اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

بهترین راه بهره‌مندی جامعه از حافظان قرآن چیست؟

صادقی: بهترین‌ها برای تصدی مناصب فرهنگی کشور حافظان قرآن هستند

خبرگزاری فارس: یک حافظ کل قرآن کریم، بهترین نحوه بهره‌مندی جامعه از حافظان قرآن را استفاده از آنها در مناصب دینی و فرهنگی دانست.

صادقی: بهترین‌ها برای تصدی مناصب فرهنگی کشور حافظان قرآن هستند

 «سیدجعفر صادقی» حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار قرآنی باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به جنبه محتوایی و اجرایی آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم گفت: با توجه به اینکه اعضای شورای کارشناسی این آزمون از بهترین حافظان سطح عالی کشور هستند و اشراف خوبی بر مقوله حفظ دارند، محتوای این آزمون از درجه اتقان خوبی برخوردار است.

وی شبکه گسترده قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی را ضامن اجرایی مناسبی در جذب حافظان قرآن به این آزمون دانست و گفت: این آزمون در واقع همایش بزرگی از قاریان و حافظان قرآن کریم است.

*تسهیلات مدرک تخصصی حفظ ضمانت اجرا ندارد

این حافظ کل قرآن کریم، نقص عمده قانون مربوط به تسهیلات مدرک حفظ قرآن را عدم التزام برخی دستگاه‌ها به اجرای آن دانست و در این باره افزود: این طرح از حیث قانون‌گذاری و اجرایی بی‌نقص است و معاونت توسعه انسانی ریاست جمهوری نیز اخیراً اقدامات قابل‌توجهی را در رابطه با اعمال مزایای مدرک آن انجام داده که شامل احتساب این مدرک به عنوان معادل مدارک تحصیلی در قانون استخدامی و راهیابی به مقاطع تحصیلی بالاتر است که باید اجرایی شود.

*چگونه جامعه از مواهب وجودی حافظان قرآن بهره‌مند می‌شود؟

صادقی همچنین درباره بهترین نحوه بهره‌مندی جامعه از حافظان قرآن گفت: استفاده در زمینه تحقیق و پژوهش مفاهیم قرآن، محوریت در توسعه حفظ قرآن در کشور با توجه به مطالبه رهبر معظم انقلاب، استفاده از آنها در مناصب دینی و فرهنگی، به کارگیری در آموزش و پرورش و جلسات سنتی قرآن، می‌تواند بهترین شکل بهره‌مندی جامعه از آنها باشد.

صادقی در ادامه مهم‌ترین نوع بهره‌گیری از اساتید حفظ قرآن کریم را بهره‌گیری از تجربیات و انتقال آن به افراد و الگو قرار گرفتن برای انتقال فنون حفظ دانست.

*بهره‌مندی از استاد عاملی ضروری در موفقیت در حفظ قرآن

این حافظ قرآن در مورد نقش استاد در حفظ نیز اظهار داشت: با وجود فردی بودن مقوله حفظ نمی‌توان نقش استاد را در آن نادیده گرفت و باید از تجربیات حفظ او بهره گرفت؛ چرا که در صورت نبود استاد، احتمال آسیب در زمینه حفظ و دلسردی فرد بالا می‌رود.

وی  در این باره افزود: استاد فرد را در مسیر درست قرار داده و راهنمایی لازم را ارائه می‌دهد.

این حافظ قرآن کریم در رابطه با دید جمعی اساتید درباره  تربیت حافظان قرآن،  متناسب با مطالبه مقام معظم  رهبری عنوان کرد: همه دستگاه‌ها به این مسأله به جای نگاه عمیق، نگاهی عجولانه و سطحی دارند؛ مطالبه رهبری، به عنوان مطالبه‌ای منطقی و متناسب با سطح قرآنی کشور، نیازمند کار عمیق است.

صادقی در رابطه اختلاف اساتید حفظ در زمینه شیوه تربیت حافظان بیان کرد: اتفاق ‌نظر در این زمینه، به دلیل دخالت سلیقه‌ها  حاصل نمی‌شود و شیوه‌ها و نگرش‌ها در نحوه تعلیم مختلف است.

وی در ادامه در این باره اظهار داشت: یکسری اصول از جمله توجه به مفاهیم و تکرار و بازیابی محفوظات در بحث حفظ مورد تأیید همه اساتید است.

صادقی در مقایسه میزان موفقیت حافظان قرآن خانم و آقا نیز مطرح کرد: در سطوح بالای حفظ به دلیل باز بودن میدان برای عرضه آقایان، ظاهر امر نشان‌دهنده موفقیت بیشتر آنهاست است، اما در واقع طبق آمارها خانم‌ها به دلیل اهتمام و علاقه بیشتر، از نظر کمی نیز تعداد بیشتری  را تشکیل داده و در مجموع موفق‌تر هستند.

انتهای پیام/خ

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول