اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با روز جهانی تالاسمی عنوان شد

7 درصد جمعیت استان فارس ناقل تالاسمی هستند

خبرگزاری فارس: کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت شیراز گفت: هفت درصد جمعیت این استان ناقل تالاسمی هستند که تنها در زمان انتخاب همسر باید مراقبت‌هایی را انجام دهند.

7 درصد جمعیت استان فارس ناقل تالاسمی هستند

فاطمه گودرزیان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: به طور کلی دو نوع شدید و خفیف تالاسمی وجود دارد که نوع خفیف تالاسمی هیچ علامتی ندارد و تنها با آزمایش خون مشخص می‌شود و به این افراد مینور یا ناقل تالاسمی گفته می‌شود.

وی افزود: آن دسته از بیماران که ناقل تالاسمی هستند باید قبل از ازدواج آزمایش‌هایی را انجام دهند چرا که با ازدواج دو ناقل تالاسمی با یکدیگر در هر بار بارداری 25 درصد احتمال تولد فرزند مبتلا به تالاسمی شدید یا ماژور وجود دارد.

این کارشناس تصریح کرد: در تالاسمی شدید بیمار از کم‌خونی شدید رنج می‌برد و نیاز به تزریق مکرر خون و مصرف دارو تا پایان عمر دارد و علاوه بر این بیمار دچار رنگ پریدگی، تغییر چهره به دلیل بزرگی استخوان‌های سر و صورت، تغییر رنگ پوست، بزرگی کبد و طحال، گاه مشکلات قلبی و سایر مشکلات ناشی از تزریق خون مکرر می‌شود.

گودرزیان در ادامه بیان کرد: در حال حاضر یک‌هزار و 723 بیمار تالاسمی در استان فارس در حال درمان هستند.

وی افزود: بر خلاف درمان که سخت و هزینه بسیار دارد، پیشگیری در این بیماری بسیار ساده و کم هزینه بوده و کافی است که تمام افرادی که در شرف ازدواج هستند قبل از انتخاب نهایی همسر با مراجعه به مراکز مشاوره تالاسمی و انجام آزمایش مشاوره از بروز این بیماری پیشگیری کنند.

گودرزیان به کسانی که قبل از ازدواج آزمایش تالاسمی را به هر دلیل انجام نداده‌اند و قصد فرزند‌دار شدن دارند توصیه کرد به این مراکز مراجعه کنند و با مشاوره تالاسمی و ژنتیکی که انجام می‌دهند قبل از بارداری از این بیماری پیشگیری کنند.

وی بیان کرد: پس از مراجعه به مراکز مشاوره تالاسمی پس از انجام یک آزمایش ساده خون برای فرد مشخص می‌شود که آیا همسر وی نیز نیاز به انجام آزمایش دارد یا خیر و با همکاری مراکز بهداشتی درمانی و انجام آزمایش‌های تکمیلی به خوبی روشن می‌شود که زوج ناقل تالاسمی هستند یا خیر و اگر زوج ناقل تالاسمی باشد، توسط مشاورین ویژه، برای داشتن فرزند سالم تحت مشاوره و راهنمایی‌های لازم قرار می‌گیرند.

کارشناس مرکز بهداشت شیراز در پایان تصریح کرد: همشهریان می‌توانند برای انجام مشاوره و آزمایش تالاسمی به مراکز مشاوره ویژه تالاسمی در شیراز که شامل مجتمع بهداشتی درمانی احمد نادر کاظمی واقع در میدان ولیعصر ابتدای پل پیرنیا و درمانگاه خیریه دکتر ضیا صدیق واقع در خیابان قصرالدشت است مراجعه کنند.

انتهای پیام/ع20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول