اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس ‌کل دادگستری خراسان‌رضوی خبر داد

خراسان‌رضوی رده نخست کشور در پیش‌گیری از جرایم

خبرگزاری فارس: رئیس‌ کل دادگستری استان خراسان‌رضوی گفت: خراسان‌رضوی در سال 1390 رتبه اول کشور را در پیش‌گیری از وقوع جرایم و تخلفات به ویژه در زمینه انتخابات کسب کرده است.

خراسان‌رضوی رده نخست کشور در پیش‌گیری از جرایم

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام سیدحسن شریعتی ظهر امروز در نشست خبری کمیته انتخابات کارگروه رسانه و مطبوعات شورای پیش‌گیری از جرم خراسان‌رضوی با ریاست هیئت نظارت بر انتخابات خراسان‌رضوی در دفتر رئیس‌ کل دادگستری خراسان‌رضوی اظهار داشت: در سال گذشته ملت بصیر ایران اقتدار ملی را در عرصه‌های مختلف به‌ ویژه در عرصه‌های سیاسی به نمایش کشیدند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری استان خراسان‌رضوی ادامه داد: مهم‌ترین حماسه‌های ملی و اوج شکوه مردمی و نمایش آن به جهانیان، حضور در راهپیمایی 22 بهمن و هم‌چنین حضور حداکثری در پای صندوق‌های رأی در روز 12 اسفندماه بود که ضمن اقتداربخشی و نشان‌دادن وجه مردمی نظام مقدس جمهوری اسلامی، دشمنان را در مداخلات و دسیسه‌هایشان ناکام گذاشت.

رئیس‌ کل دادگستری استان خراسان‌رضوی با اشاره به نقش رسانه‌های گروهی اعم از رسانه‌های مکتوب، رسانه‌‌های صوتی تصویری و هم‌چنین رسانه‌های مجازی، اظهار داشت: نقش رسانه‌های گروهی در پیشرفت امور کشور و اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران و هم‌چنین ترغیب مردم برای حضور بیش‌تر در صحنه‌های انقلاب بسیار حائز اهمیت است.

شریعتی ادامه داد: با توجه به تلاش دشمنان در راستای دست‌اندازی و مداخله در اهداف و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی و ملتهب و متشنج کردن فضای انتخاباتی کشور، اقدامات مناسب اصحاب رسانه و روشنگری آنان در ارتباط با حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی و هم‌چنین بصیرت مردم همیشه در صحنه موجبات پشتوانه مردمی نظام را بیش از پیش در معرض قضاوت جهانیان قرار داد.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری استان خراسان‌رضوی، مشارکت اندک مردم در انتخابات را از برنامه‌های اساسی بدخواهان نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و عنوان کرد: بدخواهان نظام با برنامه‌های از پیش تعیین شده با هر چه ملتهب‌تر کردن فضای انتخاباتی و هم‌چنین شایعه‌پردازی و تبلیغات منفی سعی در بی‌اهمیت جلوه دادن اثرات حضور حداکثری مردم در جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی داشتند.

وی با بیان اینکه تأثیر ملی و بین‌المللی شرکت مردم در دور دوم انتخابات مجلس کم‌تر از دور اول نیست، اظهار داشت: تأثیر ملی و بین‌المللی حاضر شدن مردم در پای صندوق‌های اخذ رأی در دور دوم مجلس شورای اسلامی کم‌تر از اهمیت دور اول انتخابات نیست و به همین سبب حضور حداکثری مردم بسیار اثرگذار و حائز اهمیت است.

شریعتی با اشاره به برکات حضور گسترده مردمی در انتخابات دور اول مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: از جمله برکات حضور گسترده و 64 درصدی مردم در پای صندوق‌های رأی در 12 اسفندماه 1390 اثبات اقتدار ملی جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاسی بود که شرکت مردم در دور دوم نیز تأییدی مجدد بر پشتوانه مردمی نظام محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر مسئولیت ستاد پیش‌گیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی استان در راستای پی‌گیری تخلفات و شکایات در این زمینه اظهار داشت: این ستاد تاکنون دو جلسه رسمی در مشهد و یک جلسه رسمی در کلات داشته است که براساس آن تصمیمات و تدابیر لازمی در راستای برگزاری انتخاباتی رقابتی و آرام در فضایی سالم اخذ شده است.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری استان خراسان‌رضوی گفت: کارگروه پیش‌گیری از تخلفات انتخاباتی در این دوره انتخابات در 22 حوزه انتخابیه استان تشکیل و در قالب 179 جلسه و 610 مصوبه راهکارهای پیش‌گیری از این تخلفات را بررسی کرده است و تاکنون 90 درصد مصوبه‌های این جلسات اجرایی شده که نقش مهمی در کاهش تخلفات انتخاباتی نیز داشته است.

رئیس‌کل دادگستری استان خراسان‌رضوی گفت: تأکید بر اصل پیش‌گیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی و کمک به برگزاری مطلوب و سالم انتخابات در دستور کار خود این ستاد قرار داشته و از جمله مهم‌ترین مصوبات این جلسات، دعوت از نامزدهای انتخاباتی و درخواست از آنان برای پرهیز از تبلیغات انتخاباتی زودرس، اهتمام به رعایت قانون انتخابات و ضوابط قانونی و اخلاقی و هم‌چنین توصیه به رعایت حقوق رقبای انتخاباتی است.

وی مسئولیت اصلی برگزاری انتخابات در استان را متوجه فرمانداری مشهد دانست و ادامه داد: انتخابات در استان خراسان‌رضوی تنها در حوزه انتخابیه مشهد و کلات به دور دوم کشیده شده است و از بین چهار نامزد راه یافته به دور دوم، تنها دو نامزد برای تصاحب کرسی‌ نمایندگی مجلس انتخاب می‌شوند.

شریعتی با بیان اینکه در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در مقایسه با انتخابات قبلی کم‌ترین میزان تخلف در استان خراسان‌رضوی به وقوع پیوسته است، اظهار داشت: در مرحله نخست انتخابات مجلس شورای اسلامی در 11 حوزه انتخابیه استان هیچ گونه تخلف انتخاباتی انجام نشده است.

وی ادامه داد: در سایر حوزه‌های انتخابیه استان نیز در مجموع تعداد 37 پرونده تخلف تشکیل شده است که تعداد پنج پرونده مربوط به شهر مشهد بوده و در سایر حوزه‌های انتخاباتی بین یک تا چهار پرونده می‌باشد و سبزوار با داشتن هفت پرونده تخلف پرتعدادترین تخلفات رسمی استان خراسان‌رضوی را دارا بوده است.

رئیس‌ کل دادگستری استان خراسان‌رضوی اکثر پرونده‌های تخلف انتخاباتی که در این استان رسیدگی شده را به دلیل ناکافی بودن دلایل و مستندات وقوع جرم، مختومه خواند و عنوان کرد: مهم‌ترین تخلفات انتخاباتی در این استان شامل تبلیغات خارج از محدوده ستادهای انتخاباتی، به راه انداختن کارناوال‌های تبلیغاتی، تبلیغات زودرس و تهدید و تطمیع اشخاص برای رأی به نامزدهای خاص، توهین و هتک حرمت افراد و توزیع اقلام انتخاباتی می‌شود.

وی ادامه داد: در همین راستا از قضات و دادستان‌های استان خراسان‌رضوی خواسته شده است که با توجه به اصل سرعت، دقت و قاطعیت، در رسیدگی به پرونده‌های تخلفات انتخاباتی بدون اغماض با متخلفان برخورد قانونی کنند.

رئیس ‌کل دادگستری استان خراسان‌رضوی گفت: در مجموع حوزه انتخابیه مشهد و کلات تعداد 918 صندوق اخذ رأی ثابت و سیار برای دور دوم پیش‌بینی شده است که از این تعداد 872 شعبه مربوط به مشهد و بخش مرکزی و تعداد 46 شعبه مربوط به کلات است و هم‌چنین از تعداد 918 شعبه، 772 شعبه شهری و 146 شعبه روستایی وجود دارد.

وی در ارتباط با شرایط شرکت‌کنندگان در انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سه گروه از افراد می‌توانند در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کنند که این سه گروه شامل کسانی که در دور اول انتخابات در حوزه انتخابیه مشهد و کلات رأی داده‌اند، کسانی که به هر دلیل در دور اول موفق به شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی نشده‌اند و هم‌چنین کسانی که تا تاریخ 15 اردیبشهت‌ماه سال جاری به سن 18 سال تمام می‌رسند، می‌شود.

شریعتی با بیان اینکه در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در مقایسه با انتخابات قبلی کم‌ترین تخلف در استان خراسان‌رضوی به وقوع پیوسته است، عنوان کرد: خراسان‌رضوی در سال 1390 رتبه اول کشور را در پیش‌گیری از وقوع جرایم و تخلفات به ‌ویژه در زمینه انتخابات کسب کرده است که این امر مرهون تعاملات و هم‌فکری همه مسئولان اجرایی، امنیتی، قضایی، فرهنگی و هم‌چنین همراهی اصحاب رسانه بوده است.

استان خراسان‌رضوی 18 نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که تاکنون 16 نماینده راهی این مجلس شده‌اند و در دور دوم انتخابات که در تاریخ جمعه 15 اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار می‌شود، دو نماینده دیگر از میان چهار کاندیدای انتخاباتی برای راه‌یابی به مجلس توسط مردم انتخاب می‌شوند.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول