اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

چرا آمریکا از درج میزان کمک‌های مالی در پیمان استراتژیک خودداری می‎کند؟

خبرگزاری فارس: کارشناس افغان ناپایداری سیاست‌ها و تغییر منافع آمریکا را مهمترین علل خودداری آمریکا از تعیین و درج میزان کمک‏های مالی به افغانستان در پیمان استراتژیک بین 2 کشور بیان کرد.

چرا آمریکا از درج میزان کمک‌های مالی در پیمان استراتژیک خودداری می‎کند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، رئیس جمهور افغانستان روز گذشته در مراسمی که به مناسبت یکصدو پنجاهمین سالگرد تولد "محمود طرزی" در دانشگاه کابل برگزار شد، اظهار داشت: آمریکایی‎ها از مشخص کردن مقدار کمک‎های مالی خود به افغانستان در متن پیمان استراتژیک خودداری می‎کنند.

کرزی تصریح کرد: این در حالی است که افغانستان تأکید دارد که مقدار کمک‎های مالی آمریکا به این کشور باید در متن پیمان استراتژیک نوشته شود با این حال آمریکایی‎ها در تلاش هستند تا مشخص کردن میزان کمک‎های مالی خود سر باز زنند.

چرا آمریکایی‎ها از مشخص کردن میزان کمک‎های مالی به افغانستان خودداری می‎کنند؟

"شاه‎حسین مرتضوی" کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، اظهار داشت:‌ این احتمال وجود دارد که آمریکایی‌ها در آینده پرداخت هزینه‌های مالی به دولت افغانستان را به نفع خود نبینند و سیاست دیگری غیر از رویکرد فعلی در این رابطه در پیش گیرند.

وی با بیان این که در صورتی‏ که روابط ایران و آمریکا بهبود یابد یا روابط آمریکا با پاکستان تغییر کند یا این که دولت آمریکا با طالبان به توافق برسد، احتمال تغییر جهت آمریکا در سیاست‌هایش وجود دارد، گفت: به همین دلیل است که دولت افغانستان در تلاش است تا مقدار کمک‎های مالی آمریکا را پس از 2014 در متن پیمان استراتژیک مشخص کند.

آمریکا به دنبال منافع خود است

کارشناس افغان با اشاره به این ‏که سرانجام آمریکا وادار خواهد شد تا شرط دولت افغانستان را بپذیرد، گفت: با توجه به 100 میلیارد دلاری که آمریکا سالانه در افغانستان هزینه می‌کند، این کشور ترجیح خواهد داد، سالانه کمتر از یک بیستم این مبلغ را به دولت افغانستان پرداخت کند تا آنان خود وظیفه تأمین امنیت افغانستان را بر عهده گیرند.

مرتضوی با اشاره به سخنان وزیر دفاع آمریکا که از او سئوال شد، "نظرسنجی‏ها نشان می‏دهد که حمایت از جنگ آمریکا در افغانستان کاهش یافته است و او در پاسخ گفته بود که ما نه برای نظرسنجی بلکه به خاطر منافع خود می‏جنگیم"، ادامه داد: این نشان می‏دهد ‏که آمریکایی‏ها برای تأمین منافع خود به این سرزمین آمده‌اند.

کرزی خواهان تأمین بیشتر منافع برای افغانستان

این روزنامه‎نگار افغان در ادامه گفت: شرایط مطرح شده از سوی دولت افغانستان برای تعیین میزان کمک‏های مالی آمریکا در ازای امضای پیمان استراتژیک با هدف رفع نیاز افغانستان صورت می‏گیرد.

وی ادامه داد: نیروهای خارجی در گذشته نیز شرایط مطرح شده از سوی دولت کابل مانند واگذاری مسئولیت زندان "بگرام" و مسئولیت انجام عملیات ویژه و شبانه را پذیرفته بودند در نتیجه در این مرحله نیز چنین خواهد شد.

رفع نیازهای ارتش

کارشناس افغان با اشاره به ناتوانی اقتصادی افغانستان برای تأمین تجهیزات و درآمد لازم در بخش‌های امنیتی گفت: رئیس جمهور کرزی تلاش دارد تا بخش زیادی از نیازهای ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان را از مسیر انعقاد پیمان با آمریکا تأمین کند.

وی ادامه داد: در صورتی‏ که دولت افغانستان نتواند منابع داخلی و استخراج معادن و ذخایر زیرزمینی را جایگزین کمک‏های خارجی کند،‌ همواره به کمک‏های مالی آمریکا نیاز خواهد داشت.

مرتضوی خاطر نشان کرد: با توجه به هزینه سالانه چهار میلیارد دلاری ارتش افغانستان، دولت این کشور نیاز دارد به امتیازات مالی پیمان استراتژیک توجه جدی کند و این چانه‎زنی مقامات ارشد افغان نشان از چنین واقعیتی دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: خوب است ‏این کمک‏ها مشخص و معین باشد تا این کشور بتواند در بلند مدت برنامه مشخصی برای مردم خود داشته باشد و دولت‏های بعد از کرزی هم بتوانند، مقدار درآمد و منابع مالی را بدانند و برای آینده برنامه‎ریزی کنند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول