اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز خبر داد

ساخت نخستین بیوراکتور تولید کود آلی و بیوگاز در دانشگاه تبریز

خبرگزاری فارس: معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز گفت: محققان دانشگاه تبریز موفق به طراحی و ساخت نخستین بیوراکتور تحقیقاتی آزمایشگاهی بازیافت کمپوست و تولید کود آلی و بیوگاز از آن شدند.

ساخت نخستین بیوراکتور تولید کود آلی و بیوگاز در دانشگاه تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز حمیدرضا قاسم‌زاده با بیان اینکه محققان دانشگاه تبریز موفق به طراحی و ساخت نخستین بیوراکتور تحقیقاتی آزمایشگاهی بازیافت کمپوست و تولید کود آلی و بیوگاز از آن شدند، اظهار کرد: این راکتور در مقیاس پایلوت از نوع خودگرمکنی به منظور شبیه‌سازی و مطالعه سیستماتیک فرآیند تولید کمپوست طراحی و ساخته شده است.

وی با بیان اینکه بیوراکتور مورد نظر همچنین می‌تواند فرآیند بیولوژیکی را به طور کامل پایش کند، افزود: بر این اساس می‌توان اکثر پارامترهای تاثیرگذار بر روی فرآیند تولید کمپوست را با هدف بهینه‌سازی، مورد بررسی و مطالعه قرار داد تا در حفظ محیط زیست و بازیافت ضایعات ارگانیک و تولید انرژی‌های نو و حرکت به سمت کشاورزی ارگانیک، قدم‌های بیشتری برداشته شود.

قاسم‌زاده با بیان اینکه راکتور طراحی و ساخته شده دارای سه مخزن استوانه‌ای شامل مخزن داخلی، مخزن خارجی، مخزن پایه است، اظهار کرد: در این راکتور به منظور آنالیز گازهای خروجی از جمله دی‌اکسیدکربن، مونواکسیدکربن، آمونیاک و اکسیژن و ثبت مقادیر آنها و اعمال کنترل مورد نظر از حسگرهای مربوطه متصل به یک شبکه الکترونیکی استفاده شده است.

وی افزود: راکتور مورد نظر با طراحی مخازن جداگانه دارای قابلیت انعطاف کاربردی بوده و می‌تواند برای مطالعه فرآیند تولید کمپوست به صورت غیرفعال، اثر فشار ناشی از ارتفاع مواد و تولید کمپوست به صورت غیر هوازی  به کار برده شود.

قاسم‌زاده با اشاره به ویژگی‌های دیگر این بیوراکتور تصریح کرد: از دیگر قابلیت‌های مهم  این راکتور انعطاف پذیری آن برای مطالعه فرآیند است که از طریق آن و با تعویض مخازن راکتور می‌توان به اهداف مطالعاتی مورد نظر محقق (مطالعه و بررسی انواع دیگر شیوه های تولید کمپوست) دست پیدا کرد.

این دستگاه در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی داود داداشی و به راهنمایی حمیدرضا قاسم‌زاده استاد گروه مهندسی ماشین‌های کشاورزی دانشگاه تبریز با هزینه‌ای بالغ بر 40 میلیون ریال طراحی و ساخته شده است.

انتهای پیام/ح30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول