اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به علت برداشت آب‌های زیرزمینی رخ داد

افت شدید سطح آبخوان دشت قزوین

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: افزایش بی‌رویه برداشت از آب‌های زیر زمینی موجب افت شدید سطح آبخوان دشت قزوین شده است.

افت شدید سطح آبخوان دشت قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای قزوین، کیومرث دانشجو در جمع معاونان و مدیران این شرکت که با حضور منتخب مردم قزوین در مجلس نهم برگزار شد، اظهار کرد: این پدیده باعث فرو نشست زمین، کاهش کیفیت منابع آب و خاک و به خطر افتادن سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش آب آشامیدنی و صنعتی شده است.

وی به آبیاری حدود 60 هزار هکتار خالص از اراضی دشت قزوین اشاره و عنوان کرد: با وجود عمر 40 ساله شبکه آبیاری دشت قزوین، شاهد تخریب و شکستگی در پوشش بتنی کانال‌های شبکه و در نهایت موجب کاهش عمر مفید کانال‌ها و هدررفت آب هستیم.

این مسئول اضافه کرد: بازسازی اساسی 200 کیلومتر از کانال‌های شبکه در قالب طرح‌های اجرایی این شرکت به منظور ارتقای راندمان آبیاری، کاهش هدررفت آب، افزایش عمر مفید کانال‌ها و امکان تأمین آب اراضی زیر پوشش این شبکه صورت گرفته است.

دانشجو، به مطالعه و اجرای سه سد مخزنی در استان قزوین نیز اشاره کرد و افزود: سد نهب به منظور کنترل و ذخیره جریان نا به هنگام و سیلاب رودخانه خررود و نیز تنظیم آب برای اراضی کشاورزی پایین‌دست دشت تاکستان با یک هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار در دست احداث است و در سال 94 به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: مطالعه مرحله نخست و دوم سد مخزنی بالاخانلو با هدف تأمین آب آشامیدنی شهرها و روستاهای شهرستان بویین‌زهرا به پایان رسیده و در مرحله انتخاب پیمانکار برای آغاز عملیات اجرایی است.

دانشجو اضافه کرد: مطالعات مرحله نخست سد مخزنی بورمانک با هدف تأمین بخشی از نیازهای کشاورزی و آب صنعت محدوده مطالعاتی به پایان رسیده و 60 درصد مطالعات مرحله دوم آن نیز پایان یافته است.

بر اساس این گزارش، منتخب مردم قزوین در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار کرد: آب از حیاتی‌ترین عوامل مؤثر در کشاورزی و تولید است که نقش بسزایی در رفع بیکاری جوانان دارد.

حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی افزود: مسئولان نظام با همکاری و تعامل هرچه بیشتر می‌توانند با برخوردهای منطقی و پیگیری‌های مستمر برای برطرف ساختن مشکلات مردم و کشاورزان تلاش کنند.

انتهای پیام/و30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول