اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل استاندارد استان اصفهان:

بخش خصوصی نیاز آزمایشگاهی اصفهان را تأمین کند

خبرگزاری فارس: مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان گفت: بخش خصوصی استان نیاز آزمایشگاهی اصفهان در حوزه استانداردسازی خودرو را تأمین کند.

بخش خصوصی نیاز آزمایشگاهی اصفهان را تأمین کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان، اصغر صالح‌زاده در گردهمایی مسئولان آزمایشگاه‌های همکار دارای تایید صلاحیت استان با همکاری انجمن صنفی آزمایشگاه‌های همکار استان اصفهان با اشاره به شعار امسال مبنی بر سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، وظایف و نقش خطیری را در همین راستا برای بخش‌های خصوصی مرتبط با سازمان ملی استاندارد به ویژه آزمایشگاه‌های همکار برشمرد و رعایت اخلاق، وجدان کاری و صحت انجام کار را سرلوحه عملکرد آزمایشگاه‌های همکار دانست.

وی با بیان اینکه تنها راه تحقق شعار سال جاری تولید کالای باکیفیت و منطبق با استانداردها است، اضافه کرد: این امر تنها با انجام دقیق فرآیندهای استانداردسازی و اجرای کنترل‌های کیفی میسر است و در حال حاضر آزمون کالاهای تولیدی مطابق با استانداردها، مهم‌ترین بخش این نظارت‌ها است که بخش عمده آنها توسط آزمایشگاه‌های همکار صورت می‌گیرد.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان با بیان نقش حساس و جایگاه مهم آزمایشگاه‌های همکار، اعمال دقت نظر در انجام آزمایش‌های مربوطه را از ملزومات سلامت عملکرد و مورد وثوق قرار گرفتن یک آزمایشگاه بر شمرد و گفت: صحت نتایجی که از سوی آزمایشگاه‌های همکار صادر می‌شود برای ما بسیار حائز اهمیت است، چرا که این آزمایشگاه‌ها از اداره استاندارد گواهی تایید صلاحیت دریافت کرده‌اند.

وی در همین راستا اضافه کرد: اداره کل استاندارد بر اساس نتایج صادره از سوی آزمایشگاه‌ها نسبت به صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد، اقدام می‌کند و در صورتی که تخلف و یا اهمال در انجام وظایف و صدور نتایج صورت پذیرد، نه تنها عملکرد و سلامت آزمایشگاه زیر سؤال می‌رود، بلکه به اعتماد مردم نسبت به اداره کل استاندارد بابت صدور گواهی تایید صلاحیت برای آن آزمایشگاه و نیز برای صدور پروانه‌های کاربرد علامت استاندارد، خدشه وارد می‌سازند.

صالح‌زاده آزمایشگاه‌های همکار را به دلیل نقشی حساسی که در صدور نتایج آزمایش محصولات و کالاهای مختلفی که مورد نیاز و مصرف مردم است، دارای اهمیت دانست و افزود: اداره کل استاندارد استان اصفهان از ابتدای سال جاری، بازرسی‌ها و نظارت خود را در همین راستا افزایش داده و کسب حداقل امتیازات لازم در ارزیابی عملکرد آزمایشگاه‌ها بر اساس استاندارد ایزو 17025 برای تمام آزمایشگاه‌های همکار ضروری بوده و در صورت عدم احراز شرایط لازم، گواهی تایید صلاحیتشان لغو و از ادامه فعالیتشان جلوگیری به عمل می‌آید.

وی عمل به تمام ضوابط و قوانین موضوع، آیین نامه‌های اجرایی و به ویژه رعایت سقف تعرفه‌های هزینه آزمون مصوب سازمان ملی استاندارد را برای آزمایشگاه‌های همکار لازم‌الاجرا خواند و تخلف از این موارد را مستلزم برخوردهای قانونی دانست.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی اصفهان با اشاره به قانون ارتقای کیفیت خودرو و کالاهای صنعتی که بر اساس آن تمام کالاهای صنعتی مشمول استانداردسازی شده‌اند، گفت: به منظور اجرای این قانون ضرورت دارد برخی از کمبودها در حوزه آزمایشگاهی در سطح استان را مرتفع کنیم که این آمادگی وجود دارد که بخش خصوصی با ورود به این حوزه، در رفع این نیاز مهم استان ما را همراهی کند.

وی افزود: انتظار داریم روزی را شاهد باشیم که تمام نمونه‌های آزمایشگاهی در داخل استان مورد تست و آزمایش لازم قرار گیرد و به سایر استان‌ها ارسال نشود.

صالح‌زاده در مورد نقش بخش خصوصی در همکاری با سازمان ملی استاندارد، تاکید کرد: قانون این اجازه را صادر کرده که در بسیاری از موارد از جمله همین آزمایشگاه‌های همکار، تصدی‌گری امور به بخش خصوصی واگذار شود و اداره کل استاندارد استان اصفهان نیز با رعایت حدود و ضوابط مندرج در قوانین، در این راستا گام برداشته و جزو استان‌های پیشگام در این امر بوده که با داشتن بیش از یکصد و 50 آزمایشگاه همکار در راستای اجرایی کردن سیاست‌های اصل 44 و واگذاری امور، گام‌های مهمی برداشته است.

وی انجمن صنفی آزمایشگاه‌های همکار را یک محمل قانونی و جایگاهی مناسب برای بررسی مسائل و مشکلات آزمایشگاه‌ها خواند و افزود: با وجود قدمت این انجمن، در گذشته فعالیت به خصوصی نداشته و انتظاری که از آن می‌رفت را عملی نکرده است.

مدیرکل استاندارد اصفهان تصریح کرد: در دوره جدید انتظار می‌رود با انتخابات مجدد هیئت مدیره و فعال‌سازی آن به خوبی ایفای نقش کند و در راستای رفع مسائل و دغدغه‌های پیرامون آزمایشگاه‌های همکار، ما را یاری کند.

وی افزود: در صورتی که انجمن صنفی آزمایشـگاه‌های همکار فعال و پویا شود و تمام الزامات قانونی واداری را رعایت کند، می‌توان برخی از امور و وظایف جاری حوزه استاندارد از جمله نیاز سنجی، برگزاری دوره‌های آموزشی، انجام برخی از مراحل تایید صلاحیت آزمایشگاه‌ها، ممیزی و بازرسی از آزمایشگاه‌های همکار را به آن محول کند .

انتهای پیام/خ۳۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول