اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی خبر داد

دانشنامه ‌کشاورزی‌ در ایران تدوین شد/ خوردن خرچنگ حرام است

خبرگزاری فارس: نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای نخستین بار در جهان دانشنامه کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست در کشور تدوین می‌شود.

دانشنامه ‌کشاورزی‌ در ایران تدوین شد/ خوردن خرچنگ حرام است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان آیت‌الله حسن عالمی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی مسائل معنوی، فرهنگی، نظارت بر ذبح اسلامی در داخل کشور و کشتارگاه‌های داخلی و نظارت بر تولید گوشت در خارج از کشور را برعهده دارد.

وی بیان داشت: برای نخستین‌بار در جهان دانشنامه کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست را ‌موضوع‌های علمی و اسلامی تدوین می‌کند.

عالمی با بیان اینکه کشاورزی به عنوان شغلی مقدس است و در منابع دینی مطالب بسیاری در مورد این حرفه وجود دارد، ابراز داشت: دانشنامه کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست در قالب بیش از 20 جلد کتاب با حجم زیاد منتشر می‌شود.

وی از انتشار نخستین جلد دانشنامه کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست خبر داد و افزود: دومین جلد این دانشنامه تا پایان سال جاری منتشر می‌شود.

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: دانشنامه مذکور یک فعالیت علمی و در نوع خود بی‌نظیر است که متکی بر روایات، آیات و تفسیر قرآن است.

عالمی تصریح کرد: کتاب‌هایی که دانشمندان اسلامی با موضوع کشاورزی داشته‌اند از سطح دنیا جمع‌آوری شده و در متن این دانشنامه از این کتاب‌ها استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه دانشنامه کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست مجموعه‌ای خودبسنده است، افزود: افراد با مراجعه به این کتاب دیگر نیازی به دیگر کتاب‌های حوزه کشاورزی ندارند.

عالمی با بیان اینکه 60 نفر محقق در حوزه علمیه قم برای تدوین دانشنامه کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست تلاش می‌کنند، گفت: برای تدوین و انتشار هر جلد از این دانشنامه به 400 میلیون تومان اعتبار نیاز است.

وی اذعان داشت: در علوم کشاورزی هیچ موردی از مسائل دینی، قرآنی و فرهنگ اهل‌بیت (ع) وجود ندارد و علوم کشاورزی وارداتی است.

عالمی بیان داشت: بیش از یک هزار آیه در قرآن در مورد کشاورزی وجود دارد و ده‌ها هزار حدیث در این زمینه نقل شده است، اما تمام این موارد در تاریخ مهجور مانده است و استفاده ای از آنها نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دانشنامه کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست مسائل دینی و مذهبی در حوزه کشاورزی را به فضای علمی می‌آورد.

عالمی با اشاره به اینکه در قانون تصویب شده است که حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی باید بر کشتارگاه‌های کشور نظارت داشته باشد، تصریح کرد: ناظران شرعی در تمام کشتارگاه‌های کشور بر ذبح شرعی نظارت دارند.

وی با بیان اینکه بیشتر ناظران ذبح شرعی در کشور روحانی هستند، اذعان داشت: این افراد آموزش ذابحان را انجام می‌دهند و بر ذبح اسلامی طیور و دام‌های سنگین و سبک نظارت دارند.

عالمی تصریح کرد: پرداخت زکات از جمله مسائلی است که در شریعت بر آن تأکید شده است و در روایت آمده که پرداخت زکات موجب افزایش محصول می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه با پرداخت زکات به صورت امداد الهی محصول افزایش می‌یابد، گفت: مردم استان کرمان متدین هستند و نسبت به پرداخت زکات اقدام می‌کنند.

عالمی ابراز امیدواری کرد: با توجه به پرداخت زکات توسط مردم استان کرمان خشکسالی‌های پی ‌در ‌پی در این خطه تمام و رحمت خداوند شامل حال مردم شود.

وی از حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در استان کرمان به عنوان یکی از حوز‌ه‌های فعال در سطح کشور نام برد و گفت: جهاد کشاورزی استان کرمان رتبه دوم مسابقات قرآن را در سال گذشته به دست آورد.

عالمی افزود: حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌های فرهنگی با موضوع عفاف و حجاب، امر به معروف و نهی از منکر، زکات، اقامه نماز و ... را اجرا می‌کند.

وی با بیان اینکه از نظر فقها شیعه خوردن آبزیان به غیر از ماهی‌های فلس‌دار و میگو حرام است، ابراز داشت: کنسروهای خرچنگی که از کشور مالزی وارد ایران شده و بر روی آنها مارک حلال زده شده است، حرام هستند.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول