اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

فهمی هویدی بررسی کرد

چرا"جان کری" در سفر به مصر تنها با عمروموسی دیدار کرد؟

خبرگزاری فارس: سفر رئیس کمیسیون روابط خارجی کنگره آمریکا به مصر دست کم با دو هدف صورت گرفت؛ یکی حصول اطمینان آمریکا از اوضاع جاری در عرصه داخلی مصر و دوم منتقل کردن دیدگاه‌ها و سیاست‌های مورد نظر آمریکا به شورای عالی نظامی مصر.

چرا"جان کری" در سفر به مصر تنها با عمروموسی دیدار کرد؟

به گزارش فارس،‌ پایگاه خبری مصری رصد در مقاله‌ای به نوشته "فهمی هویدی"، نویسنده و تحلیلگر برجسته جهان عرب به بررسی دلیل سفر اخیر "جان کری"،‌ رئیس کمیسیون روابط خارجی آمریکا از مصر و اهداف نهفته در پس این سفر می‌پردازد و در این‌باره می‌نویسد.

سفر هفته گذشته جان کری به مصر و دیدار با برخی مقامات مسئول و شخصیت‌های مصری از جمله "محمد حسین طنطاوی"، رئیس شورای عالی نظامی حاکم بر مصر بر این نکته تاکید کرد که انتخابات ریاست جمهوری باید در همان موعد مقرر برگزار شود و تغییری در تاریخ برگزاری آن ایجاد نشود. 

این موضوعی است که رئیس کمیسیون روابط خارجی آمریکا نیز بر آن تاکید داشت و با حضور در کنفرانس خبری گفت که هم اکنون آنچه بیش از هرچیز در مصر مهم می‌نماید و باید برآن تمرکز کرد، قضیه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در موعد مقرر آن است و شورای عالی نظامی هم به وی وعده اکید داده که این انتخابات در سر موعد مقرر خود برگزار خواهد شد.

کری در ادامه افزود: پس از برگزاری انتخابات خواهیم دید که مصر دارای دولت جدیدی است که انتقال قدرت به آن از سوی شورای عالی نظامی صورت خواهد گرفت و به این ترتیب مصر حرکت به سمت جلو و پیشرفت را آغاز خواهد کرد و در آن مرحله درهای بسیاری به روی مصر باز خواهد شد تا به آن برای تحقق پیشرفت مورد نظرش کمک کند و بی‌تردید دیگر راهی برای بازگشت به عقب نیست.

کری در این کنفرانس مطبوعاتی از دیدار خود با "محمد حسن طنطاوی"، رئیس شورای عالی نظامی مصر و "محمد سعد الکتاتنی"، رئیس پارلمان الشعب و "محمد کامل عمرو"، وزیر خارجه و همچنین "عمرو موسی"، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر سخن گفت و یادآوری کرد که علاوه بر نشست‌هایش با نمایندگان نهادها و سازمان‌های جامعه مدنی و بازرگانان و سرمایه‌داران مصری، تماسی هم با "محمد مرسی"، رئیس حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمون هم داشته است.

پس از آن رئیس کمیسیون روابط خارجی آمریکا به حوادث خشونت‌باری پرداخت که عرصه داخلی مصر با آن مواجه است و آن را موضوعی نگران کننده برای دولت آمریکا خواند.

همچنین در سخنان کری آمده بود که وی از مقامات مسئول مصری خواسته است که در حوادث خشونت‌بار اخیر تحقیقات لازم را به عمل آورده و عاملان آن را مجازات کنند.

وی پیشرفت مصر پس از انقلاب را موفقیتی بزرگ خوانده و نسبت به آینده این کشور اظهار خوش‌بینی و تاکید کرده بود، با وجود یاس و ناامیدی‌هایی که در این کشور مشاهده می‌شود، با این حال آمریکا امید بسیاری به آینده مصر دارد!

کری در سخنان خود تاکید کرده بود که بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی مصر در حال حاضر مشکلات اقتصادی است که امید می‌رود، پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تدوین قانون اساسی جدید و تشکیل کابینه جدید این مشکل نیز از پیش‌رو برداشته شود.

از نکات قابل توجه در سفر دو روزه کری به مصر دیدار وی با عمرو موسی، دبیرکل سابق اتحادیه عرب و وزیر خارجه اسبق مصر و نامزد کنونی انتخابات ریاست جمهوری مصر است که طی آن دو طرف بر ضرورت انتقال قدرت در موعد مقرر توسط شورای عالی نظامی حاکم بر مصر تاکید و از ناتوانی این شورا در برقراری امنیت در مصر انتقاد کرده بودند.

و سرانجام اینکه کری ابراز امیدواری کرده بود، ملت مصر به وظیفه خود در حمایت و پشتیبانی از روند انتخابات ریاست جمهوری در این کشور عمل و بر ضرورت وجود پیگیری و نظارت بین المللی بر درستی و پاکی انتخابات تاکید کرده بود.

از مطالب فوق و سخنان ایراد شده توسط رئیس کمیسیون امنیت خارجی مجلس سنای آمریکا چنین برداشت می‌شود که وی در شرایطی وارد قاهره شد که می‌دانست مصر در شرایط بحرانی بسر می‌برد و ظرف 48 ساعتی که در قاهره حضور داشت، با همه مسئولان و مقامات کشور دیدار و با آنها درباره اوضاع داخلی و زمان تسلیم قدرت پس از انتخاب رئیس جمهور جدید گفتگو کرد.

اما از نکات مورد توجه این بود که وی در این سفر با "کمال الجنزوری"، نخست وزیر دولت انتقالی دیدار نداشت که گفته می‌شود، اختیارات رئیس جمهور به وی داده شده است و در بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تنها با عمرو موسی دیدار کرد و اظهارات وی مبنی بر اینکه تلفنی با "محمد مرسی"،‌ رئیس حزب آزادی و عدالت که اکثریت را در پارلمان مصر در اختیار دارد و این سخن وی که مصر به عقب بازنمی‌گردد، همه بیانگر این امر است که کاخ سفید دریافته که نمی‌تواند در انتظار مصری چون مصر دوران حسنی مبارک باشد.

آنچه در آن تردید نیست، این است که کری به قاهره نیامد تا مردم مصر را نسبت به خوش‌بینی‌های خود و کشور متبوعش مطمئن کند، بلکه وی آمده بود تا دو هدف را مهم دست کم محقق کند، اول آنکه با دیدن اوضاع جاری در مصر از نزدیک دولت آمریکا را بابت مصر مطمئن کند و دوم اینکه پیام‌آور و انتقال دهنده دیدگاه‌های کاخ سفید چه در عرصه اوضاع داخلی و چه در عرصه منطقه‌ای به مصر باشد، به ویژه آنکه کاخ سفید در این اواخر شاهد قطع و توقف صدور گاز مصر به اسرائیل بود و همچنین از دیدگاه دولتمردان مصری در قبال ایران نیز مطلع شود که این روزها در آستانه دور جدیدی از مذاکرات با گروه 5+1 قرار دارد.

به هر روی سفر کری به مصر به این جهت صورت گرفت تا به مصری‌ها یادآوری کند که چه چیزهایی برای ما مهم است و چه چیزهایی برای آنها با اهمیت تلقی می‌شود.

به ویژه آنکه اگر دقت کنید، ملاحظه خواهید کرد که سفر جان کری به قاهره با سفر هیئت‌‌های آمریکایی به بیروت و بغداد و ریاض همراه بود و این نشان می‌دهد که آمریکا همچنان نسبت به اوضاع جاری در منطقه بسیار حساس عمل می‌کند و نمی‌خواهد اتفاقی که در مصر رخ داد و سرنگونی هم‌پیمان قدیمی‌ و استراتژیکش در این کشور را به دنبال داشت بار دیگر، در کشورهای دیگر منطقه رخ دهد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول