اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اتحادیه عرب خواستار اعزام فوری ناظران به سوریه شد/قاهره میزبان نشست بعدی دشمنان سوریه

خبرگزاری فارس: وزرای خارجه عربی عضو اتحادیه عرب در نشست عصر دیروز خود، خواستار اعزام فوری ناظران به سوریه شدند و دبیرکل اتحادیه عرب نیز از میزبانی قاهره برای نشست بعدی گروه موسوم به "دوستان سوریه" خبر داد.

اتحادیه عرب خواستار اعزام فوری ناظران به سوریه شد/قاهره میزبان نشست بعدی دشمنان سوریه

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری "الجزیرة"، وزرای خارجه عربی در نشست عصر دیروز خود در مقر اتحادیه عرب در قاهره تاکید کردند که از اقدامات "کوفی عنان" نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در چارچوب جدولی زمانبندی شده حمایت می‌کنند.

وزرای خارجه عربی همچنین از دولت سوریه خواستند تا بطور کامل، جامع و فوری طرح عنان را اجرایی کند و به قطعنامه شش بندی 2042 شورای امنیت پایبند بماند.

در این نشست همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواسته شد تا هرچه سریع‌تر ناظران خود را به سوریه اعزام کند.

بر اساس این گزارش، وزرای خارجه کشورهای عربی عضو اتحادیه عرب عصر دیروز با صدور بیانیه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل خواستند تا با اجرای قطعنامه 2043 شورای امنیت هرچه سریع‌تر تیم ناظران را به سوریه اعزام کند.

علاوه بر این، آنها از دولت سوریه خواستند تا روند استقرار تیم ناظران سازمان ملل را تسهیل کند و به آنها اجازه دهد که بدون هیچ پیش شرطی به راحتی به تمام مکان‌های مورد نظرشان سر بزنند و گزارش‌های خود را تکمیل کنند. همچنین دمشق حق ندارد که کسی را بدلیل ارتباط گرفتن با ناظران سازمان ملل بازخواست کند.

در بیانیه وزرای خارجه اتحادیه عرب، تداوم خشونت و کشتار شهروندان سوری محکوم شده و از تمام طرف‌ها خواسته شده تا اقدامات خشونت‌بار و نقض حقوق بشر در این کشور را متوقف کنند.

بازخواست تمام عاملان نقض حقوق بشر در سوریه، تداوم تلاش‌های بین‌المللی و عربی برای کمک‌رسانی فوری به آسیب‌دیدگان سوری، هماهنگی با تمامی سازمان‌ها عربی و نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای برای این کمک رسانی،  حمایت اجتماعی و معنوی از آسیب‌دیدگان سوری بویژه زنان و کودکان از دیگر موارد مطرح در بیانیه وزاری خارجه اتحادیه عرب در قاهره بود.

در این بیانیه بر ضرورت پایبندی به تمامی مصوبه‌های اتحادیه عرب درباره سوریه در تمام سطوح، از جمله تحریم نظام سوریه تاکید شده است.

نشست بعدی گروه دوستان سوریه در قاهره برگزار می‌شود

"نبیل العربی" دبیرکل اتحادیه عرب نیز از معارضان سوری خواست  تا در راستای توافقهای صورت گرفته در نشست‌های موسوم به "دوستان سوریه" در تونس و استانبول، در نشست 16 می آینده در مقر اتحادیه عرب حضور یابند. این اقدام نیز با همکاری و هماهنگی عنان و پس از رایزنی با طرف‌های مسئول در حل و فصل پرونده بحران سوریه صورت می‌گیرد و زمینه‌ساز آغاز گفت‌وگوهای فراگیر میان مخالفان و دولت سوریه خواهد بود.

ماموریت جدید مغرب علیه دمشق در شورای امنیت سازمان ملل

وزرای خارجه عربی همچنین از مغرب خواستند تا در نشست آینده شورای امنیت درباره سوریه چندین نکته را طرح کند.

مغرب موظف شده است که در نشست 5 می شورای امنیت سازمان ملل درباره سوریه، چندین مسئله از جمله ماموریت عنان در سوریه، نحوه تعامل دولت سوریه با طرح عنان و تصمیم‌های شورای امنیت سازمان ملل و آنچه موارد نقض حقوق بشر و مخالفت‌های دمشق با طرح عنان خوانده شد، را عرضه کنند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول