اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مناظره 2 کاندیدای مجلس همدان ـ 3

حجازی: اجتهاد فردی مجلس منجر به تصویب لایحه‌های کم عمق می‌شود

خبرگزاری فارس: کاندیدای انتخابات نهمین دوره مجلس در حوزه انتخابیه همدان و فامنین گفت: یکی از مواردی که سبب تصویب لایحه‌های کم عمق در مجلس می‌شود، اجتهادهای فردی است که در هر عرصه‌ای مستقلاً برای خود این اجازه را می‌دهد.

حجازی: اجتهاد فردی مجلس منجر به تصویب لایحه‌های کم عمق می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، در ادامه برنامه مناظره دو کاندیدای حوزه انتخابیه همدان، سیدمحمدکاظم حجازی با تأکید بر لزوم ایجاد فضای مناسب برای نمایندگان با حوزه‌های تخصصی با اشاره به بیانات دیگر کاندیدای انتخابات در همدان در زمینه ارائه راهبردهای شخصی در مباحث کشوری، اظهار داشت: بنده قائل نیستم که نماینده با هر موضوعی که در مباحث کلان ملی ورود پیدا می‌کند شخصا خودش نسخه‌پیچ این مشکلات و مباحث جامعه باشد، در بحث اقتصاد، عرصه فرهنگ، عرصه صنعت، سیاست و... را وقتی نسخه‌های فردی می‌پیچیم همان می‌شود که الان بر سر جامعه آمده است.

وی افزود: هر کس خود را مجتهد به موضوعات مختلف می‌بیند و بر اساس جایگاهی که در مجلس به وی داده شده، حق این را دارد که به نیابت هر تخصصی اظهار نظر کند و آن عرصه را عهده‌دار باشد من مخالف این رویه هستم و از روز اولی هم که وارد مجلس شدم نخستین کارم تشکیل کمیته‌هایی بود که از جوانان و صاحب‌نظران مختلف تشکیل می‌شد که ایده‌های آنها را در حوزه تصمیم‌گیری قرار دهم.

حجازی گفت: یکی از مواردی که سبب تصویب لایحه‌های کم عمق در مجلس می‌شود، همان اجتهادهای فردی است که در هر عرصه‌ای مستقلاً برای خود این اجازه را می‌دهد.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات عقب‌ماندگی استان همدان، اعمال همین سلایق مقطعی بوده، عنوان کرد: هر کس در هر مقطعی که به یک مدیریتی منصوب شده در آن مقطع، امکانات بیت‌المال را به همان جهات سوق داده که بر این اساس میلیاردها تومان اعتبار استان را سرگردان کرده است.

ابراهیم کارخانه‌ کاندیدای دیگر انتخابات نهمین دوره مجلس در همدان در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه راهبردهایی که بنده در ارتباط با مسائل کشوری تهیه کرده‌ام دقیقاً منطبق با تخصص من است، تصریح کرد: اینکه کسی چون من بتواند در زمینه‌های مختلف ملی و کشوری اظهار نظر کرده و راهبرد ارائه کنم، جزو محاسن بسیار خوب یک نماینده است چون در مجلس همه مسائلی که به توسعه و پیشرفت کشور مربوط می‌شود، مطرح است نه موارد خاص و موردی.

وی افزود: هر چقدر وسعت دید و نظر نماینده در زمینه‌های مختلف بیشتر باشد بیشتر در مجلس می‌تواند تأثیرگذار باشد که این امری شایان توجه است.

حجازی در ادامه در خصوص عملکرد خود در مجلس خاطرنشان کرد: بر اساس توان خود در راستای توجه به نخبگان استان گام برداشته و مطالبات مردمی را با مسئولان ملی در میان گذاشته‌ام که قطعاً متفاوت با همه دوره‌ها است.

وی با بیان اینکه در بدو ورود به مجلس دو رویه مخالف توسط نمایندگان در استان پیگیری می‌شد، یادآور شد: یک رویه این بود که استان همدان جزو ممتازترین استان‌های کشور از نظر منابع درآمدی است و نگاه دوم نیز نگاهی بود که همدان را در هر تریبونی به عنوان استان فقرزده و مستضعف معرفی می‌کرد و به دنبال این بودند که همدان جزو استان‌های محروم ثبت شود.

کاندیدای نهمین دوره مجلس در حوزه انتخابیه همدان و فامنین افزود: این دو تعارض دو زاویه را ایجاد کرد که هیچگاه نتوانستیم امکانات ملی را به خوبی در استان جهت ببخشیم که نخستین کار بنده این بود که با خلأ وجود برنامه مدون شده در استان که باید می‌بود، شخصاً با دانشگاه بوعلی عقد قراردادی داشتم که منشوری برای همدان تدوین شود تا موضوعات استان معین شود.

وی با بیان اینکه نخستین نیاز استان را در پرداختن به زیرساخت‌ها دیدم، چرا که همدان از نظر زیرساخت‌ها مشکلاتی را در سر راه داشت و معمولاً مجوزها در حد نامه و اخذ دستور بود و فضای عملیاتی پیدا نکرده بود، گفت: زمانی که در کمیسیون عمران مجلس اطلاعات زیرساختی استان را مطالعه کردم متوجه شدم برای ایجاد اشتغال هیچ زیرساخت سرمایه‌گذاری در استان قابل دفاع نیست.

حجازی ادامه داد: آزادراه کربلا در بدو ورود به مجلس، بر اساس اسنادی که وزارت راه در اختیارم گذاشت فقط هفت درصد پیشرفت داشت و راه آهن از بعد زیرساختی فقط پنج درصد پیشرفت داشت و فرودگاه همدان تمام و کمال تنها پنج پرواز فوکر 50 داشت و هیچ مجموعه‌ای که بتوان در آن فضای اقتصاد و شغل به وجود آورد، به عنوان مجموعه صنعتی موضوعیت نداشت.

وی خاطرنشان کرد: امروز آزادراه کربلا را از عمق استان دیگری پیگیری کردیم و توانستیم برای 175 کیلومتر نزدیک به یک میلیارد و 200 میلیون تومان بودجه پیگیری کنیم و به پیشرفت 92 درصد پیشرفت برسانیم که در چهار روز گذشته تمامی منابع مالی پروژه اخذ شده که تا پایان مهر ماه به اتمام برسد.

کارخانه‌ در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه از عملکرد چهار ساله مجلس هفتم که بنده و آقای حاجی‌بابایی نماینده همدان بودیم باید دفاع کنم، عنوان کرد: بسیاری از پروژه‌هایی که در مجلس هشتم و دولت نهم و دهم وجود دارد ردیف ملی آنها و امتیاز آنها در مجلس هفتم گرفته شد به عنوان مثال مسئله آزادراه مسئله‌ای است مربوط به 20 سال پیش و در زمان ما روی آن تذکرات متعدد به رئیس جمهور داده شده است.

وی با بیان اینکه مسئله راه آهن مسئله‌ای است که در مجلس هفتم تصویب شد و ما از رئیس جمهور خواستیم که این پروژه را در طرح‌های ویژه عمرانی منظور کند، گفت: پروژه پتروشیمی، راه آهن، آبرسانی از سد تالوار زنجان، سالن 6 هزار نفره، دانشگاه صنعتی، پارک علم و فناوری، پیست دو و میدانی، سالن شنا و بسیاری پروژه‌های دیگر مربوط به مجلس هفتم است که حدود 20 ردیف ملی در آن زمان که بنده و آقای حاجی‌بابایی نماینده همدان بودیم ردیف ملی آنها در بودجه قرار گرفت.

کاندیدای نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه همدان و فامنین تأکید کرد: زمانی که یک پروژه ردیف ملی پیدا می‌کند در سال‌های بعد نیز باید به آن اعتبار داده شود اما نماینده می‌تواند پیگیری کند تا اعتبارات بیشتر شود.

دانشجویی در این بین ضمن انتقاد به روند تخریبی کاندیداها در این مناظره برای اثبات خود، پرسید ایام فتنه در سال 88، چرا در مساجد ردپایی از شما نبود اما در حال حاضر در مساجد آمد و شد می‌کنید، زمانی که باید عمارگونه عمل می‌کردید کجا بودید.

این دانشجو در ادامه گفت: آقایی که استاندار از شما حمایت کرده، بدانید که استاندار حامی مشایی بوده و مهر نامه 13 امضایی بر چهره او است به عملکردت نگاهی کن ببین چه نقصی داشتید که از شما حمایت کرده است.

کارخانه‌ در پاسخ به این سئوالات، با بیان اینکه در انتخابات رسم بر این است که کاندیداها نقاط قوت خود را بیان کنند و مردم در این ارتباط موظف به تأمل و تصمیم‌گیری هستند، عنوان کرد: بحث کنونی این است که کدام یک از ما برای ورود به مجلس شورای اسلامی مفیدتر هستیم که این انتخاب بر عهده مردم است.

وی در رابطه با سئوال حضور وی در مساجد در دوره‌های مختلف نیز گفت: من از وقتی که خودم را شناختم دائماً در مسجد و در حال نماز، نماز جماعت و نماز جمعه و... هستم اگر چه یکی از ارکان تبلیغات نیز همان مساجد است و در تبلیغات عنوان شده کاندیداها می‌توانند در مساجد سخنرانی کنند که مرسوم است.

این نامزد مجلس نهم درباره رابطه با استاندار همدان با تأکید بر اینکه ارتباط بنده با استاندار همدان صفر است، خاطرنشان کرد: از روزی که وی به استان آمده تا امروز، بنده حتی یک بار به استانداری نرفته‌ام و یک مورد هم با ایشان جلسه نداشتم فقط دوبار وی را در برخی مراسم دیدم که از کنار وی گذرا رد شدم.

وی تأکید کرد: من جریان فتنه و انحرافی را از ریشه محکوم و مطرود می‌دانم و در مقابل خورشید پرفروغ رهبری اینگونه رفتارهای تاریک هیچ جایگاهی ندارد که حرفی مانده باشد چون این جریان را به هیچ عنوان قبول ندارم و موضع من شفاف است که نمونه آن نامه 13 امضایی است که از آن برائت خود را اعلام می‌کنم.

کارخانه‌ گفت: ما در بحث توسعه و پیشرفت استان کاملاً متمرکز هستیم و معتقدیم که چرخ توسعه استان به کندی جلو می‌رود و یک ایستایی در حرکت توسعه استان وجود دارد و مسئولیت اصلی این معضل را نیز متوجه مدیریت ارشد استان می‌دانیم.

حجازی نیز در پاسخ به سئوالات این دانشجو با بیان اینکه حدود 12 سال است نمایندگی مردم را در شورای شهر و مجلس بر عهده دارم، گفت: شفاف‌ترین این فضا مشهود است چه از بعد وضعیت امکانات مالی و مادی در زندگی شخصی‌ام و چه در فضای اجتماعی و قضاوت عموم مردم.

وی با اشاره به الفاظ به کار گرفته شده توسط این دانشجو در طرح سئوالات، یادآور شد: باید دقت کنیم که نوع ادبیاتی که به کار گرفته می‌شود در چه مکان و در حضور چه افرادی است اگر چه من فرد خاصی نیستم اما در حد یک معلم باید بگویم که ادبیات شما در حد یک دانشجو خوب نبود و با آن شیوه بیان کردن و تمسخرآمیز پسندیده محیط علمی دانشگاه نیست.

کاندیدای انتخابات مجلس در ارتباط با بحث فتنه نیز گفت: اگر اهل تحقیق و مطالعه باشید موضع‌گیری‌های نماینده خود را از چهار ماه قبل از شروع فتنه (اسفند87) درخواهید یافت چون بنده جزو چهار نماینده‌ای هستم که در مجلس شورای اسلامی توسط جبهه پایداری به عنوان کسی که صریح‌ترین موضع‌گیری را در بحث فتنه دارد، انتخاب شدم.

وی در ارتباط با نحوه ارتباطش با استاندار همدان نیز تصریح کرد: در زمان تصمیم‌گیری برای ورود استاندار فعلی، از بین 9 نماینده استان، روزنامه‌های وقت استان تیتر کردند که یک نماینده در مقابل هشت نماینده؛ یعنی هشت نماینده امضا دادند که این فرد باید استاندار همدان شود اما من به تنهایی در مقابل این موضوع ایستادگی کردم.

حجازی با بیان اینکه استاندار فعلی پس از ورود به همدان در جلسه‌ای به من گفت که تو سه ماه حکم من را در پشت درب هیئت دولت متوقف کردی؛ افزود: بر اساس شناختی که از بدنه جامعه دارالمومنین همدان داشتم نسبت به این تصدی مخالفت داشتم و هیچگاه کوتاه نیامدم اما به این معنا نبود که ظرف این مدت کار استان را قفل کنم هر جا لازم بود با شدت و قدرت از مواضع مردم در مقابل مدیران استان و کشور ایستادگی کردم.

وی ادامه داد: کسانی که بر آنها نقد ارتباط با استاندار وارد است و مشخص هم هستند در حال حاضر در حوزه ستادی در حال فعالیت هستند که آن روز با ماشین به تهران رفتند و قرار و مدارهای خود را برای مسئولیت‌های استانی گذاشتند.

حجازی گفت: برخی از کسانی که امروز مسئولیت‌های اجرایی استان را دارند و حامی غیرمستقیم برخی از کاندیداها هستند همان روز رفتند و در تهران قرارها را گذاشتند بدین مضمون که ما سکوت می‌کنیم منوط به اینکه این پست‌ها در استان به ما سپرده شود؛ اینها را که ما اطلاع داریم.

کارخانه‌ در واکنش به اظهارات حجازی بیان کرد: بنده کاندیدای استانداری همدان بودم و در این رابطه وزارت کشور ما را خواست و قرار بود که مسئله استانداری من مطرح شود، آقای نجار اعلام موافقت کرد و گفت تعدادی مخالف استاندار شدن شما هستند اما تلاش خودم را می‌کنم.

وی افزود: نجار به من گفت در رابطه با استاندار شدنت با هیچ کدام از نمایندگان صحبت نکن و من نیز صحبت نکردم اما یکی از نمایندگان به من زنگ زد و گفت شما می‌خواهید استاندار شوید که ما را دور بزنید، که با توجه به اینکه در آن زمان به مجلس می‌رفتم می‌توانستم تک تک با نمایندگان صحبت کنم تا رضایت آنها را جلب کنم و استاندار شوم.

کاندیدای انتخابات مجلس نهم در حوزه انتخابیه همدان و فامنین گفت: وقتی نمایندگان استان متوجه شدند بلافاصله پنج امضا آماده شد برای رئیس جمهور و حمایت خود را از آن جریان اعلام کردند و توپ افتاد در زمین نمایندگان و مسئله استاندار شدن من منتفی شد و ظرف دو هفته استاندار اینجا معرفی شد و بنده به هیچ عنوان در هیچ زمانی پیریایی را در تهران ندیدم چون خود رقیب وی بودم و روح من از آن جریان خبر ندارد.

انتهای پیام/س10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول