اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرحفظ نباتات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری:

15 هزار هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری به سن گندم مبتلا است

خبرگزاری فارس: مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: 15 هزار هکتار از اراضی گندم این استان آلوده به آفت سن گندم است.

15 هزار هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری به سن گندم مبتلا است

شهناز ایزدی امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: مبارزه شیمیایی با آفات مزارع در سطحی معادل 8 هزار و 500 هکتار در این استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی مهم‌ترین آفت محصول گندم را سن گندم اعلام کرد و گفت: با نظارت بر مزارع این استان آفت سن گندم در سطح مزارع شهرستان‌های لردگان، شهرکرد و کیار و اردل مشاهده شده است.

ایزدی، عدم کشت گندم در اراضی شیب‌دار را از مهم‌ترین راهکارهای مبارزه با سن گندم برشمرد و گفت: هم اکنون در جهان کنترل بیولوژیک حشرات و آفات یک درصد مبارزه با کار آفات گیاهی را تشکیل می‌دهد و این رقم باید به حد استاندارد برسد.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه سمپاشی هوایی، حشرات را در مقابل سموم شیمیایی مقاوم می‌کند، گفت: حشرات از جمله سن گندم نباید به‌طور کل نابود شوند بلکه جمعیت آنها باید کنترل شود، چراکه حضور آنها در زنجیره غذایی لازم است.

وی با اشاره به اهمیت اقتصادی آفات گندم، گفت: در اکوسیستم‌های زراعی کشور که گندم و جو بستر زیست را تشکیل می‌دهند، عوامل زنده و غیرزنده‌ای در تولید محصول تاثیرگذار هستند که انسان برای بدست آوردن محصول بیشتر مدام آنها را تغییر می‌دهد.

ایزدی با تأکید بر اینکه شناخت این عوامل و روابط متقابل بین آنها در حفظ تعادل کمی و کیفی گونه‌های تشکیل دهندة یک اکوسیستم اهمیت بسیار زیادی دارد، گفت: در ایران بیش از 70 گونه حشره گیاه‌خوار شناسایی شده‌اند که به‌عنوان مصرف کنندگان اولیه از گندم و جو تغذیه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود این مسئله سیاست جاری وزارت جهاد و دیگر سیاستگذاران تولید گندم کشور، رسیدن به کشاورزی پایدار است، بر همین اساس خودکفایی در تولید گندم و کاهش سطوح مبارزه شیمیایی با آفات گندم، از مهم‎ترین برنامه‌های بخش کشاورزی و زیر بخش‌های تابع آن است.

انتهای پیام/ح20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول