اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

هدر رفتن آب شرب شهر و بی‌تفاوتی مسئولان پلدختر

خبرگزاری فارس: هر 9 ساعت 2 میلیون لیتر آب شرب در پلدختر هدر می‌رود و مسئولان نسبت به آن بی‌تفاوت هستند.

هدر رفتن آب شرب شهر و بی‌تفاوتی مسئولان پلدختر

به گزارش خبرگزاری فارس از پلدختر، در هدر رفتن 2 میلیون لیتر آب شرب جمعیتی معادل 9 هزار نفر در شهر پلدختر، چه کسانی مقصر هستند.

با گذشت حدود یک سال از نصب سامانه تله‌متری ماهواره‌ای یا همان کنترل از راه دور عملیات تصفیه، انتقال، ذخیره و توزیع آب در شهر پلدختر مردم هر روز بیش از پیش شاهد هدر رفتن آب شرب به خاطر سوءمدیریت در این شهر هستند، به طوری که چند ماه پیش هم خبرگزاری فارس اقدام به انعکاس هدر رفتن آب شرب این شهر از کوچه و خیابان‌ها تحت عنوان پلدختر و شهر هزار چشمه نمود، اما گویا متولیان امر چشم و گوش خود را نسبت به هدر رفتن این سرمایه ملی کر و کور بسته‌اند؟!

به گفته مسئولان آبفای لرستان به دلیل کوهستانی و طولانی بودن مسیر خطوط لوله انتقال آب شرب و هدر رفتن مقدار زیادی از آب شرب شهر پلدختر برای جلوگیری و صرفه‌جویی در مصرف آن، سال گذشته اقدام به نصب سامانه تله‌متری ماهواره‌ای نمودند، که به گفته آنها افتخار استفاده از این تکنولوژی پیشرفته برای نخستین ‌بار در کشور نصیب مردم پلدختر شده بود.

امروزه دست‌یابی به منابع آب آشامیدنی یکی از چالش‌های اساسی جهان و بحران دست‌یابی به منابع آب منجر به تشکیل سازمان‌های بین‌المللی شده است، در حالی که مسئولان آبفای پلدختر به خاطر مشغله کاری بالا و زیاد ناشی از جمع‌آوری رأی برای کاندیدای مورد نظر خود به طور کل وظیفه خود را کنار گذاشته و برای اینکه چند سالی بیش‌تر بر صندلی نرم ریاست تکیه بزنند فراموش کرده‌اند که یک روز کامل آب منبع شهر سرریز کرده و به هدر می‌رود.

این در حالی است، که براساس گزارش کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای که در جلسه فروردین سال جاری ستاد حوادث شهرستان در فرمانداری پلدختر سطح آب‌خوان آهکی گل گل که منبع تأمین‌کننده آب شرب پلدختر و تعداد زیادی از روستاهای بخش مرکزی است، بیش از 9 متر نسبت به سال 1380 کاهش داشته است و با این وجود هم ما شاهد بی‌توجهی مسئولان شرکت آبفا در هدر دادن آب این آب‌خوان ارزشمند هستیم.

حال پرسش اینجاست که اگر سیستم تأمین و انتقال آب شرب شهر ما صاحب سامانه تله‌متری ماهواره‌ای شده، چرا آب شرب شهر این چنین هدر می‌رود و مردم با کمبود آب در این مواقع‌ رو به گرمای سال مواجه هستند؟!

همان طور که می‌دانیم پلدختر منطقه‌ای گرمسیر و نسبتاً کم باران است، به علاوه خشک‌سالی‌های پی‌ در ‌پی سطح سفره‌های زیرزمینی آب منطقه را به شدت کاهش داده است و لذا مدیریت بهینه بر این منابع برای دسترسی همیشگی شهروندان به آب آشامیدنی سالم امری بسیار ضروری است.

در ادامه عبدالله پورکایید رئیس آبفای پلدختر در توضیحی کوتاه علت سرریز شدن آب منبع پلدختر را نقص در تابلوی فرمان کنترل دانست و گفت: آبفای پلدختر پس از سرریز منبع اقدام به قطع آب که مدت کوتاهی بوده کرده است.

اما محض اطلاع وی عرض کنیم، با توجه به بازدید صبح روز چهارشنبه ششم اردیبهشت جاری خبرنگار فارس از مخزن آب شرب پلدختر از ساعت اولیه صبح تا 16 بعد از ظهر به مدت 9 ساعت حدود 60 لیتر آب در ثانیه از سرریز مخزن آب شرب شهر پلدختر تخلیه و هدر می‌رفت.

به گفته یک کارشناس با توجه به مصرف سرانه آب شرب شهری با یک حساب سر انگشتی می‌توان گفت که در مجموع در ساعات فوق حدود یک میلیون و 944 هزار لیتر آب یعنی آب مورد نیاز یک روز جمعیتی معادل 9 هزار نفر هدر رفته است.

گفتنی است، تلاش خبرنگار فارس برای ارتباط تلفنی با فرماندار این شهر به علت بی‌تفاوتی وی بی‌نتیجه ماند.

در پایان آن‌چه مردم از مسئولان انتظار دارند، جلوگیری و صرفه‌جویی از این مایع حیات است و واقعاً اگر توانایی این انتظار به حق را ندارند، لطفاً جای خود را به افراد با مدارک بالا و توانا بدهند.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول