اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی‌‌ خبر داد

آثار برگزیده دهمین دوسالانه سفال معاصر ایران میهمان خانه پروین

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از میزبانی خانه پروین اعتصامی در تبریز برای آثار برگزیده دهمین دوسالانه سفال معاصر ایران خبر داد.

آثار برگزیده دهمین دوسالانه سفال معاصر ایران میهمان خانه پروین

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: نمایشگاه سفالی از آثار پذیرفته شده هنرمندان سفالگر آذربایجان‌شرقی در دهمین دوسالانه سفال معاصر ایران در خانه پروین اعتصامی در تبریز، محل دائمی نمایشگاه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی برگزار می‌شود.

وی افزود: در این نمایشگاه آثار شاخص سفالی تهیه شده توسط هنرمندان استان به مدت 10 روز برای بازدید عموم نمایش داده می‌شوند.

محمدی با اشاره به زمان برگزاری این نمایشگاه اظهار کرد: نمایشگاه آثار سفالی هنرمندان استان از دهم اردیبهشت در تبریز گشایش یافته و تا 21 اردیبهشت از ساعت 9 صبح تا 17 آماده بازدید علاقه‌مندان به آثار هنری خواهد بود.

رئیس شورای فنی صنایع دستی استان از رشد چشمگیر فعالیت هنرمندان سفالگر آذربایجان‌شرقی طی سال‌های اخیر خبر داد و گفت: سفال‌های تولید شده در استان از جهش مثبت و قابل توجهی در زمینه طراحی و تکنیک برخوردار شده‌اند.

محمدی سفال‌های کوزه‌کنان استان را یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین آثار استان در این هنر دانست و گفت: شیوه تولید ساده و هنری با قدمت حداقل چند صد ساله و حجم گسترده آن به طوری که در منطقه شمال غرب منحصر به فرد است سفالگری کوزه‌کنان را حائز اهمیت کرده و بدان جایگاه ویژه‌ای بخشیده است.

وی با اشاره به ثبت هنر «کوزه‌گری» یا‌ همان «کوزه‌چیلیق» کوزه‌کنان در فهرست آثار ملی، گفت: این صنعت از جمله صنایع دستی سنتی مطرح در آذربایجان‌شرقی است که آوازه آن به تمام استان‌های همجوار رسیده و از دیرباز در این منطقه تولید و عرضه می‌شده است.

محمدی با اشاره به ضرورت حمایت از هنرمندان این رشته یادآور شد: ایجاد خانه سفال تبریز به عنوان موزه زنده سفال، تاسیس انجمن دوستداران سفال آذربایجان‌شرقی و نیز تاسیس تعاونی سفالگران کوزه‌کنان از فعالیت‌های انجام شده توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در ارتباط با این هنر به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه سفال هنرمندان آذربایجان‌شرقی از 10 تا 21 اردیبهشت و از ساعت 9 صبح تا 17 در خانه پروین اعتصامی واقع در تبریز، خیابان فارابی، پایین‌تر از باغ صائب تبریزی، کوچه پروین اعتصامی آماده بازدید علاقه‌مندان خواهد بود.

انتهای پیام/و20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول