اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با گذشت 28 ماه از مصوبه هیئت دولت

بورس کالای اصفهان هنوز به کام تهرانی‌ها خوش است

خبرگزاری فارس: با گذشت 28 ماه از مصوبه هیئت دولت در مورد راه‌اندازی بورس فلزات اصفهان و عدم اقدام مسئولان وقت، هنوز گردش مالی این بورس سرازیر بانک‌های تهران است و به قولی به کام تهرانی‌ها خوش است.

بورس کالای اصفهان هنوز به کام تهرانی‌ها خوش است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، دنیای کنونی بدون تجارت راه به جایی ندارد و با توجه به بعد مسافت‌ها مسئله معامله کالاها دارای اهمیت است و به همین منظور بورس‌ها به منظور تسهیل این نوع تجارت تشکیل یافتند، در اصطلاح علم اقتصاد نیز به بازار تشکل یافته‌ای که در آن کالا یا کالاهای معینی مورد معامله قرار می‌گیرند، بورس کالا گفته می‌شود.

استان اصفهان از دیرباز به عنوان یکی از مراکز پیشتاز در عرصه صنعت کشور مطرح بود و این مهم با تاسیس شرکت ذوب‌آهن در اصفهان نمود بیش‌تری پیدا کرد و اصفهان را به قطب صنعت فولاد کشور تبدیل کرد که راه‌اندازی شرکت فولادمبارکه تداوم‌بخش این حرکت بود و موجب تقویت جایگاه اصفهان در تولید کشور شد و به تبع با توسعه این صنعت در اصفهان صنایع و بازارهای مرتبط به آن نیز رشد کرد.

یکی از ارکان اصلی این صنعت بازار فروش این محصول‌هاست که با توجه به رشد تجار این صنعت هم‌پای رشد تولید در استان موجب تقویت این بازار در اصفهان شد، اما با تاسیس بورس فلزات خرید و فروش این محصولات در تهران متمرکز شد.

با توجه به جایگاه این استان در تولید فولاد و دوراندیشی مسئولان استانی نخستین تالار استانی بورس فلزات در اسفند سال 1383 در اصفهان راه‌‌اندازی شد، اما متأسفانه بنا به دلایلی تاسیس این تالار در اصفهان انتظارات فعالان این بازار را تأمین نکرد و با پی‌گیری‌های انجام شده در سومین سفر استانی هیئت دولت به استان اصفهان راه‌اندازی بورس تخصصی فولاد در استان اصفهان به تصویب رسید، حال این سؤال پیش می‌آید که چرا بیش از گذشت 28 ماه از این مصوبه هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است و هم‌چنان این معامله‌ها در تهران انجام می‌شود.

از آن جایی که اصفهان به عنوان قطب صنعتی کشور شناخته شده و تأثیرگذاری بسیاری را در تولید و پیشرفت صنعتی کشور به خود اختصاص داده است و هم‌چنین فعالیت و تولید گسترده این استان در زمینه تولید فولاد و آهن مورد نیاز داخلی کشور و خارج نیازمند مکانی برای خرید و فروش مناسب محصولات ارائه شده بود و با توجه به ظرفیت این استان در تولید حدود 70 درصد فولاد کشور و وجود فعالیت دو کارخانه بزرگ فولادمبارکه و ذوب‌آهن اصفهان، در سومین سفر هیئت دولت به اصفهان تشکیل بورس تخصصی فولاد از مصوبات مورد اهمیت در این استان به منظور ساماندهی به وضعیت فولاد استان و هم‌چنین کسب بهره‌مندی از شرایط موجود در استان اصفهان این مصوبه تایید شد.

به همین منظور خبر تشکیل تالار تخصصی بورس فولاد در اصفهان تیتر بیش‌تر رسانه‌ها و روزنامه‌‌های محلی و سراسری بود که البته در حال حاضر با توجه به گذشت 28 ماه از تصویب این مصوبه هنوز شاهد هیچ اقدامی در این مصوبه نیستیم و این در حالی است که بنا به گفته مسئولان استانی در آینده‌ای نزدیک اصفهان میزبان هیئت دولت در قالب چهارمین سفر استانی می‌شود و این جای سؤال دارد که این مصوبه که یکی از مصوبات مهم دور گذشته هیئت دولت در سفر به استان اصفهان بوده از طرف مسئولان استانی و یا مسئولان مربوطه کشوری مورد بی‌اهمیتی قرار گرفته است و هیچ توجهی در این راستا به این مسئله نشده است.

البته گفتنی است که مسئولان استانی انجام این مصوبه را از حقوق قانونی اصفهان دانستند، اما در حال حاضر که موقعیت مناسبی به منظور انجام این مسئله مهم ایجاد شده هیچ اقدامی در راستای راه‌اندازی بورس تخصصی فولاد در اصفهان انجام نمی‌دهند.

با توجه به اینکه مسئولان استانی بر این باور بوده و شاید باشند که دلیلی وجود ندارد که این درصد بالای فولاد اصفهان در تهران مورد مبادله قرار گیرد و این صحیح نیست که تمام آلایندگی و هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم کارخانه‌های فولاد در اصفهان استقرار داشته باشد و سود آن به شهرها و استان‌های دیگر سرازیر شود، اما هنوز با گذشت چندین ماه از علنی شدن این مصوبه هیچ اقدامی در راستای انجام آن نکرده‌اند.

یادآوری می‌شود که زمانی که مسئله جلوگیری از بورس کالای اصفهان و سپس ارائه مصوبه راه‌اندازی بورس فلزات در اصفهان از طریق این رسانه پی‌گیری می‌شد، استاندار اصفهان در تاریخ 5 بهمن‌ماه 1388 در خبری که در همین خبرگزاری درج شد بر انجام هر چه بهتر این بورس تخصصی در اصفهان تاکید کرده است.

علیرضا ذاکراصفهانی با بیان اینکه چرا باید تمام تلاش‌ها در زمینه تولید فولاد در اصفهان انجام گیرد و گردش مالی آن در تهران انجام شود، گفت: درست مانند زمانی که یک پرتقال فروش شمالی محصول خود را در شهر خود مورد خرید و فروش قرار می‌دهد و به تهران مراجعه نمی‌کند، در مورد فولاد اصفهان نیز باید این امر انجام شود.

وی با بیان اینکه انجام مبادلات در تهران مشکلات حمل و نقل و ترافیکی را نیز به دنبال دارد، افزود: برای انجام مبادلات در تهران باید صنعت‌گر و یا مدیر فروش مربوطه مرتب در سفر باشد و این با سیاست تمرکز زدایانه دولت دهم مخالفت دارد.

استاندار اصفهان در ارتباط با راه‌اندازی بورس تخصصی فولاد در اصفهان تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های مربوطه احساس می‌شود در صورتی که بخواهیم یک بورسی در کشور فعالیت‌های مربوط به فولاد را انجام دهد، این فعالیت‌ها باید در استان اصفهان انجام شود.

وی تاکید کرد: دولت این مصوبه را در دور سوم سفر به اصفهان پذیرفت و آن را ابلاغ کرد.

هم‌چنین معاون برنامه‌ریزی وقت استانداری اصفهان با اشاره به اینکه پس از راه‌اندازی این شهرک مرکز خرید و فروش فولاد به اصفهان منتقل می‌شود، افزود: در حال حاضر ما تنها کارگزار بورس هستیم، اما بعد از احداث شهرک بورس کالا گردش مالی نیز در خود اصفهان انجام می‌شود.

علیرضا صالح اضافه کرد: احداث شهرک بورس بسیار برای اقتصاد استان موثر است و سبب توسعه اقتصادی اصفهان می‌شود.

وی با بیان اینکه استان اصفهان ظرفیت بسیار مناسبی برای راه‌اندازی این شهرک تخصصی دارد، بیان داشت: این شهرک با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود و دولت تنها مجوز احداث آن را صادر کرده است.

معاون برنامه‌ریزی وقت استانداری اصفهان ادامه داد: هدف اصلی احداث این شهرک، رونق دادن به عرضه و تقاضای خود فولاد است و این به صلاح نیست که برای مثال کالا در اصفهان تحویل داده ‌شود و معامله در تهران انجام گیرد و دو مرتبه کالا به شهرهای دیگر انتقال یابد.

همه صحبت‌های این مسئولان در زمان وقت در حالی است که هنوز با گذشت چندین ماه از این مصاحبه خبرنگار فارس و پی‌گیری‌های مجدد آن و هم‌چنین عوض شدن معاون برنامه‌ریزی وقت هیچ یک از مسئولان استانی پاسخ قاطع و روشنی در این زمینه ارائه نمی‌دهند.

و این در حالی است که در حال حاضر نیز تمام خرید و فروش‌های اصلی و حتی گردش مالی شهرک بورس کالای اصفهان در تهران انجام شده و تالار بورس کالای اصفهان تنها مکانی برای فعالیت چند کارگزار محدود شده است و تمام مزایا و سودهای حاصله به بانک‌های تهران وارد می‌شود.

البته با گذشت شش ماه از برکنار شدن مدیرعامل قبلی بورس کالای اصفهان، این بخش درآمدی استان اصفهان بدون مدیر و تنها با سرپرستی که بنا به گفته کارکنان در تهران به سر می‌برد و سکان‌داری این کشتی که رکن مهمی به منظور تجارت و سوددهی است را کسی در دست ندارد.

*احداث تالار بورس گردش مالی را وارد اصفهان می‌کند

البته در زمان مصوبه این طرح صحبت‌هایی در مورد نحوه اداره این بورس به دست بخش دولتی یا خصوصی بود که به نظر می‌رسد، مهم نیست که اداره تالار تخصصی بورس فولاد به عهده بخش خصوصی یا غیر از آن باشد و هر شخص حقیقی و یا حقوقی که این تالار را اداره کند، زیر نظر سازمان بورس کشور که سازمانی غیرانتفاعی است، فعالیت کند البته این در حالی است که برخی از کارگزاران و مسئولان مربوطه نسبت به اداره تالار تخصصی به دست یک کارگزار نگران بوده و این را به صلاح فعالیت برای دیگر کارگزاران نمی‌داند.

در صورتی که بورس تخصصی فولاد توسط کارگزاران و یا شهرک بورس اداره شود، تغییری در ماهیت آن ایجاد نمی‌شود، زیرا باید قوانین مربوطه را رعایت کنند و تخطی از قوانین مربوط به بورس کالا انجام نشود.

تالار بورس نیز هم‌چون بانک‌ها هستند که توسط بخش خصوصی و دولتی اداره کردن آن تفاوتی در روند فعالیت نخواهد داشت و مهم اجرای قوانین مربوطه است، قوانین متحد‌الشکل موجود، خصوصی و دولتی ندارد و رعایت و اجرای آن مربوط به همه است.

در تالار تخصصی فولاد دفاتر آهن‌فروشی‌هایی که به صورت غیر متمرکز در سطح استان و شهر اصفهان پراکنده هستند نیز دارای دفاتر نمایندگی در این تالار شده و بنگاه‌های آنها به بیرون از شهر منتقل می‌شوند.

حال که زمزمه‌های چهارمین سفر هیئت دولت در خردادماه به گوش می‌رسد، جای سوال دارد که چرا مسئولان امر در استان اصفهان هیچ اقدامی در راستای راه‌اندازی این مرکز مهم تجاری استان که سبب سرازیر شدن سودهای واصله به اصفهان نمی‌کنند.

یادداشت از مرضیه زارع

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول