به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اکبر بهرامی بعد از ظهر امروز در یازدهمین همایش کشوری گفتاردرمانی ایران اظهار داشت: براساس نتایج تحقیقات در اکثر مواقع اگر درمانی صورت نگیرد این اختلال تا سالهای ابتدایی مدرسه و گاهی اوقات تا پایان عمر همانطور باقی میماند.
وی بیان کرد: هر گونه اشکال در نحوه گفتار و یا ناتوانی در درک گفتههای دیگران میتواند سبب اختلال در روابط اجتماعی شخص مبتلا گشته و مانعی در راه پیشرفت تحصیلی فرد از قبیل اختلال در خواندن، هجی کردن و شکوفایی کامل تواناییها و استعدادهای بالقوه وی شود.
عضو گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: از طرفی این مسئله به نوبه خود میتواند صدمات روحی و عاطفی و رفتاریهایی نظیر گوشهگیری، پرخاشگری و در نهایت تزلزل بهداشت روانی فرد و خانواده او را در پی داشته است.
وی ادامه داد: نقش آسیبشناس گفتار و زبان در مرحله اول پیشگیری از بروز اینگونه اختلالات از طریق آموزشهای انفرادی و گروهی است و در مراحل بعدی، وظیفه او ارزیابی و تشخیص اختلالهای گفتار و زبان و تلاش در درمان و اصلاح و جلوگیری از شدت آنهاست.
عضو گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: با توجه به اهمیت پیشگیری و مداخلات زودهنگام اگر چه پیشبینی اینکه کدام گروه از کودکان دچار آسیب زبان میشوند به راحتی امکانپذیر نیست اما برخی علائم زودرس وجود دارد که براساس نتایج تحقیقات نشان میدهند که نوزادان و کودکان دارای این علائم ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به یک اختلال زبانی باشد که تشخیص و درمان به موقع آنها خیلی مهم است.
وی ادامه داد: اساس نتایج تحقیقات نشان میدهند که نوزادان و کودکان دارای این علائم ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به یک اختلال زبانی باشد که تشخیص و درمان به موقع آنها خیلی مهم است.
بهرامی افزود: مداخله زودهنگام از مباحث و محورهای اصلی تمام معلولیتهاست که در زمینه نوزادان و کودکان این موضوع اهمیت ویژهای دارد.
وی گفت: براساس یک تعریف مداخله زودهنگام در دوران کودکی، بازتابی از علاقه درمانگران در مورد شناسایی و درمان افرادی است که آسیبپذیر است.
انتهای پیام/آ20/ط4000