اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اردوغان دولت سوریه را با مداخله ناتو تهدید کرد

خبرگزاری فارس: نخست وزیر ترکیه دولت سوریه را تهدید کرد در صورت ادامه آنچه که وی اخلال مرزهای ترکیه از سوی ارتش سوریه نامید، نیروهای ناتو به عنوان متحد ترکیه وارد عمل خواهند شد.

اردوغان دولت سوریه را با مداخله ناتو تهدید کرد

به گزارش دفتر خبرگزاری فارس در ترکیه، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در سفر اخیر خود به قطر در گفت‌وگو با کانال تلویزیونی الجزیره، اظهار داشت که از اوضاع سوریه به شدت نگران است.

اردوغان مدعی شد که دولت آنکارا دشمن سوریه و مردم سوریه نیست و در حال حاضر صرفا اقدامات بشار اسد رئیس جمهور این کشور را نمی پذیرد و دولت آنکارا دشمن اقدامات بشار اسد است، چونکه این اقدامات نه انسانی است و نه اسلامی.

اردوغان با اشاره به افزایش پناهجویان سوری در خاک ترکیه گفت که در حال حاضر تعداد پناهجویان سوری در خاک ترکیه از مرز 25 هزار نفر فراتر رفته و این امر نشان می دهد که تحولات سوریه نه تنها ترکیه با 910 کیلومتر مرز مشترک با این کشور، بلکه کل منطقه را تحت تاثیر قرار داده است و به همین دلیل نه تنها کشورهای منطقه، بلکه سازمان ملل، اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی و همه باید در این امر مداخله کنند و ترکیه در حال حاضر به اتفاق کشورهای منطقه در تلاش است و وی امیدوار است که ظرف مدت کوتاهی این تلاش ها به نتیجه برسد.

اردوغان بار دیگر مدعی شد که دولت دمشق به درخواست های ترکیه برای انجام اصلاحات در سوریه گوش فرانداده و لذا شرایط هرج و مرج حاکم بر سوریه تبدیل به معضلی بین المللی شده است. وی همچنین بدون اشاره به طرح کوفی عنان و برگزاری نشست گروه ضد سوری دوستان سوریه به موازات این طرح در استانبول خاطرنشان کرد که در این نشست تصمیمات مهمی اتخاذ شد و شورای به اصطلاح ملی سوریه به عنوان یک نهاد مسئول در قبال سوریه به رسمیت شناخته شده و فعالیت گروه مذکور به شدت ادامه دارد.

نخست وزیر ترکیه همچنین اتهام دشمنی سه کشور ترکیه، عربستان سعودی و قطر که هر سه از حامیان جدی گروه های تروریستی مسلح سوری هستند، با سوریه را تضاد ارزیابی کرد و گفت هر سه کشور تا چندی پیش دوست سوریه بودند. وی افزود ترکیه دشمن سوریه و مردم سوریه نیست و در حال حاضر صرفا اقدامات بشار اسد رئیس جمهور این کشور را نمی پذیرد و دولت آنکارا دشمن اقدامات بشار اسد است، چونکه این اقدامات نه انسانی است و نه اسلامی.

اردوغان در پاسخ به یک سوال نیز تصریح کرد که در صورت اخلال مرزهای ترکیه از سوی سوریه، احتمال مداخله ناتو در این منطقه وجود دارد و ترکیه به عنوان یک کشور عضو ناتو در صورت اخلال مرزهایش گام لازم را بر می دارد و اگر ترکیه این گام را بردارد، ماده 5 مربوط به مورد حمله واقع شدن یکی از کشورهای عضو ناتو به مرحله اجرا در خواهد آمد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول