اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

تعلیق فعالیت کمیته عالی انتخابات مصر و انتقاد‌های گسترده به آن

خبرگزاری فارس: اقدام کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر در تعلیق فعالیت‌های خود در اعتراض به تعدیل قانون انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد و محکومیت گسترده از سوی شخصیت‌ها و تشکل‌های سیاسی و حزبی مصری مواجه شده است.

تعلیق فعالیت کمیته عالی انتخابات مصر و انتقاد‌های گسترده به آن

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری الجزیره،‌ در حالی‌که تنها دو هفته بیشتر به آغاز انتخابات ریاست جمهوری مصر باقی نمانده است، تصمیم کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر مبنی بر تعلیق فعالیت‌های خود بحث و جدل‌های بسیاری را در این کشور به راه انداخته است.

دستاویز کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر در تعلیق فعالیت‌های خود اعتراض به اقدام شماری از نمایندگان پارلمان الشعب در ارائه لایحه قانونی تعدیل قانون انتخابات ریاست جمهوری است.

در بخشی از تعدیلات صورت گرفته بر قانون انتخابات ریاست جمهوری مصر هیچ‌یک از اعضای کمیته انتخابات یا دبیران آنها نمی توانند پست مدیریتی دیگری را قوه مجریه یا مقننه در زمان در زمامداری رئیس جمهور منتخب برعهده داشته باشند.

همچنین قانون حبس در صورت تخلف نامزدها از قانون تبلیغات انتخاباتی به پرداخت 200 هزار پوند کاهش یافت که این اصلاحات مورد انتقاد کمیته عالی انتخابات قرار گرفت و تعلیق فعالیت‌های خود را اعلام کرد.

محمد سعد الکتاتنی، رئیس پارلمان الشعب با انتقاد از تصمیم این کمیته در تعلیق فعالیت‌های خود این اقدام را توهین به پارلمان برشمرد و تاکید کرد که پارلمان به وظیفه قانونی خود در این‌باره عمل کرده است.

اما "صبحی فنفی"، حقوقدان مصری معتقد است این اقدام کمیته عالی انتخابات اقدامی توهین‌آمیز شمرده نمی‌شود، بلکه بیانگر بیم و هراس‌های آنها در قبال تصمیمات پارلمان است.

از جهت دیگر صالح، یکی از رهبران حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمون با اشاره به اینکه این قانون هیچ توهینی به اعضای کمیته عالی انتخابات نکرده است، گفت: قانون مصوب تلاش می‌کند، با ممانعت از احراز پست‌های مدیریتی توسط اعضای کمیته عالی انتخابات در موسسات و نهادهای تحت نظارت و اشراف رئیس جمهوری از نفوذ ریاست جمهوری در این کمیته و تحمیل خواسته‌هایش بر آن جلوگیری کند.

"جابر نصار"، حقوقدان مصری با این‌که اصلاحات صورت گرفته در قانون انتخابات ریاست جمهوری را تایید و از تصمیم کمیته عالی انتخابات در تعلیق فعالیت‌های خود انتقاد می‌کند، اما تصویب چنین قانونی در شرایطی که تنها چند هفته بیشتر به آغاز انتخابات ریاست جمهوری مصر باقی نمانده را مناسب نمی‌داند.

همچنین "حمدین صباحی"، نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر با انتقاد شدید از اقدام کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر در تعلیق فعالیت‌های خود گفت: موضوع هرچه باشد و هرقدر هم که موجه باشد، نباید منجر به تعلیق فعالیت‌های کمیته انتخابات شود.

عمرو موسی از این اقدام کمیته عالی انتخابات مصر ابراز شگفتی کرد و عبد المنعم ابو الفتوح نیز تاکید کرد که کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری چنین اختیاری در تعلیق فعالیت‌های خود ندارد.

ائتلاف جوانان انقلاب مصر نیز با انتقاد از این اقدام کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری به این کمیته نسبت به تعویق انتخابات ریاست جمهوری مصر حتی برای یک روز هشدار داد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول