اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره):

تأسی به سیره امام در عصر کنونی ضروری است

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت: جمهوری اسلامی یادگار بزرگ رهبر بزرگوار انقلاب است و تأسی به شخصیت و سیره آن امام بزرگوار در عصر حاضر ضروری است.

تأسی به سیره امام در عصر کنونی ضروری است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام محمدعلی خسروی در همایش امام خمینی، تعلیم و تربیت اسلامی که پیش از ظهر امروز در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد اظهار کرد: امام راحل(ره) تمام مطالب خود را در راستای به کمال رسیدن انسان بیان کرده زیرا عقیده ایشان این بود که غرض از تشریع احکام و نزول کتاب و پیامبر، رسیدن انسان‌ها به رشد و کمال است.

وی با بیان اینکه باید توجه کافی به خطبه حضرت زهرا(س) در جامعه صورت ‌گیرد افزود: نکته اساسی در زندگی آن بزرگوار، همین خطبه بوده و تمام اصول اسلام، تاریخ گذشته و آینده و نیز سرنوشت انسانیت را رقم می‌زند.

معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم خطبه‌ای جامع از بشریت ارائه دهیم، خطبه حضرت زهرا(س) مصداق آن خواهد بود.

وی با تاکید بر پاکی و طهارت فاطمه زهرا(س) گفت: خطبه‌ای که توسط ایشان بیان شد از نظر فصاحت و بلاغت با خطبه‌های نهج‌البلاغه برابری می‌کند و مفاهیمی بسیار عالی در آن بیان شده است.

خسروی ادامه داد: در ابتدای این خطبه حضرت زهرا(س) خداوند را به دلیل نعمت‌هایش سپاس می‌گوید و شکر دیگر را به دلیل الهامات الهی به جا می‌آورد.

معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با بیان اینکه الهام، نکته‌ای است که به طور ناگهانی به ذهن انسان می‌رسد ابراز کرد: این حالت برای همه انسان‌ها وجود دارد.

وی افزود: الهام به انسان‌ها با توجه به صفای نفس صورت می‌گیرد و مرحوم علامه طباطبایی نیز در تفسیر خود، الهام را صوری علمیه می‌داند که از جانب خداوند متعال به انسان می‌رسد.

خسروی با اشاره به نظر برخی از فیلسوفان مسلمان مبنی بر تطابق الهام با عقل عملی و مراتب آن گفت: تهذیب ظاهر، تطهیر باطن، تنویر نفس و انقطاع نفس از غیر و بی‌توجهی به خود و توجه به خداوند، مراتب عقل عملی هستند.

معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با بیان اینکه تهذیب ظاهر همان عمل به احکام الهی است تصریح کرد: در مرحله تنویر نفس، به انسان الهام شده و این امر زمان دقیقی نیز ندارد ضمن اینکه رشد و تربیت انسان نیز در سایه این الهامات صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: آفرینش انسان به گونه‌ای است که خوبی و بدی را از هم می‌شناسد و این امر در ذات بشر وجود دارد ضمن اینکه عدم وجود این شناخت، آدمی را از رشد و کمال باز می‌دارد.

خسروی با تاکید بر وجود مشترکات در بحث‌های علمی افزود: در سخن گفتن با مخالفان نیز باید نقاط اشتراکی وجود داشته باشد وگرنه نمی‌توان بحث علمی را پیش برد.

معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) بزرگ‌ترین نعمت الهی را درک خوبی توسط همه انسان‌ها دانست و خاطر نشان کرد: چنانچه این فطرت در آدمی وجود نداشت، رسالت انبیای الهی بی‌فایده بود زیرا تمام تلاش پیامبران برای زنده ساختن این فطرت درونی بوده است.

وی با بیان اینکه الهام تنها به انسان اختصاص دارد گفت: الهام از جانب خداوند صورت می‌گیرد و تفاوت آن با وحی این است که وحی به گروهی خاص می‌رسد اما الهام، تمام انسان‌ها را در بر می‌گیرد.

خسروی بیان داشت: شناخت خوبی‌ها و بدی‌ها در مرحله استعداد است اما در مراتب بعدی یعنی فعلیت یافتن آن در اعمال انسان، نوبت به تزکیه نفس می‌رسد.

معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) وحی را یاری‌کننده الهام ذاتی انسان دانست و افزود: بزرگ‌ترین رسالت پیامبران الهی، تعلیم و تربیت است.

وی با بیان اینکه وسوسه‌های شیطان این قابلیت بشری را به انحراف می‌کشاند تصریح کرد: بر اثر فریب شیطان و نفس، انسان به جایی می‌رسد که راه خود را گم کرده و برخی از گناهان کبیره را انجام داده و حتی آن‌ها را واجب می‌شمارد.

خسروی افزود: به وسیله دروغ و دیگر گناهان نمی‌توان نظامی اسلامی را حفظ کرد و راه صحیح نیز استفاده از وحی و الهام است.

معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با بیان اینکه امام خمینی(ره) تمام تلاش خود را برای ساختن انسان‌ها به کار گرفت گفت: جمهوری اسلامی یادگار بزرگ آن رهبر بزرگوار است و اکنون نیز تمام افراد جامعه یعنی مردم و مسئولان باید در تزکیه نفس کوشا باشند.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که نفس انسان به عنوان حجابی در برابر دیدگان او قرار گیرد، کار وی بسیار مشکل خواهد شد به همین دلیل امام خمینی(ره) تاکید فراوانی در این زمینه داشت و بسیاری از کتاب‌های خود را در زمینه اصول اخلاق نوشت به طوری که هم‌اکنون افتخار بزرگان ما، نگارش شرحی بر کتاب‌های ایشان است.

خسروی خواستار تدریس کتاب‌های امام خمینی(ره) در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها شد و افزود: تأسی به شخصیت و سیره آن امام بزرگوار در عصر حاضر ضروری است.

انتهای پیام/ع10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول