اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان

نسخه‌نویسان مصرف صحیح سم را به کشاورزان توصیه کنند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی بخش گیاه پزشکی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: نسخه‌نویسان سم باید مصرف سم و کود را به کشاورز توصیه کنند.

نسخه‌نویسان مصرف صحیح سم را به کشاورزان توصیه کنند

کمال احمدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: در عرضه و نحوه مصرف آفت‌کش‌ها و سم‌های شیمیایی باید مسائل علمی و فنی در نظر گرفته شود.

وی تربیت کارشناسان فنی توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی برای حضور در فروشگاه‌های عرضه سم و کود شیمیایی را ضروری دانست و بیان داشت: با برگزاری دوره‌های آموزشی و صدور گواهی برای کارشناسان می‌توان از مصرف بی‌رویه سم و ضررهای آن جلوگیری کرد.

احمدی از برگزاری حدود 50 ساعت دوره تئوری و عملی برای کارشناسان فنی امور سم در کرمان خبر داد و افزود: این دوره برای نخستین بار در کشور برگزار شد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: برگزاری این دوره‌ها به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان پیشنهاد شد و مسئولان این سازمان نیز این طرح را به کشور ارائه کردند که مورد تأیید و استقبال افراد در حوزه‌های مختلف قرار گرفت.

احمدی با بیان اینکه نسخه‌نویسان باید سم را به کشاورز توصیه کنند، ابراز داشت: کشاورز نمی‌تواند به صورت خودسرانه اقدام به مصرف سم کند.

وی با اشاره به اینکه فروشنده‌گان سم نیز اجازه توصیه مصرف سم به کشاورز را ندارند، عنوان کرد: افراد باید دوره‌های خاص را بگذرانند و بر آفات، بیماری‌ها، علف‌های هرز و بر نوع آفت‌کش‌ها تسلط  کافی داشته باشند.

رئیس سابق بخش گیاه پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: نسخه‌نویسان با توجه به تخصص خود در قالب مبارزه تلفیقی با آفات شامل مبارزه شیمیایی و غیرشیمیایی در کنار هم اقدام به توصیه آفت‌کش به کشاورز می‌کنند.

احمدی اذعان داشت: در کاربرد و به کارگیری کود شیمیایی و آفت‌کش مسائل علمی در نظر گرفته نمی‌شود و هیچ برنامه‌ریزی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه کشاورزان با نظر خود و بدون نظر کارشناسان اقدام به خرید آفت‌کش و کود می‌کنند، ابراز داشت: کشاورز به هر مقدار که تمایل داشته باشند از سم و کود استفاده می‌کند و نحوه، زمان و چگونگی مصرف این مواد بر اساس موازین علمی نیست. 

احمدی به کشاورزان توصیه کرد که سم و کود را با نظر کارشناس و متخصص استفاده کنند تا از ضررهای این مواد برای خود و دیگران جلوگیری کنند.

انتهای پیام/غ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول