اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پی بارش‌های اخیر

سد طالقان سرریز شد

خبرگزاری فارس: مدیر سد و نیروگاه طالقان گفت: در پی‎ بارش‌های منـاسـب‎ چنـد مـاه‎ اخیر آب‎ سد طالقان‎ سرریز شد.

سد طالقان سرریز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از البرز، به نقل از روابط عمومی فرمانداری شهرستان طالقان، علی اصغری اظهار داشت: افـزایـش‎ میـزان آورد رودخانه ‎شاهرود‎ در پی‎ بارش‌هـای‎ منـاسب‎ سبب‎‎ شده‎ است‎ آب ایـن‎ سـد برای سومین سال از زمان آب‌گیری سد سرریز شود.

وی افزود: ظرفیت‎ سد طالقان 460 میلیون‎ متـرمکعـب‎ است که 150 میلیون مترمکعب آن برای تأمین بخشی از آب آشامیدنی مردم تهران و کرج و 298 میلیون مترمکعب به کشاورزی دشت قزوین و 12 میلیون مترمکعب به پایین‌دست سد اختصاص دارد.

مدیر سد و نیروگاه طالقان اظهار داشت: خروجی آب شرب سد طالقان نیز 4 هزار و 950 لیتر در ثانیه است که از این میزان در حدود 750 لیتر در ثانیه جهت تأمین آب شرب شهر کرج و 4 هزار و 200  لیتر آن برای تأمین آب شرب پایتخت کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی هم‌چنین گفت: دبی خروجی کشاورزی سد طالقان نیز 18 هزار لیتر بر ثانیه است که به دشت قزوین منتقل می‌شود.

ابوالقاسم مهری، فرماندار طالقان نیز با اشاره به سرریز شدن آب سد طالقان بیان کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی در منطقه ملزم شدند در مورد فاصله گرفتن گردشگران از مکان‌هایی که احتمال بروز خطر در آنها و به ویژه در پایین دست سد وجود دارد اطلاع‌رسانی کرده و هشدارهای لازم را ارائه کنند.

مهری افزود: با شروع فصل گرما و حجم بالای گردشگران برای بازدید از دریاجه سد طالقان، از مسافران و گردشگران خواست تا با رعایت نکایت ایمنی و توجه به علائم هشدار دهنده در اطراف دریاچه سد، از بروز اتفاقات تلخ و ناگوار جلوگیری کنند.

دریاچه زیبای سد طالقان با حدود 12 کیلومترمربع وسعت، به یکی از جاذبه‌های گردشگری استان‌های البرز تبدیل شده است و همواره شمار زیادی از مردم اوقات فراغت خود را در حاشیه این سد سپری می‌کنند.

سد طالقان با هسته رسی و ارتفاع 103 متر و هم‌چنین طول تاج یک کیلومتر در شهریورماه سال 1385 توسط  دکتر احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران به بهره‌برداری رسید.

این سد علاوه بر کنترل سیلاب‌های فصلی، با دارا بودن اولین نیروگاه برق آبی جهان، 18 مگاوات برق در ساعت تولید و وارد مدار شبکه سراسری می‌کند.

انتهای پیام/ی20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول