اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در اصفهان

امکان شبیه‌سازی انرژی ثابت و بهینه‌سازی انرژی ممکن شد

خبرگزاری فارس: محقق و مبتکر دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: به دنبال طراحی، ساخت و توسعه نرم‌افزار حل مسائل دینامیک ذرات بر روی کارت گرافیک، امکان شبیه‌سازی‌های انرژی، دما، فشار و تنش ثابت و بهینه‌سازی انرژی در اصفهان فراهم شده که از ویژگی‌های ممتاز این نرم افزار است.

امکان شبیه‌سازی انرژی ثابت و بهینه‌سازی انرژی ممکن شد

نیما نوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان که خود طراح این نرم‌ افزار بوده است، اظهار داشت: این نرم‌افزار قادر به پشتیبانی از طیف وسیعی از نیروهای بین ذرات از جمله میدان‌های نیرویی معروفی چون Lennard-Jones ،Morse ،EAM است.

وی، دینامیک مولکولی را یکی از مهم‌ترین بخش‌های علوم پایه  دانست و افزود: نتایج حاصل از محاسبات دینامیک ذرات مولکولی قابل استفاده در گستره  وسیعی از علوم از جمله مهندسی مواد، مهندسی مکانیک، علوم پزشکی و رشته‌های نیازمند به محاسبات خواص مکانیکی و شیمیایی مواد در ابعاد نانو است.

دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: نرم‌افزار مذکور قابلیت پدیده خود مونتاژی همانند «Bilayer Self Assembly، Vesicle Self Assembly ، Liquid  Crystal Self Assembly» را  دارد و این در حالی است که این نرم‌افزار علاوه بر شبیه‌سازی‌هایی در ابعاد اتمی، از امکان شبیه‌سازی در ابعاد بزرگ‌تر مانند میکرو و مزو نیز برخوردار است.

نوری که با همکاری عضو هیئت علمی دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان قادر به طراحی این نرم‌افزار شد، اضافه کرد: نرم‌افزار مذکور قادر به حل مسائل عمومی دینامیک ذرات بر روی یک کامپیوتر خانگی با استفاده از کارت‌های گرافیکی NVIDIA است.

وی،سرعت شبیه‌سازی نرم‌افزار GPIUTMD را معادل یک کامپیوتر چند صد هسته ‌ای بر روی یک خوشه  محاسباتی بزرگ عنوان کرد و ادامه داد: با استفاده از این نرم افزار، محاسبات دینامیک مولکولی به منظور شبیه‌سازی و استخراج خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی مجموعه‌های مختلفی از مواد همچون باکی پیپر(کاغذ تولید شده از نانو لوله های کربنی)، پلیمرهای اپوکسی و مواد کریستالی انجام شده است.

نوری گفت: این نرم افزار با نام «raphic Processors at Isfahan University of Technology forMany-particle Dynamics» و با مخفف (GPIUTMD) در دانشگاه صنعتی اصفهان طراحی و ساخته شده است.

انتهای پیام/خ۲۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول