسمی‌ورجانی

=================

انتهای پیام/ع10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول