اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه سالروز تشکیل بسیج سازندگی

حرکت‌های جهادی؛ مسیری در امتداد امید و بالندگی

خبرگزاری فارس: اردیبهشت سال 79 حرکتی آغاز شد که هر چند هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد اما راهی به سوی بالندگی و آبادانی ایران اسلامی گشوده است.

حرکت‌های جهادی؛ مسیری در امتداد امید و بالندگی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب بنیادی و با مفهومی جامع است. پیش از ظهور این انقلاب شاید بسیاری از ملت‌ها، انقلاب‌ها را با چهره‌‌ای سیاسی یا اقتصادی می‌شناختند اما انقلاب اسلامی فصل تازه‌ای گشود و تفکری را با خود به همراه آورد که هر چند مختص زمان و مکان خود بود اما ریشه در تفکر استراتژیک شیعه در سال‌های گذشته داشت.

این تفکر نه در سیاست خلاصه می‌شد و نه در اقتصاد؛ بلکه مفهوم جامعی بود که بیش از همه با سبک زندگی انسان‌ها مرتبط می‌شد.

 

تشکیل جهاد سازندگی آغاز مسیری ناهموار اما دست‌یافتنی

یکی از رهاوردهای این انقلاب بنیادین پیدایش حرکت‌هایی از متن مردم بود که شاید با هیچ نیروی رسمی، سازماندهی چنین حرکت‌هایی امکان‌پذیر نبود. جلوه‌ای از این جوشش‌های اجتماعی در پیدایش جهاد سازندگی از همان ماه‌های نخست پیروزی انقلاب نمایان شد.

ابتدا تعدادی از دانشجویان به صورت خودجوش برای خدمت‌رسانی در دانشگاه‌هایی مانند امیرکبیر، صنعتی اصفهان و تهران در مناطق محروم گردهم آمدند و این جهادگری دغدغه‌مندانه به گوش امام خمینی(ره) رسید.

دانشجویانی که عاشقانه برای اسلام و نظام کار کرده بودند پیش‌رو حرکتی شده بودند که نام پر معنای جهاد را به دنبال خود یدک می‌کشید.

تابستان 58 امام خمینی(ره) با صدور پیامی دستور تشکیل جهاد سازندگی را صادر کردند که حتی نگاهی به محتوای این پیام نیز نشان‌دهنده نقش نیروی عظیم ملت ایران در شکل‌گیری این حرکت است.

«باید به ملت متوسل بشویم. ملتی که بحمدلله مهیای خدمت و فداکاری بوده و هستند. ملت ما با فداکاری بحمدالله مراحل با اهمیت را پشت سر گذاشته، موانع برطرف شد، خائنین رفتند. و اگر تتمه‌ای هم باشد با همت ملت خواهد رفت. لکن این دیوار شیطانی بزرگ که شکست، پشت این دیوار خرابی‌های زیادی هست و ناچاریم که برای سازندگی به ملت متوسل بشویم.»

 

جهادگران منشأ حرکت‌های تاثیرگذار شدند

جهاد سازندگی به گواهی بسیاری یک تجربه موفق در الگوسازی در عرصه سازندگی برای نظام نو پای انقلاب اسلامی بود. علاوه بر خدمت‌رسانی در مناطق محروم، سنگرسازان بی‌سنگر در هشت سال جنگ تحمیلی با آفریدن شگفتی‌هایی مانند احداث پل خیبر یا جاده سیدالشهدا(ع) نقشی ماندگار بر صفحه افتخارات ملت ایران از خود به جای گذاشتند.

این افتخارات آن‌چنان بارز بود که سبب شد تا در هفتم آذر 62 تاسیس وزارت جهاد سازندگی در دستور کار مجلس قرار گیرد. اما تمام این افتخارات در دوره‌ای با بی‌مهری مواجه شد و جهاد سازندگی جای خود را در سال 79 به جهاد کشاورزی داد.

هر چند این اقدام می‌توانست زمینه کم‌رنگ شدن این حرکت در جامعه را پدید بیاورد اما اتفاقی دیگر موجب ادامه این مسیر شد؛ در 17 اردیبهشت 79 رهبر معظم انقلاب در مراسمی با تاکید به فرماندهان سپاه برای غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان، شکل‌گیری حرکتی با حضور جوانان برای محرومیت‌زدایی را خواستار شدند.

این سخنان سبب شد بسیج سازندگی ابتدا در سطح محدود و با حضور چند گروه از دانشجویان دانشگاه‌های تهران آغاز شود اما پس از مدتی دامنه این حرکت به شهرها و استان‌های دیگر نیز کشیده شد و اقشار دیگر بسیج نیز در این حرکت سهیم شدند.

 

گلخانه‌ای که به گلستان تبدیل شد

مقام معظم رهبری در زمینه گسترش حرکت‌های جهادی در جامعه می‌فرمایند: «یک روز شاید خیال می‌کردیم یک‌سری حرکت گلخانه‌ای درست کرده‌ایم اما همین حرکت‌های مثلا گلخانه‌ای، امروز جامعه را به گلستان تبدیل کرده است.» حرکت جهادی، حرکتی است که از عمق دغدغه‌مندی و وظیفه‌گرایی به همراه نشاط سرشار جوانی و بینش بلند دینی به وجود می‌آید و در قالب‌های مختلفی اعم از عمرانی، فرهنگی، آموزشی و بهداشتی صورت گرفته است. این حرکت ایستا نیست؛ بلکه هر روز خود را تازه‌تر و پویاتر به عرصه‌های جدید مورد نیاز انقلاب اسلامی وارد می‌کند.

حرکت‌های جهادی گذشته از تاثیراتی که در محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی به مناطق محروم دارند، یک مکتب پراهمیت تربیتی را در متن جامعه شکل داده‌اند. در روزگاری که پر توقعی و کم‌ظرفیتی به یکی از معضلات رفتاری جوانان و نوجوانان جامعه ما تبدیل شده است؛ الگوی زندگی جهادی که جوانان در متن حرکت‌های جهادی با آن آشنا می‌شوند، می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات تربیتی جامعه ما باشد.

جوانانی که در شرایط اردوهای جهادی قرار می‌گیرند، روشی از زندگی را تجربه می‌کنند که با روش زندگی معمول مردم متفاوت است. این افراد گر چه نتوانند جامعه اسلامی را به نقطه ایده‌آل برسانند اما می‌توانند لبخندی به چهره دختری کوچک که مدرسه‌اش تخریب شده و دیگر نمی‌تواند درس را ادامه دهد و یا پیرزن روستایی که در خانه‌اش حمام ندارد، بنشانند و همین لبخندها قطره قطره جمع خواهد شد و روزی ایرانی خواهد ساخت که آبادانی و بالندگی‌اش برای تمام جهان الگو باشد.

شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین دستاوردی که اردوهای جهادی توانسته با خود داشته باشد، سبک زندگی جهادی است که بسیار تاثیرگذارتر و عمیق‌تر از تمام بناهایی است که توسط این‌ گروه‌ها ساخته می‌شود.

این سبک زندگی که برگرفته از متن زندگی ائمه(ع) بوده و ریشه در آموزه‌های اسلام ناب دارد، می‌تواند کلید بسیاری از قفل‌های خودساخته و یا وارداتی جامعه ما در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی باشد.

==============

یادداشت: زینب آخوندی

==============

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول