اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت روز کارگر بخوانید

تقدیم به همه باباهایِ کارگرِ دنیا / نان حلال کارگری

خبرگزاری فارس: وقتی نان حلال کارگری بازوانم را نیرومند و وجودم را قوی و زندگی‌ام را سالم ساخت.

تقدیم به همه باباهایِ کارگرِ دنیا / نان حلال کارگری

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، فرزندم درست زندگی کن، پاک زندگی کن، در مقابل اژدهای خشمگین زندگی نیرومند باش، با مشکلات بجنگ قبل از اینکه مشکلات با تو بجنگند.

این‌ها را پدرم می‌گوید، پدرم کارگر است، کارگر روزهایِ سخت، روزهای توفانیِ مشکلات، روزهایِ تلخ دیروز.

پدرم دیرزمانی است که دیگر نای کار کردن ندارد، بیمار است، بیمار روزهایِ جوانی، بیمار ساعت‌های خوشِ دیروز، پدرم دیگر مثل دیروز، شاد نمی‌خندد، خنده‌هایش گرفته است، آن قدر گرفته که گاهی فکر می‌کنم، می‌خواهد گریه کند.

پدرم کارگر است، کارگر روزهایِ دردناک دیروز، روزهای گذشتهِ امروز، روزهایِ نیامده فردا، پدرم دستش درد می‌کند، شانه‌اش بی‌حس است، مچ پایش می‌سوزد و گاهی درد توی سرش تیر می‌کشد.

پدرم می‌خواهد، باز کار کند، زیر آفتاب سوزان، عرق‌ریزان!!! توی توفان گرد و خاک، اشک‌ریزان !!!، زیر باران و برف و تگرگ، آبریزان!!!

پدرم کارگر است، کارگرِ نیرومند دیروز، کارگرِ قهرمانِ فردا، کارگرِ شجاع فرداهای فردا و پدرم تکیه‌گاه من است، دل‌خوشی همیشگی است!

چهره‌اش نورانی و دوست داشتنی، معرفتش وصف نشدنی، کارش مثال زدنیست!

الهی: سایه‌اش همیشه بر سرم، وجودش در برم، شادیش بر قرار و عمرش پایدار.

از هنگامی که آدمی بر کره زمین پدید آمد، برای رفع نیازهای خود نیازمند کوشش بود.

*محوریت کار در زندگی انسان

زندگی انسان بر محور کار می‌گردد و کار، تلاش انسان برای حصول به هدف معین است. کلید گشایش هر استعدادی در درون انسان کار است، کار بزرگ‌‌ترین و شاید زیربنایی‌ترین بخش زندگی انسانی است زیرا از کار می‌توان به جوهره درونی افراد پی برد و وقتی این جوهره‌های  درونی‌ آشکار شوند و استعدادهای بالقوه به منصه ظهور برسند می‌توان به وجود جامعه‌ای پویا امیدوار بود.

مکاتب گوناگون بشری دیدگاه‌های مختلفی درباره کار داشته‌اند در اندیشه یونان باستان از آن جا که کار به بردگان اختصاص داشت، فعالیتی تحقیرآمیز و پست شمرده می‌شد و این دیدگاه در آثار فلاسفه یونان نیز وجود دارد.

به تدریج در قرون وسطی و حاکمیت کلیسا بر اروپا تشویق به انجام کار برای کسب درآمد به وجود آمد با گذشت زمان در دوران رنسانس و شکل‌گیری عقاید جدید درباره‌ انسان و دین و دنیا‌، کار جایگاه و اصالت ‌خاصی یافت.

در جهان‌بینی اسلامی‌، کار مفهوم ویژه‌ای ‌دارد و آثار آن تمام‌ صحنه هستی را می‌گیرد و دنیا و آخرت‌ را به هم گره می‌زند‌.

در فرهنگ غنی اسلامی ما، سلوک الهی دارای دو بخش است، بخش مادی و بخش معنوی، بخش مادیش کار است و بخش معنویش نماز، و از اینجا می‌توان به اهمیت کار در جامعه اسلامی پی‌برد.

کارگر  از نظر قانون کار، کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی، اعم از  مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

*اهمیت دادن اسلام به جایگاه کارگر

طبقه کارگر یک طبقه اجتماعی است و از افرادی تشکیل می‌شود که در مشاغلی کار می‌کنند که نیاز به قدرت بدنی و کار دستی دارد، کارگر از دیدگاه اسلام بسیار محترم و ارزشمند است.

کارگران شریف‌ترین انسان‌های اجتماع هستند به طوری که رسول گرامی اسلام (ص) و امیرالمؤمنان ‌علی (ع) و سایر امامان معصوم (ع) از کار کردن‌ به عنوان عملی دنیوی و اُخروی که دارای اجر و ثواب بسیار است، یاد کرده و نسبت به آن توصیه‌های بسیار شده کرده‌اند.

در این آموزه‌ها به‌ کارگری که برای اداره زندگی خانواده‌اش سعی و تلاش می‌کند عنوان «جهاد کننده در راه خدا اطلاق شده است»، امامان و پیشوایان دین (ع) در سخن و در عمل به مسئله کار و اشتغال تأکید داشته و از بیکاری به شدت دوری کرده‌اند.

*کار در روایات و احادیث

در روایات آمده است، کسی که به کار و تلاش مشغول است از کسی که کار را رها کرده و به عبادت خدا مشغول است، اجر و پاداشی فزون‌تر دارد و نیز در روایات است که دعای بیکار هر چند عابد باشد، مستجاب نمی‌شود.

همچنین آمده است که پیامبر اکرم (ص) کارهای خانه را انجام می‌داد و در احادیث ذکر شده است که امام صادق (ع) فرمود، «هر آن کس که جامه خود را بدوزد و نعلینش را وصله زند و کالای مورد نیاز خانه را خود حمل کند از تکبر ایمن باشد».

رسول اکرم (ص) در جایی دیگر فرمودند، «خداوند آن کارگری را دوست دارد که چون کاری به وی محول شود آن را نیکو انجام دهد».

*کارگر در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی

من به کارگران سفارش می‌کنم در هر بخشی و در هر جایی مشغول هستند، این روزها را روز کار بدانند، این دوران را دوران جدی تلقی کنند و کار را هم عبادت بدانند، این کاری که شما برای توسعه و پیشرفت کشور می‌کنید، یک عبادت قطعی است به مسئولان هم سفارش می‌کنم که پاس طبقات کارگر و محروم و مستضعف و این مردم مؤمن را بدارند، کارگران قدر خود را بشناسند و بفهمند که وجود آنها چه قدر در سرنوشت یک ملت مؤثر است.

*پیدایش روز کارگر

در اول ماه مه 1886 میلادی، پلیس شیکاگو با حمله به تظاهرات گسترده کارگران که برای هشت ساعت کار در روز و حق تشکیل اتحادیه‌های کارگری برپا شده بود، آنان را به خاک و خون کشیدند، چند روز بعد از این واقعه دادگاه چند تن از رهبران کارگران را محاکمه و به مرگ محکوم کرد.

یکی از رهبران کارگران اعتصابی پس از اعلام رأی در برابر دادگاه چنین گفت: کارگران اینک دریافته‌اند که می‌توانند با اتحاد و همبستگی و مبارزه جمعی مشکلات خود فائق آیند، آنان می‌دانند که چه قدرت عظیمی در اتحاد ایشان نهفته است، به همین علت است که کارفرمایان با تمام توان می‌کوشند تا اتحاد کارگران را بشکنند و میتینگ کارگران را به خاک و خون بکشانند، ما کارگران گردهم آمدیم تا اندکی از حقوق خود را باز پس بگیریم، اما اکنون از دادگاه و زندان سر در آورده‌ایم، آیا این است معنای برابری و عدالت در جامعه ما، امروز اگر صدای حق‌طلبانه ما را با گلوله خفه می‌کنید، مطمئن باشید که این صداها از این پس خاموش شدنی نیست، بلکه هر روز طنین آن رساتر می‌شود.

رهبران کارگران شیکاگو به دست مستکبران جان باختند، اما حقانیت گفته‌هایشان به تدریج بر همگان مسلم شد، در سال 1889 میلادی کنگره بین‌المللی کارگران در پاریس به پیشنهاد نماینده کارگران آمریکا، روز اول ماه مه را به عنوان روز جهانی کارگر برگزیدند و در پی آن در بسیاری از کشورهای دنیا، کارگران با پرپایی اعتصاب و تظاهرات گسترده این روز را گرامی می‌دارند.

*کار و اهمیت آن در جوامع بشری

در فرهنگ غنی اسلامی ما سلوک الهی دارای دو بخش است، بخش مادی و بخش معنوی، بخش مادی آن کار است و بخش معنوی آن نماز و از اینجا می‌توان به اهمیت کار در جامعه اسلامی پی برد، زیرا از کار می‌توان دنیا و زندگی دنیوی را آباد کرد و با نماز به آخرت خود رسیدگی کرد کار هم کفو همه مسائل معنوی است که برای یک انسان مسلمان سفارش شده است.

*کارگر و حقوق او

کارگر از نظر قانون کار کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی، اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

کارگر در دیدگاه اسلام بسیار محترم و ارزشمند است، به طوری که رسول گرامی اسلام (ص) و امیرالمومنان (ع) و سایر امامان معصوم (ع) از کار و کارگر تجلیل کرده و خود نیز کار می‌کردند و خود را کارگر می‌دانستند و در تاریخ منقول است که حضرت علی (ع) باغ‌های دیگران را آبیاری می‌کرد و در ازای آنها دستمزد می‌گرفت.

در معارف و احکام اسلامی، حقوق برای کارگر معین شده و نسبت به اجرای دقیق آن تأکید بسیار شده است تا جایی که امام سجاد (ع) در رساله حقوق خود می‌فرماید، «حق زیر دستان بر تو آن است که بدانی ضعف آنها و قدرت تو از نظر مالی، بدنی و فکری دلیل تسلط تو بر آنها شده است، پس باید با آنها به عدالت رفتار کنی و مانند پدری مهربان برای آنها باشی، از نادانی و جهل و اشتباه آنها در گذری و در عقوبت آنها تعجیل نکنی و بر این کارفرمایی که خدا به تو داده است، سپاسگزار باشی».

و در سخنی دیگر از اذیت و آزار کردن نسبت به کارگران نهی فرموده است و صریحاً دستور مراعات حق آنها را صادر کرده و می‌فرماید، «حق کسی که کارهای خانه، مغازه، کارگاه، کارخانه تو را انجام می‌دهد، آن است که بدانی او را خدا خلق کرده و در حقیقت از پدر و مادر تو است (آدم و حوا) تو مالک و خالق او نیستی و روزی او نیز در دست تو نیست، پس به او نیکی کن و آزارش مده».

پیامبر اکرم (ص) فرمود، «حق کارگر بر کارفرما آن است که لباس و غذای خوب به او بدهد، بیش از حد طاقت او را به کار وا ندارد».

شخصی نزد رسول خدا (ص) آمد و گفت: تا چه مقدار اشتباهات و نافرمانی‌های کارگر را مورد عفو قرار دهیم، حضرت پس از مدتی سکوت فرمودند، «روزی 70 مرتبه از او در گذر» و نیز فرمود، «همه شما نسبت به زیر دستان و کارگزاران خود مسئول هستید».

قبول کار و مسئولیت لازمه زندگی شرافتمندانه در اجتماع بشری و بخشی بزرگ و مهم در زندگی انسان است، زیرا از کار می‌توان به جوهره درونی افراد پی برد و وقتی این گوهر گرانبها  آشکار شود و استعدادهای بالقوه به منصه ظهور برسد می‌توان به خودکفایی کامل دست یافت.

اینک در سالی که به تدبیر رهبر فرزانه و حکیم به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده است، مسئولیت سنگین تحقق آرمان‌های والای انقلاب اسلامی و منویات معظم‌له در عرصه‌های پیشرفت، تولید و نوآوری بر دوش کارگران پرتلاش و سرافرازی است که خدمت را عجین با خلاقیت کرده و برای ساختن ایرانی آباد و شکوهمند، از هیچ تلاشی دریغ نمی‌ورزند.

در مورد کارگر و جایگاهش همین بس که می‌گویند، عشق را در دفتر نقاشی دختر بچه‌ای دیدم که خورشید را تیره کشیده بود تا پدر کارگرش زیر آفتاب نسوزد.

-------------------------------

یادداشت از مریم بهادری

------------------------------

انتهای پیام/س10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول