اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت دانشگاه پیام نور سلطانیه

همایش ملی سلطانیه 20 اردیبهشت برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: همایش ملی سلطانیه، به همت دانشگاه پیام نور 20 اردیبهشت برگزار می‌شود.

همایش ملی سلطانیه 20 اردیبهشت برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، همایش ملی سلطانیه به همت دانشگاه پیام‌نور این شهر و با همکاری دانشگاه پیام‌نور استان زنجان برگزار می‌شود.

از محورهای اصلی برگزاری همایش ملی سلطانیه بررسی ظرفیت‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی سلطانیه و بررسی عوامل ذی‌نفع و ذی‌نفوذ، راهبردهای مداخلات محیطی، موانع و الزامات و موضوع آزاد از موضوعات محوری این همایش اعلام شده است.

همچنین بررسی راهکارهای ارزش‌آفرینی، ارزش‌های پایدار هنر و معماری سلطانیه و توسعه پایدار نیز از دیگر محورهای برگزاری این همایش اعلام شده است.

دانشگاه پیام نور واحد سلطانیه این همایش را با همکاری سازمان میراث فرهنگی، بنیاد نخبگان استان، مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی معماری و شهرسازی و معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان برگزار می‌کند.

نخستین "همایش ملی سلطانیه" به همت اعضای هیئت علمی، کارمندان، محققان و دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد سلطانیه در سالن علامه حلی (ره) این شهر تاریخی برگزار می‌شود.

**گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان از آثار مهم دوره ایلخانیان به حساب می‌آید، این بنای تاریخی بسیار زیبا و از حیث معماری و تزیین و بزرگی در دنیا مشهور است.

مقبره‌ اولجایتو محمد معروف‌ به‌ گنبد سلطانیه‌ که‌ یکی‌ از شاهکارهای‌ هنر معماری‌ ایران‌ و دنیای‌ اسلام‌ به‌ شمار می‌آید، در 35 کیلومتری شهر زنجان واقع شده و بنای آن به دستور سلطان محمد خدابنده از سال 704 هجری قمری آغاز و در مدت 9 سال در تاریخ 713 هجری قمری پایان یافته است.

این گنبد با 48.5 متر ارتفاع و 25.6 متر قطر دهانه یکی از بناهای عظیم تاریخی جهان است.

گنبد عظیم‌ سلطانیه‌ بر فراز بنای‌ هشت‌ گوشه‌ای‌ تعبیه‌ شده‌ است، که بر روی‌ هر کدام‌ از جرزهای‌ هشت‌ گانه‌ در بالا، آثار مناره‌هایی‌ به‌ قطر یک‌ متر و به‌ بلندای ‌3.5 متر که‌ با زیباترین‌ معرق‌‌کاری‌ مزین‌ شده‌اند، باقی‌ است.

داخل‌ این‌ مناره‌ها پلکان‌ مارپیچی‌ به‌ عرض‌ 70 سانتی‌‌متر که‌ به‌ حول‌ قطر 20 سانتی‌‌متر می‌پیچند طراحی‌ شده‌ است‌، که این‌ مناره‌ها فشار گنبد را عمودی خنثی‌ می‌کنند.

گنبد سلطانیه در سال 2005 به عنوان یکی از آثار جهانی در فهرست یونسکو قرار گرفته است.

انتهای پیام/‌ش20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول