اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه‌های تهران:

روزنامه‌نگاری کاغذی رو به افول است

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه‌های تهران در حوزه رسانه و ارتباطات گفت: روزنامه‌های کاغذی و روزنامه‌نگاری در این حوزه رو به افول و فنا است و می‌توان پایان عمر روزنامه‌نگاری کاغذی را اعلام کرد.

روزنامه‌نگاری کاغذی رو به افول است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، محمد سلطانی پیش از ظهر امروز در همایش سایبر ژورنالیسم در تالار بیضای اردبیل اظهار داشت: با مبنا قرار دادن سال 2011 و در 60 ثانیه اتفاقات عجیبی افتاده است به طوری که در همین فاصله زمانی بالغ بر 700 هزار جستجو با گوگل، 6 هزار و 600 عکس تنها با یک سرویس فینیکس، 600 ویدئو در یوتیپ با محتوای 25 ساعت و بیش از 183 ایمیل ارسال شده است.

وی به سرعت عجیب ارتباطات قرن معاصر و فعالیت در فضای سایبری اشاره کرد و گفت: آمار یک سال در حوزه اینترنت نیز قابل تامل است به طوری که در سال 2011 میلادی 922 میلیون کاربر به اینترنت اضافه شده که تنها 68 میلیون نفر آن افراد ساکن در خاورمیانه هستند و بیشترین رقم نیز مربوط به کشور اروپا با 476 میلیون کاربر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی با ارائه آماری دیگر در مورد کاربران فیسبوک به عنوان شبکه اجتماعی و سایر وب سایت‌ها خاطرنشان کرد:‌ 225 میلیون کاربر به کاربران تویتر افزوده شده است.

سلطانی با بیان اینکه یک انقلاب تازه در حوزه تکنولوژی در حال رخداد است و دنیا هرگز منتظر تعلل و تاخیر ما نیست، یادآور شد: در فضای وب به عنوان یک شبکه اجتماعی نظیر فیس بوک و تویتر هر ثانیه بر تعداد مخاطبان و بهره‌برداری آنها افزوده می‌شود و در این حوزه دیگر تولید محتوا بر خبرنگار یا صاحب رسانه نیست بلکه مخاطب نیز در آن شریک است.

وی با اشاره به تغییر نگرش سنتی مخاطب در رسانه دیجیتالی جدید بیان داشت: در این انقلاب رسانه‌ای مخاطب خود منبع رسانه و تولید خبر است و به یقین این مخاطب است که در تولید محتوا نقش اساسی را ایفا می‌کند.

مدیر گروه دانشگاه آزاد تهران به موضوع سواد رسانه‌ای و سرریز و اضافه بار اطلاعات و نحوه مقابله با آن اشاره کرد و ادامه داد: در حقیقت فضای سایبر و تکنولوژی نوین لا‌زمان و لامکان است و هیچ محدودیتی در پخش و انعکاس لحظه‌ای تصاویر، فیلم، صدا، انیمیشن و سایر موضوعات وجود ندارد.

 

تیراژ روزنامه‌های ما کمتر از 2 میلیون است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مولف حوزه رسانه با بیان اینکه سال 78 تیراژ روزنامه‌های ما به 4.1 میلیون شماره رسید، ادامه داد: امروز تیراژ روزنامه‌های ایران زیر 2 میلیون شماره است و وضعیت در سایر کشورها نیز به همین منوال است و علت کاهش 35 درصدی روزنامه‌های کاغذی در امریکا نیز روی آوردن مردم به فضای سایبر است و این زنگ خطری برای روزنامه‌نگاری کاغذی به شمار می‌آید.

وی گفت: به جای قطع درخت، نابودی جنگل و تولید کاغذ از این طریق و هزاران مشکل بازیافت آن در جامعه کنونی مجلات و روزنامه‌های الکترونیکی و توسعه فضای سایبر اتفاق افتاده و دسترسی به جدید‌ترین اطلاعات نیز امکان‌پذیر شده است.

رئیس مرکز فرهنگ و هنر تهران تصریح کرد: در چنین فضایی که حتی رادیو و تلویزیون آنلاین نیز به بازار آمده و مخاطب در دستیابی به اخبار و اطلاعات جدید با کمترین مانع روبرو است روزنامه‌نگاری کاغذی و تولید نشریات از تب و تاب افتاده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سلطانی در پایان سخنان خود اظهار داشت: با ظهور فضای سایبر در حقیقت زمان و استفاده از فرصت در دست مخاطب است و دیگر نباید نگران انتشار سر‌سام‌آور اطلاعات محدود به یک مجموعه اطلاع‌رسانی محصور شده باشیم که در گذشته یک تهدید به شمار می‌رفت.

انتهای پیام/صا10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول