اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو مرکز تحقیقات پوست و سالک اصفهان:

خارش پوست به تنهایی علامت بیماری نیست

خبرگزاری فارس: عضو مرکز تحقیقات پوست و سالک اصفهان گفت: خارش پوست به تنهایی یک بیماری نیست، بلکه علامتی است که باید جدی گرفته شود.

خارش پوست به تنهایی علامت بیماری نیست

شهلا انشایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: خارش پوست به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شود که در یک نوع آن با ضایعه پوستی همراه است و در نوع دیگر پوست از نظر ظاهری سالم اما خارش شدید احساس می‌کند.

وی بیان داشت: در نوع اول آن بیش‌تر احتمال ابتلا به بیماری اگزما یا کهیر و آکنه می‌رود که باید مورد معالجه قرار گیرد.

عضو مرکز تحقیقات پوست و سالک اصفهان تصریح کرد: در نوع دوم خارش بیش از حد به دلیل چربی زیاد بدن یا خشکی بسیار پوست بدن یا به دلیل ابتلا به دیابت، ناراحتی کبد، کلیه یا تیروئید است.

وی دلیل افزایش بیماری‌های پوستی را در چند سال اخیر بیش‌تر تشخیص‌ داده شدن آن از سوی مسئولان پزشکی و افزایش جمعیت نسبت به سال‌های گذشته دانست و اضافه کرد: وجود آلاینده‌های هوا و عوامل محیطی نیز در سرعت بروز این بیماری‌ها تأثیر زیادی دارد.

انشایی ادامه داد: در افراد مسن، خشکی یک دلیل مهم و شایع است که باید مراقب استفاده از شوینده‌‌های نامناسب پوست و استحمام‌‌های مکرر که سبب خشکی پوست می‌‌شوند، باشند و مرتب از کرم مرطوب ‌کننده استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه دلایل متعددی برای خارش پوست وجود دارد که برخی از آنها مربوط به بیماری‌‌های پوستی است، افزود: برخی از خارش‌های بدن مربوط به بیمار‌ی‌‌های عمومی مثل هپاتیت C، بیماری‌‌های انسدادی کبد، نارسایی کلیه، کم‌‌کاری یا پرکاری تیروئید، کم‌خونی فقر آهن، پُرخونی، برخی سرطان‌های خونی مثل لوسمی و لنفوم (به ویژه لنفوم هوچکین)، میلوما، سرطان‌‌های داخلی، انگل‌‌های روده‌ای، ام‌اس، ایدز و برخی بیماری‌‌های اعصاب و روان است و دیابت نیز به کرات جزو علل داخلی خارش مطرح می‌شود.

عضو مرکز تحقیقات پوست و سالک اصفهان گفت: اغلب افراد مبتلا به دیابت خارش ندارند، بنابراین اگر فردی با خارش عمومی مزمن به پزشک مراجعه کرد، نخست باید یک معاینه و آزمایش کامل برای بررسی بدخیمی‌‌های داخلی و بررسی عملکرد تیروئید، کبد، کلیه و حتی ایدز و هپاتیت انجام شود.

انتهای پیام/غ20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول