اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

/اولین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از مبارک/

معرفی کمیته عالی مستقل انتخابات مصر، نحوه تشکیل، اعضا و وظایف آن

خبرگزاری فارس: کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر براساس قانون اساسی این کشور تشکیل شده و نظارت بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر از زمان نام‌نویسی نامزدها تا اعلام فرد پیروز در انتخابات ریاست جمهوری را برعهده دارد.

معرفی کمیته عالی مستقل انتخابات مصر، نحوه تشکیل، اعضا و وظایف آن

به گزارش فارس، اولین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از حاکمیت سه دهه‌ای "حسنی مبارک"، رئیس جمهور مخلوع این کشور درحالی طی روزهای 23 و 24 ماه می جاری در مصر برگزار می‌شود که با حساسیت‌های داخلی، منطقه‌ای و بین المللی فراوانی مواجه است.

در این بین آنچه که "کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر" خوانده می‌شود، نظارت بر برگزاری این انتخابات از زمان نام‌نویسی نامزدها تا اعلام فرد پیروز در انتخابات ریاست جمهوری را برعهده دارد.

مطلب زیر تلاش می‌کند، ضمن معرفی کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر نحوه تشکیل، اعضا و وطایف آن را مورد بررسی قرار دهد.

نحوه تشکیل کمیته

براساس اصلاحات قانون اساسی مصوب 30 مارس 2011 و همچنین ماده 174 قانون برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تصمیم کمیته انتخابات ریاست جمهوری شماره یک سال 2005 کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر" در 18 فوریه 2012 تشکیل گردید.

اعضای تشکیل دهنده کمیته

براساس ماده 3 قانون انتخابات مصر کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر متشکل از 5 نفر و به ریاست رئیس دادگاه تجدید نظر قاهره و با حضور و مشارکت اعضای زیر تشکیل می‌شود:

- قدیمی‌ترین قاضی دادگاه تجدید نظر

- دو نفر از قدیمی‌ترین روسای دادگاه تجدید نظر قاهره

- قدیمی‌ترین نماینده رئیس مجلس دولت

در این میان شوراهای عالی هیئت‌های قضایی مصر دو نفر از میان با سابقه‌ترین قضات مصر را به عنوان اعضای ذخیره در نظر گرفته و معرفی می‌کند.

وزیر دادگستری افراد انتخاب شده را تایید کرده و دستور تشکیل کمیته عالی مستقل انتخابات به دستور رئیس جمهوری و درخواست وزیر دادگستری صادر می‌شود و در وضعیت کنونی مصر این شورای عالی نظامی مصر است که به عنوان بالاترین نهاد تصمیم‌گیری در کشور که جایگزین رئیس جمهوری شده دستور تشکیل کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری را صادر می‌کند.

کمیته عالی انتخابات پس از تشکیل کمیته‌های فرعی نیز در تمام استان‌های مصر به ریاست رئیس دادگاه تجدید نظر هر استان تشکیل می‌دهد.    

محل برگزاری نشست‌های کمیته

کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر نشست‌ها و جلسه‌های خود را در مقر این کمیته در شهر "قاهره"، پایتخت مصر برگزار می‌کند.

نحوه تشکیل جلسات

کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر به ریاست رئیس این کمیته و تمامی اعضای آن برگزار می‌کند و اعضای این کمیته حداقل 24 ساعت پیش از برگزاری هریک از جلسات آن از زمان برگزاری این جلسات اطلاع پیدا کنند، مگر در موارد اضطراری و حالت‌های فوق العاده که امکان احضار اعضای آن در همان زمان و بدون اطلاع قبلی امکان پذیر می‌باشد.

جلسات کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر با حضور حداقل 4 عضو این کمیته از جمله رئیس آن رسمیت می‌یابد و تصمیم‌های گرفته شده توسط کمیته با موافقت و تایید اکثر اعضا به شرط آنکه کمتر از سه عضو نباشد، مورد تایید و قابل اجراست.

کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر از زمان اعلام نام‌نویسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تا زمان اعلام نتیجه نهایی انتخابات هر روز تشکیل جلسه داده و نشست‌های خود را برگزار می‌کند.

در صورتی‌که هریک از اعضای کمیته بنا به دلایلی نتواند در این کمیته حضور داشته باشد، باید عدم حضور خود را کتبی به اطلاع رئیس کمیته برساند تا وی شخص مناسب دیگری را جایگزین وی یا تدابیر لازم در این‌باره را اتخاذ کند.

وظایف کمیته

کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر بر اساس دو ماده 27 و 28 قانون اساسی مصوب 30 مارس 2011 و با استناد بر ماده 174 قانون اساسی سال 2005 درباره تشکیل کمیته انتخابات ریاست جمهوری وظایف زیر را عهده‌دار است:

1- نظارت بر بیانیه‌های رای دهندگان و موارد مذکور در آن و در صورت نیاز اصلاح آنها.

2- اعلام آغاز نام‌نویسی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری.

3- اتخاذ تدابیر لازم برای انجام نام‌نویسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و نظارت بر اجرای آن.

4- دریافت تقاضاها و درخواست‌های نامزدی افراد در انتخابات ریاست جمهوری و مدارک مربوطه و بررسی مدارک و شرایطی که نامزدها باید جهت نام‌نویسی احراز کنند.

5- تهیه لیست نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری.

6- اعلام زمان بازنگری و تجدید نظر در اعتراض‌ نامزدهای رد صلاحیت شده و دلایل آن.

7- تعیین موعد و اعلام زمان آغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و پایان آن.

8- تحقیق  و بررسی اجرای قوانین و قواعد در نظر گرفته شده برای تبلیغات انتخاباتی که در ماده 174 قانون اساسی مصوب 2005 مذکور است و استفاده برابر و مساوی نامزدها از رسانه‌های دیداری و شنیداری دولتی و رسمی جهت انجام تبلیغات انتخاباتی در چارچوب قوانین مشخص شده را دربرمی‌گیرد.

9- تدوین قوانین و مقررات نحوه رای دادن مصری‌های مقیم خارج کشور جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری.

10- نظارت کلی و عمومی بر روند رای گیری و اعزام نمایندگانی از هیئت‌های قضایی جهت نظارت بر روند رای گیری.

11- بازنگری و بررسی تمام موارد مطروحه توسط کمیته‌های عمومی انتخابات ریاست جمهوری.

12- دریافت نتایج شمارش آرا از شعب مختلف و تعیین نتیجه نهایی و اعلام آن.

13- رسیدگی به تمام اعتراض‌ها و شکایت‌های ارائه شده درباره انتخابات.

وظایف ریاست کمیته

1- ریاست کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر موضوعات مورد بررسی در هر یک از نشست‌ها و جلسه‌های کمیته و جدول اعمال آن را مشخص می‌کند و بر موضوعات مورد بحث و بررسی اشراف و جلسات منعقده را اداره و تمام گفت‌و‌گوها با طرف‌های دیگر را برعهده دارد.

2- ریاست کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر جدول اعمال کمیته و زمان برگزاری نشست‌ها و تشکیل جلسات آن را به اطلاع اعضای این کمیته می‌رساند و در صورت نیاز و با توجه به شرایط رئیس کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر می‌تواند 24 ساعت یا یک روز پیش از برگزاری جلسات کمیته اعضای کمیته را موعد برگزاری نشست‌ها آگاه و مطلع کند.

3- گفت‌وگوها و تبادل نظر اعضای کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر و موضوعات مورد بحث در جلسات و نشست‌های کمیته محرمانه بوده، اما تصمیم‌های گرفته شده توسط آن علنی به اطلاع عموم خواهد رسید و تمام نشست‌های و جلسات کمیته ثبت و توسط ریاست آن امضا و مورد تایید قرار می‌گیرد و سپس در روزنامه رسمی منتشر می‌شود.

دبیرخانه

رئیس کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر دبیرخانه این کمیته را به ریاست دبیر کل آن تشکیل می‌دهد و دبیر کل دبیرخانه کمیته کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر باید حداقل قاضی یکی از هیئت‌ها و کمیته‌های قضایی مصر باشد و شماری از کارمند در اختیار دارد که وی را در ادای وظایفش یاری می‌کنند.

انتخاب دبیر کل و معاونان وی توسط ریاست کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر و از طریق فراخواندن به همکاری صورت می‌گیرد.

رئیس کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر مجاز است و دارای این اختیار است که هرکس را که تشخیص دهد دارای خبرگی و شایستگی لازم است، جهت همکاری با دبیر خانه کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر به همکاری دعوت کند.

- به این ترتیب شماری از کارمندان و منشی‌های فعال در هیئت‌های قضایی یا وزارت دادگستری مصر در دبیر خانه کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر مشغول به کار می‌شوند و ریاست کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر دستور دعوت به همکاری و استخدام آنها را به امضا می‌رساند.

وظایف دبیر خانه

دبیر خانه کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر وظایف زیر را برعهده دارد:

- تهیه و آماده کردن اسناد و مدارک لازم برای فعالیت‌های کمیته عالی انتخابات.

- تهیه و تدوین تحقیقات و پژوهش‌های لازم و مورد نیاز کمیته عالی انتخابات درباره مسائل و موضوعات مورد بحث و ارائه شده به کمیته.

- اجرای تصمیم‌های گرفته شده توسط کمیته.

- فراهم کردن زمینه برگزاری جلسات و نشست‌های کمیته.

دبیر کل کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر باید در تمام جلسات آن حضور داشته باشد، بی‌آنکه حضور وی در تصمیم‌گیری‌ها و اخذ رای محاسبه شود و در صورت غیبت و عدم حضور وی رئیس کمیته عالی مستقل انتخابات شخص دیگری از اعضای دبیر خانه را جایگزین وی می‌کند.

دبیر خانه کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر موظف اسناد و مدارک زیر را نگهداری کرده و آنها را نزد خود آرشیو کند:

- پرونده تمام نشست‌ها و جلسات کمیته عالی مستقل انتخابات  

- پرونده تصمیم‌های اتخاذ شده

- پرونده درخواست‌های ارائه شده برای نام‌نویسی در انتخابات و درخواست‌های انصراف از نام نویسی

- پرونده اعتراض‌ها و شکایت‌های صورت گرفته از کمیته عالی مستقل انتخابات  

- پرونده نامزدهای انتخابات

- پرونده اعضای هئیت‌های قضایی

و ...  

از دیگر وظایف کمیته انتخابات

به غیر از وظایف مذکور در سطور بالا کمیته عالی مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر وظایف زیر را نیز برعهده دارد:

- دریافت درخواست انصراف یا کناره‌گیری از نامزدی در انتخابات

- تعیین بانک‌هایی که نامزدها اجازه افتتاح حساب و دریافت کمک برای تبلیغات اتنخاباتی خویش را دارند.

- اعلام رسمی زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که زمان رای گیری از ساعت 8 آغاز شده و تا ساعت 20 پایان می‌یابد و در صورت نیاز زمان رای گیری تمدید می‌شود.

- تمام اعضای کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر مجاز هستند در انتخابات شرکت کرده و آرای خود را به صندوق‌های رای بریزند.

- تهیه صندوق‌ها و برگه‌ها و فرم‌های اخذ رای و ارسال آنها به شعب اخذ رای.

- دریافت گزارش‌های شعب اخذ رای و شکایات و اعتراض‌های صورت گرفته.

- اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری ظرف سه روز از زمان برگزاری انتخابات و انتشار آن در روزنامه رسمی.

اعضای  کنونی کمیته انتخابات

اعضای کنونی کمیته عالی مستقل انتخابات انتخابات ریاست جمهوری مصر را افراد زیر برعهده دارند:

- قاضی حاتم بجاتو

- قاضی عبد المعز ابراهیم (رئیس کمیته)

- قاضی مدبولی

- قاضی خفاجى

- قاضی ماهر البحیرى

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول