اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در بین همه ادوار گذشته

اصفهانی‌ها در نهمین دوره مجلس بالاترین حضور را داشتند

خبرگزاری فارس: رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان گفت: در دوره نهم انتخابات مجلس شورای اسلامی استان اصفهان بالاترین میزان حضور را در بین تمام ادوار گذشته انتخابات مجلس داشته است.

اصفهانی‌ها در نهمین دوره مجلس بالاترین حضور را داشتند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمد مهدی اسماعیلی پیش‌ازظهر امروز در جمع خبرنگاران اصفهانی با بیان اینکه در مرحله نخست و دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان شاهد همکاری بسیار خوب تمام دستگاه‌ها در این راستا بودیم، اظهار داشت: روز انتخابات دو روز اما پروسه برگزاری آن به طور رسمی حدود 10 ماه به طول انجامید.

وی ادامه داد: با احتساب فرآیند اعلام نظر نهایی شورای نگهبان و تایید صحت انتخابات شاید بتوان گفت تا نزدیک تشکیل مجلس نهم پروسه انتخابات ادامه یابد.

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان با اشاره به اینکه کمیته‌های مختلفی در ستاد انتخابات استان شکل گرفت، افزود: کمیته آموزش از جمله کمیته‌های فعال در ستاد انتخابات استان بودند و این روند به گونه‌ای ادامه یافت که از 25 فرآیند، 24 فرآیند آن به صورت الکترونیکی برگزار شد.

وی بیان داشت: دو شعار محوری، قانون‌مداری و حضور حداکثری مردم در انتخابات که از سوی ستاد مطرح شد به خوبی در این دو مرحله از انتخابات در استان محقق شد.

*یک مدیر اجرایی در یکی از حوزه‌های انتخابیه استان تغییر کرد

اسماعیلی با بیان اینکه برگزاری قانون‌مند انتخابات مشقاتی را برای ما در برداشت به گونه‌ای که ناگزیر به تغییر یکی از مدیران اجرایی در یکی از حوزه‌های انتخابیه استان شدیم، تصریح کرد: جو عمومی چنین شائبه‌ای را ایجاد کرده بود و مردم ما در این بین مظلوم واقع شده بودند.

وی با تاکید بر اینکه تأمین امنیت انتخابات کار پرهزینه‌ای بود، ادامه داد: تفاوت قومیت‌ها در استان و همچنین نقایصی که در قانون انتخابات وجود داشت اجرا را دچار مشکل کرده بود اما ما مکلف به اجرای قانون به نحو احسن بودیم.

رئیس ستاد انتخابات استان تاکید کرد: پیش از شمارش آرا مأخوذه در دو شهرستان سمیرم و لنجان شورای تأمین با حضور کاندیداها برگزار شد و نتیجه جلسه به گونه‌ای بود که آرامش مردم در دو شهرستان رقم خورد.

وی نیروی انتظامی، اداره اطلاعات، حوزه قضایی استان، دادستان‌ها، سپاه و ارتش را از جمله دستگاه‌های مرتبط در امر برگزاری انتخابات عنوان کرد که بیشترین همکاری را با ستاد برای تأمین امنیت داشته‌اند.

اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه در دوره نهم انتخابات مجلس شورای اسلامی استان اصفهان بالاترین میزان حضور را در بین تمام ادوار گذشته انتخابات مجلس داشته است، افزود: مرحله دوم انتخابات با وجود اینکه برخی به دلیل شرکت در دوره نخست احساس می‌کردند که تکلیف خود را ادا کرده‌اند، مشارکت مطلوبی را به خود اختصاص داد.

وی با اشاره به اینکه در مرحله نخست بین 80 نفر رقابت و در مرحله دوم بین تنها دو نفر این رقابت انتخاباتی شد، اظهار داشت: مجموع آرا مأخوذه در مرحله دوم انتخابات مجلس هشتم در حوزه انتخابیه اصفهان 140 هزار و 259 رای بود و این در حالی است که رای مأخوذه در مرحله دوم این دوره 262 هزار و 159 نفر بود و این آمار نشان‌دهنده افزایش 87 درصدی مشارکت در انتخابات در شهرستان اصفهان بود.

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان تصریح کرد: در شهرستان اصفهان که رقابت بین دو کاندیدا یعنی حمیدرضا فولادگر و مرتضی طلایی بود، فولادگر با کسب 130 هزار و 636 رای بیشترین آرا را نسبت به رقیب خود یعنی طلایی که دارای 110 هزار و 767 رای شد، به دست آورد و با توجه به اینکه دو دوره هم نماینده مردم اصفهان در مجلس بوده است، مجدداً راهی بهارستان شد.

*در شمارش اولیه صندوق‌های لنجان کوهکن و منصوری دوشادوش بودند

وی اظهار داشت: پیش از شمارش آرا آقایان منصوری و کوهکن در فرمانداری حاضر شدند و متعهد شدند  هرچه نتیجه شمارش باشد آن را بپذیرند تا آرامش در شهرستان برقرار باشد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه در شمارش صندوق‌های رای لنجان، آرای منصوری و کوهکن شانه به شانه هم بود، افزود: اما تفاوت‌هایی هم در برخی آرا صندوق‌های رای بود که در نهایت نتیجه کنونی رقم خورد و منصوری از این حوزه با به دست آوردن 49 هزار و 411 رای به مجلس نهم راه یافت.

وی ادامه داد: 46 هزار و 25 رای هم سهم کوهکن از تمام آرای مأخوذه شهرستان لنجان بود.

وی با اشاره به اینکه میزان مشارکت مردم لنجان در مرحله نخست انتخابات مجلس 68 درصد و در مرحله دوم 62 درصد به ثبت رسید، افزود: در مجموع در این شهرستان 97 هزار و 686 در انتخابات مشارکت داشتند.

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان با اشاره به اینکه حوزه انتخابیه سمیرم در مرحله نخست دارای التهاباتی بود، تصریح کرد: اما این بار با کم‌ترین تنش انتخابات در این حوزه انتخابیه با مشارکت 67 درصدی برگزار شد.

وی میزان مشارکت سمیرمی‌ها در مرحله نخست را 91 درصد عنوان کرد و افزود: میزان مشارکت در مرحله نخست در این شهرستان 44 هزار نفر بود و در مرحله دوم این مشارکت به 32 هزار نفر کاهش یافت.

اسماعیلی در ادامه بیان داشت: سکینه عمرانی با 20 هزار و 534 رای بیشترین آرا در مقایسه با رقیب خود جعفری که 12 هزار و 576 رای را از سمیرمی‌ها کسب کرده بود، به دست آورد و از مسیر سمیرم راهی بهارستان شد.

وی با اشاره به اینکه از 19 نماینده استان اصفهان در دوره‌ قبلی، 14 نماینده تغییر کردند و تنها پنج نماینده از دوره گذشته مجدداً راهی مجلس نهم شدند، افزود: در مجموع در سه حوزه انتخابیه مرحله دوم 53 درصد از مشارکت کنندگان آقایان و 47 درصد از آنها را خانم‌ها تشکیل می‌دادند.

*سالک مسن‌ترین و ایرانپور جوان‌ترین نماینده راه یافته به بهارستان نهم هستند

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان اضافه کرد: در شهرستان سمیرم که یک خانم به مجلس راه یافت، 53 درصد از مشارکت کنندگان خانم و 47 درصد بقیه آقایان بودند.

وی مسن‌ترین نماینده استان اصفهان در مجلس نهم را حجت‌الاسلام سالک با 65 سال سن و جوان‌ترین نماینده را ایرانپور از حوزه مبارکه با 31 سال سن عنوان کرد و گفت: آرایش تحصیلاتی نمایندگان نیز در این دوره با شش دکترا، 9 نفر فوق لیسانس، دو نفر حوزوی و دو نفر لیسانس شکل گرفته است.

اسماعیلی میزان تخلفات صورت گرفته در این مرحله را بیشتر از مرحله نخست دانست و گفت: به علت تخلف 265 بنر از سوی فرمانداری جمع‌آوری شد.

وی ادامه داد: کاندیداها تا هفت روز فرصت دارند شکایات خود را به شورای نگهبان اعلام کنند.

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان اضافه کرد: تقدیر از رسانه برتر در انتخابات با توجه به تکمیل اطلاعات در این مرحله به زودی انجام می‌شود.

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول