اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در یک طرح تحقیقاتی انجام شد

سنجش سطح بلوغ سازمانی پرسنل بیمارستان‌های اصفهان

خبرگزاری فارس: عضو مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در یک طرح پژوهشی، سطح بلوغ سازمانی پرسنل بخش مدارک پزشکی بیمارستان‌های دولتی شهر اصفهان سنجیده می‌شود.

سنجش سطح بلوغ سازمانی پرسنل بیمارستان‌های اصفهان

محمدحسین یارمحمدیان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به مقاله خود در ارتباط با شناسایی نیازهای سطوح بلوغ سازمانی براساس «مدل بالندگی توانمندی کارکنان در بخش مدارک پزشکی بیمارستان‌های دولتی شهر اصفهان» اظهار داشت: امروزه بسیاری از سازمان‌ها تلاش می‌کنند تا در تکامل تدریجی فرآیندهای خویش، بلوغ بیشتری پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه درصد زیادی از این سازمان‌ها به مدل‌های بالندگی روی آورده‌اند که PCMM یکی از این مدل‌ها است که بر توسعه‌ مهارت‌های انسانی سازمان متمرکز است، بیان داشت: هدف از کاربرد PCMM در سازمان، توسعه‌ مستمر مهارت‌های کارکنان است.

عضو مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: هدف از این پژوهش، شناسایی نیاز‌های سطوح بلوغ سازمانی پرسنل بخش مدارک پزشکی بیمارستان‌های دولتی شهر اصفهان و تعیین نقاط قوت و ضعف و مهارت‌های آنان با استفاده از مدل فوق بوده است.

وی با اشاره به اینکه مطالعه حاضر توصیفی - مقطعی و از نوع پژوهش‌های کاربردی بود، افزود: پژوهشگر با توزیع پرسش‌نامه بین 34 نفر از کارکنان بخش‌های مدارک پزشکی در 17 بیمارستان دولتی اصفهان، به شناسایی نیازهای سطوح اول و دوم بلوغ در آن‌ها براساس PCMM در سال 1387 پرداخت.

یارمحمدیان ادامه داد: برای این منظور، از پرسش‌نامه‌ استاندارد استخراج شده از مدل PCMM استفاده کردیم که روایی آن توسط متخصصان و کارشناسان با ضریب 0.96 درصد تأیید شده بود.

وی با اشاره به اینکه نتایج حاصل از پاسخ‌های این پرسش‌نامه، بر طبق اهداف تحقیق و با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد پردازش قرار گرفت که با استفاده از آمار توصیفی متناسب با سؤالات پژوهش تحلیل شد، اضافه کرد: نمره‌ میانگین مهارت و توانمندی کارکنان بخش‌های مدارک پزشکی بیمارستان‌های دولتی شهر اصفهان در سطح دوم بلوغ 35 از 56 بود.

عضو مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: کارکنان بخش مدارک پزشکی بیمارستان عیسی بن مریم(ع) با نمره‌ میانگین 55 دارای بالاترین سطح بلوغ در سطح دوم یعنی سطح مدیریت شده‌ مدل PCMM و کارکنان بخش‌های مدارک پزشکی بیمارستان‌های کاشانی و شریعتی با نمره‌ میانگین 24 در پایین‌ترین سطح قرار داشتند، بین بلوغ سازمانی و ویژگی‌های کارکنان مدارک پزشکی این بیمارستان‌ها ارتباط‌ معنی‌داری وجود نداشت.

یارمحمدیان افزود: میانگین مهارت و توانمندی کارکنان بخش مدارک پزشکی اغلب بیمارستان‌ها در حوزه فرآیندی کارگزینی در سطح بالا و در حوزه‌ آموزش و توسعه و محیط کار در سطح پایینی قرار دارد و استفاده از این مدل، سبب افزایش دقت مسئولان و کارکنان در شناسایی نقاط ضعف عملیات و فعالیت‌های جاری می‌شود.

وی گفت: توجه دقیق بر روی فرآیند‌ها به این منظور، زمینه‌های بهبود و ارتقای فرآیند‌ها را فراهم می‌آورد.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول