اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر ثبت و حفظ آثار سازمان میراث فرهنگی

آیین دریانوردی خلیج فارس ثبت جهانی شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل ثبت و حفظ آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در سال میلادی گذشته دانش سنتی لنج‌سازی و آیین دریانوردی خلیج‌فارس به ثبت جهانی رسیده است.

آیین دریانوردی خلیج فارس ثبت جهانی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آتوسا مومنی عصر امروز در همایش علمی، فرهنگی و هنری «خلیج فارس از پارس تا فارس» اظهار داشت: در ثبت جهانی دانش سنتی لنج‌سازی و آیین دریانوردی نام خلیج فارس بیش از 300 مرتبه تکرار شده که این از جمله افتخارات جمهوری اسلامی ایران در شناساندن فرهنگ و تاریخ تمدن خود به جهانیان است.

وی با بیان اینکه 300 اثر منقول کشور در مورد خلیج فارس به ثبت ملی رسیده است افزود: این تعداد اثر که در فهرست ملی ایران به ثبت رسیده شامل بناها و مجموعه‌هایی می‌شود که فقط در استان‌های هرمزگان و بوشهر وجود داشته است.

مدیرکل ثبت و حفظ آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: هم‌اینک 30 اثر نیز با موضوع خلیج فارس شامل آیین و آثار در حوزه میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

مومنی با اشاره به اینکه میراث معنوی از گذشته تاکنون به صورت سینه به سینه حفظ شده است، اضافه کرد: امروزه از میراث واقعی خود فاصله گرفته‌ایم اما باید به گونه‌ای در مورد حفظ میراث معنوی کار کرد که دیگر موضوع‌هایی از جمله جزیره ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک تکرار نشود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس نیز گفت: باید به خلیج فارس ادای دین شود.

محمدعلی رنجبر اظهار داشت: جعل نام خلیج فارس توسط بیگانگان یک هجوم سیاسی و استنادی بوده و آرشیو ملی ایران قوی‌ترین پشتوانه برای پاسخ‌گویی به این تحریف‌ها است.

وی با بیان اینکه با زبان اسناد در برابر جعل نام خلیج فارس باید ایستاد، خاطرنشان کرد: اسناد مربوط به نیم قرن گذشته که در آرشیو کتابخانه ملی ایران موجود است نشان از ایرانی بودن خلیج فارس دارد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس تصریح کرد: خلیج فارس با فرهنگ و هنر ایران آمیخته شده است و فرهنگ ایرانی باید به خلیج فارس ادای دین کند.

در ادامه ناصر تکمیل همایونی تاریخ‌دان نیز گفت: اهالی علم و فرهنگ، ایرانی بودن خلیج‌فارس را باور دارند اما جعل نام خلیج فارس جنبه سیاسی دارد.

وی اظهار داشت: با ورود اقوام ایرانی به این منطقه نام‌های بسیاری برای خلیج فارس انتخاب شد اما ماهیت آن‌ها پارسی بودن خلیج فارس است.

تکمیل همایونی با بیان اینکه یونانیان و ادیان مختلف نیز خلیج فارس را ایرانی می‌پنداشته‌اند، خاطرنشان کرد: تمام جغرافی‌دان‌های اسلامی و مورخان آن زمان بر ایرانی بودن خلیج فارس تاکید دارند.

انتهای پیام/ی20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول