اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر باغبانی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

کشاورزان برای محافظت از مزارع خود از درخت‌های بادشکن بهره بگیرند

خبرگزاری فارس: مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه کاشت 800 متر درخت بادشکن، معمولاً پاسخگوی یک هکتار مزرعه است، گفت: کشاورزان برای محافظت از مزارع خود از درخت‌های بادشکن بهره بگیرند.

کشاورزان برای محافظت از مزارع خود از درخت‌های بادشکن بهره بگیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سعدالله اسکندری صبح امروز در نشست گروه کاری کشاورزی، آب و منابع طبیعی استان، با بیان اینکه این سامانه‌ها را خود کشاورزان و کاربران اراضی، اداره می‌کنند از این رو زمینه ‌مشارکت مردم در حفظ اراضی کشاورزی و منابع طبیعی فراهم می‌شود، اظهار کرد: نواحی که وزش باد‌های شدید آسایش افراد و سلامت گیاهان را تهدید می‌کند می‌توان توسط درختان سدی برپا کرده و جهت و شدت باد را تغییر داد.

وی با اشاره به اینکه درختانی همچون گز، سنجد و صنوبر که مناسب سدهای بادشکن هستند، تنه، شاخه‌های قوی و ریشه‌های عمیق و گسترده دارند تا بتوانند در برابر وزش باد‌‌های شدید مقاومت کنند، افزود: بسته به شدت باد، بادشکن‌ها را در یک ردیف یا چند ردیف احداث می‌کنند و معمولاً حوزه آسایش بدست آمده تا 10 برابر ارتفاع درخت است.

اسکندری با بیان اینکه کاشت 800 متر درخت بادشکن، معمولاً پاسخگوی یک هکتار مزرعه است، ادامه داد: با این حساب هر 500 هکتار بادشکن، جوابگوی بیش از 6هزار هکتار از اراضی کشاورزی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه درخت مناسب بادشکن باید دارای چهار ویژگی باشد، افزود: باید ارتفاع تنه درخت زیاد باشد تا مانع عبور و مرور نشود، سیستم ریشه عمیق داشته باشد تا صدمه به سازه‌های پیاده و سواره‌ رو نزند، درخت تمیزی باشد و برگ و زوائد گل و میوه و دانه آن ریزش نکند و باعث لک شدن و آلودگی محیط نشود و همچنین طول عمر زیاد داشته باشد تا نیاز به واکاری مکرر نباشد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه تراس‌بندی و درختکاری ردیفی با گونه‌های دو منظوره با هدف تولید چوب و میوه و رعایت حفاظت خاک در حوزه‌های آبریز برای مناطق خشک و نیمه خشک همچون آذربایجان‌شرقی که در آنها جنگل از بین رفته و خاک در معرض فرسایش بوده توصیه شده است، افزود: هدف از این کار، ایجاد اقتصاد روستایی خودگردان در چنین مناطقی است تا ضمن حفظ جنگل و آب و خاک، نیازهای روستاییان تأمین شود.

وی با اشاره به اینکه سنت و فرهنگ زراعت و کاشت درخت از قبل در ایران وجود داشته است و می‌توان به کاشت درخت توت، صنوبر و تبریزی در اطراف مزارع و باغ‌های میوه اشاره کرد، ادامه داد: کاشت درختان بادشکن در اطراف زمین‌های کشاورزی سنتی دیرینه در ایران داشته و می‌توان با استفاده از این درخت‌ها مزارع را در زمستان از بادهای سرد و در تابستان از بادهای سوزان و گرم مهار کرد.

اسکندری با بیان اینکه باد روی تعرق گیاه تأثیر گذاشته باعث تعرق بیشتری می‌شود، افزود: همچنین وزش مداوم باد از یک طرف مانع از تشکیل جوانه‌های رویشی در همان سمت گیاه می‌شود و گیاه حالت یک طرفه به خود می‌گیرد.

وی با بیان اینکه زمانی که گندم به مرحله دانه‌بندی می‌رسد وزش باد مخصوصاً بادهای گرم موجب افزایش تنفس و در نتیجه افزایش تعرق و باعث افت وزن خشک دانه و تقلیل عملکرد و کیفیت محصول می‌شود، افزود: و اگر دانه تشکیل شده باشد، مانع از انتقال مواد غذایی به آن می‌شود که دانه گندم لاغر و چروکیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مناطق کوهستانی همچون آذربایجان‌شرقی در شب هوای سرد کوهستان به دلیل سنگین‌تر بودن به سمت دشت می‌لغزد و باعث سرد شدن کف دره و دشت می‌شود، افزود: در این صورت گیاهانی که در کف دره هستند از سرما خسارت می‌بینند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به ‌گرد و خاک و باد سوزانی که در سال‌های اخیر از مرز عراق وارد کشورمان می‌شود، ادامه داد: با ایجاد بادشکن و کاشت درخت‌های بادگیر می‌توان از اراضی و خاک مزارع محافظت کرد و با این اقدام حداقل شدت تعرق و آلودگی هوا در حد چشمگیری کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/ح20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول