اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شمارش معکوس برای بازپرداخت 680 میلیارد تومان پول مردم از سوی شهرداری

کمیسیون ماده 5 ترمز طرح حرم تا حرم را کشید

خبرگزاری فارس: کمیسیون ماده 5 موجب توقف پروژه طرح حرم تا حرم یا همان بلوار پیامبر اعظم(ص) که اجرای این پروژه قدمت چندین ساله دارد شد و با وجود پیشرفت مطلوب در بازگشایی مسیر این بلوار، بدنه این طرح بلاتکلیف مانده است.

کمیسیون ماده 5 ترمز طرح حرم تا حرم را کشید

به گزارش خبرگزاری فارس از قم سه سال پیش بود که برای نخستین بار طرح فروش اوراق مشارکت پروژه‌های استان قم نیز کلید خورد و 4 هزار میلیارد ریال اوراق به فروش رسید تا گره کور طرح عظیم بلوار پیامبر اعظم به مدد سرمایه‌های مردم گشوده شود.

در همان نخستین دقایق باز شدن بانک‌ها در نخستین روز فروش اوراق مشارکت، خیل عظیم مردم قم در صف‌های طویل حاضر شدند تا بتوانند اوراقی خریداری کرده و سهمی در رشد و توسعه و عمران شهر خود داشته باشند.

معمولا این میزان اوراق در کشور طی مدت یک ماه به فروش می‌رسد اما اوراق مشارکت این طرح کمتر از دو هفته به فروش رسید و مردم نشان دادند که منتظر رشد و تحول در شهر خود هستند.

این طرح که در ابتدا به طرح حرم تا حرم مشهور بود قرار بود یک مسیر ایجاد کرده تا حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) را به مسجد مقدس جمکران متصل کند.

این طرح در زمانی مصوب شد که هنوز قم استان نشده و تمام امور آن زیر نظر استان تهران بود، یعنی بیش از 20 سال پیش.

حال بعد از گذشت این همه سال، اقداماتی برای ایجاد این مسیر در نظر گرفته شده و بنا به نقل آقای شهردار قرار است نیمه شعبان مسیر اصلی بلوار بازگشایی شود.

هر چند که این بلوار هنوز دارای مشکلات بسیاری بوده و مجموعه پل‌های آن احداث نشده است، اما امیدواریم که تا نیمه شعبان آماده بهره‌برداری شود زیرا این پروژه یکی از مطالبات مهم مردم است.

یکی از شهروندان قمی در این خصوص می‌گوید: ما دیگر نمی‌دانیم که چه باید بگوییم، بیش از 20 سال است که قرار است حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران متصل شود، اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده و مردم این مسیر را نمی‌بینند.

وی افزود: تلاش‌های بسیاری در این راستا انجام شده اما این تلاش‌ها زمانی شیرین خواهد بود که پروژه‌ها در موعد مقرر به اتمام برسد.

رضاپور بافرانی گفت: انتظار مردم از مسئولان این است که هر چه سریع‌تر این پروژه را ساماندهی کرده تا برای مردم نیز مشکلی به وجود نیاید.

عباس یوسفی دیگر شهروند قمی معتقد است: مسئولان در ابتدا مدعی بودند که به دلیل کم بودن اعتبار این پروژه به اتمام نرسیده است اما چرا پس از فروش اوراق مشارکت باز هم آن‌طور که باید پروژه سرعت اجرایی ندارد.

وی گفت: در بسیاری از شهرهای کشور که سفر مشاهده می‌کنیم اقدامات عمرانی با شتاب بسیار زیادی دنبال می‌شود، اما در قم این مسئله وجود ندارد و زائران و مسافرانی که به قم می‌آیند هر بار همان وضعیت گذشته را در شهر مشاهده می‌کنند.

یوسفی اضافه کرد: چرا باید این‌گونه باشد و کسی به فکر عمران و آبادانی شهر نباشد، سرعت در اجرای پروژه‌ها امری اساسی و مهم است.

صحبت‌های شهروندان قمی از سر دلسوزی و مشکلاتی است که سالیان سال با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و البته مسئولان شهری نیز در اجرایی شدن این پروژه‌ها تلاش‌های بسیاری انجام داده‌اند اما نکته‌ای که مردم به آن اشاره کرده و انتظار دارند، تسریع در اجرای پروژه‌هاست.

 

فرا رسیدن موعد بازپرداخت اوراق مشارکت

مسئولان باید با واگذاری اراضی اطراف این بلوار هم به توسعه هر چه ‌سریع‌تر این پروژه پرداخته و هم برای بازپرداخت اوراق مشارکت به مردم مشکلی نداشته باشند.

درباره آخرین وضعیت پروژه بلوار پیامبر اعظم(ص) سخنگوی شورای اسلامی شهر قم اینگونه می‌گوید: مشکلات بسیاری در مسیر اجرای این طرح وجود داشت که خوشبختانه با درایت‌های کافی و سرعت عمل مجموعه شهرداری طی دو سال اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته و این پروژه به سرعت در حال اجراست.

وی معتقد است: طرح بلوار پیامبر اعظم(ص) پیونددهنده دو مجموعه زیارتی مهم شهر مقدس قم است، در گذشته روند اجرای این پروژه کند بود، ولی در شرایط کنونی اجرای پروژه سرعت خوبی گرفته است.

حسن بختیاری یکی از دلایل شتاب گرفتن این پروژه را فروش اوراق مشارکت می‌داند و می‌گوید: پس از فروش این اوراق اقدامات بسیار خوبی انجام شد و بیش از 2 میلیون مترمکعب تملک صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: بیش از 95 درصد تملک‌ها صورت گرفته و مابقی نیز در دستور کار است که در کنار این تملک‌ها عملیات اجرایی ساخت بلوار نیز دنبال می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم تاکید می‌کند: یکی از عناصر اصلی که برای اجرایی کردن این طرح مورد نظر است مشارکت سرمایه‌گذاران برای اجرای طرح و استفاده از کاربری بدنه طرح است که باید به سرعت انجام شود.

وی ادامه داد: در این راستا شهرداری و شورای اسلامی شهر، مطالعه بدنه طرح بلوار پیامبر اعظم (ص) و مراحل قانونی آن را انجام داده ولی متأسفانه این مطالعات از چند ماه پیش تاکنون در پشت درب‌های بسته کمیسیون ماده 5 متوقف مانده و تصویب نشدن این مطالعات، شرایط را برای ورود سرمایه‌گذار دشوار کرده است.

این سخنان بختیاری مغایر با سخنان برخی مسئولان استان در راستای اهمیت سرمایه‌گذاری در قم است و اگر این روند ادامه داشته باشد، اعتماد سرمایه‌گذاران در قم از بین رفته و مشکلات گذشته باز هم دامن‌گیر مردم می‌شود.

 

نباید جلوی پای سرمایه‌گذار سنگ‌اندازی کرد

شهردار قم در خصوص جذب سرمایه‌گذار می‌گوید: ما راه را برای حضور سرمایه‌گذار در قم فراهم کرده‌ایم و معتقدیم هیچ مشکلی نباید در کار سرمایه‌گذار وجود داشته باشد.

محمد دلبری معتقد است: باید سرمایه‌گذار به جز دغدغه انجام کار، هیچ مشکل دیگری نداشته باشد و مشکلات سرمایه‌گذاری به گونه‌ای نباشد که تا پایان طرح مجبور باشد در ادارات پیگیر صدور مجوزهای مختلف باشد.

نگاه مسئولان شهری به سرمایه‌گذاران یک نگاه مثبت است اما نکته قابل توجه اینکه چرا برخی نمی‌خواهند در قم سرمایه‌گذاری صورت گیرد تا مشکلات رفع شود.

بدنه بلوار پیامبر اعظم(ص) علاوه بر کاربری‌های فرهنگی نیازمند کاربری‌های خدماتی و تجاری نیز هست که باید هر چه سریع‌تر در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد.

تصویب این موضوع که چه میزان از کاربری بدنه بلوار پیامبر اعظم(ص) فرهنگی، تجاری و یا خدماتی باشد باید توسط کمیسیون ماده 5 صورت گیرد.

 

نمی‌توان از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد

بختیاری سخنگوی شورای اسلامی شهر در پاسخ به این سئوال که آیا پیشنهادهایی ارائه کرده‌اید گفت: پیشنهادهای بسیاری ارائه شده و در حال حاضر با افراد و شرکت‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری در بدنه این طرح مذاکره شده ولی به دلیل اینکه این طرح فاقد مصوبه کمیسیون ماده 5 است نمی‌توان از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد.

وی با اشاره به دلایل توقف این طرح اظهار داشت: بخشی از دلایل عدم تصویب این طرح ریشه در گرو کشی‌ها دارد که چند وقت اخیر اتفاق افتاده و عملا طرح بلوار پیامبر اعظم (ص) را با رکود مواجه کرده است.

از سوی دیگر شهرداری چند ماه دیگر باید نسبت به بازپرداخت اصل و سود 4 میلیارد ریال اوراق مشارکت اقدام کرده و اعتبار مورد نیاز را تهیه و به سهام‌داران خود که مردم هستند پس دهد.

شهرداری همه توان خود را برای تامین اعتبار بر روی فروش بدنه بلوار پیامبر اعظم(ص) گذاشته است و می‌داند که تامین این اعتبار سنگین به جز سرمایه‌گذاری در بدنه طرح غیر ممکن خواهد بود.

طبق برآوردهای صورت گرفته شهرداری باید حدود 680 میلیارد تومان اصل و سود اوراق مشارکت را پرداخت کند و بلاتکلیفی بدنه طرح بلوار پیامبر اعظم(ص) این نهاد را در موقع بازپرداخت این مبلغ با مشکل جدی مواجه می‌کند.

شایان ذکر است تلاش‌ها برای گفت‌وگو با مسئولان کمیسیون ماده 5 نیز بی‌نتیجه ماند.

==================

گزارش: سامان سام

=========

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول