اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

برژینسکی: آمریکا باید از تصمیم ترکیه و عربستان در مورد سوریه حمایت کند

خبرگزاری فارس: مشاور سابق امنیت ملی آمریکا با تاکید بر محدودیت واشنگتن در حل بحران سوریه توصیه کرد که کاخ سفید در این خصوص باید از تصمیم ترکیه و عربستان سعودی حمایت کند.

برژینسکی: آمریکا باید از تصمیم ترکیه و عربستان در مورد سوریه حمایت کند

به گزارش دفتر خبرگزاری فارس در ترکیه، زبیگنیو برژینسکی مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری جیمی کارتر و برنت اسکوکرافت دیگر مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در نشست امنیت جهانی که از سوی مرکز بین المللی تحقیقات استراتژیک CSIS در واشنگتن برگزار شد، به ارزیابی تحولات منطقه خاورمیانه و جایگاه ترکیه در این روند پرداختند.

در این نشست برژینسکی در مورد تحولات جاری در سوریه و حل بحران ناشی از حضور گروه‌های مسلح تروریستی و مبارزه مسلحانه علیه دولت دمشق تصریح کرد که قدرت واشنگتن برای حل این معضل به ظاهر محدود است و لذا به عقیده وی دولت آمریکا بهتر است که از هر تصمیمی که ترکیه و عربستان سعودی در این باره اتخاذ کنند حمایت کند.

وی افزود اگر این دو کشور تصمیم به مداخله نظامی گرفتند آمریکا باید حمایت کند و اگر تصمیم به برخورد خونسردانه گرفته و یا به سازمان ملل رجوع کنند آمریکا باز هم باید از این تصمیم حمایت کند.

برژینسکی همچنین در مورد هرگونه گام نظامی در این منطقه هشدار داد و گفت به فرض اینکه کلیه گروه‌های معارض سوری مسلح شوند، باز هم این عده در کوتاه مدت موفقیتی کسب نخواهند کرد، ولی خشونت و تنش در منطقه تشدید خواهد شد.

وی افزود در صورتی که در شرایط فعلی درگیری نظامی که ایران را نیز دربرگیرد آغاز شود، در این صورت منطقه ای از پاکستان گرفته تا مدیترانه عرصه این درگیری خواهد شد.

در این نشست همچنین مسئله ایران بعد از سوریه مهم ترین موضوع بحث بود که هر دو مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا دولت واشنگتن را به اعتدال در قبال ایران دعوت کردند. برژینسکی خاطرنشان کرد که حمله اسرائیل به اهداف هسته ای ایران باعث ناخرسندی ترکیه خواهد شد و این امر ممکن است برای آمریکا نتایج غیر قابل پیش بینی شده ای ببار آورد.

برژینسکی و اسکوکرافت در زمینه گزینه نظامی علیه ایران نیز تاکید کردند که این امر باعث وخیم تر شدن اوضاع در منطقه خاورمیانه خواهد شد.

کارشناسان مسائل منطقه اظهارات مشاوران اسبق امنیت ملی آمریکا مبنی بر تصمیم گیری ترکیه در مورد سوریه را دامی در راه دولت آنکارا برای به نابودی کشاندن همزمان این کشور با سوریه از طریق تخریب وجهه ترکیه در نزد ملت های مسلمان و مجبور نمودن آنکارا به سرسپردگی دائم به غرب ارزیابی کردند.

انتهای پیام/ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول