اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

حامد کرزی:

حملات طالبان بهانه حضور نظامیان خارجی در افغانستان را فراهم می‌سازد

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور افغانستان حملات 2 روز پیش طالبان به کابل و چند ولایت دیگر این کشور را فراهم کردن بهانه و زمینه‌ای برای ادامه حضور نظامیان خارجی در این کشور دانست.

حملات طالبان بهانه حضور نظامیان خارجی در افغانستان را فراهم می‌سازد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، حامد کرزی که امروز در "سمینار بین المللی صد سال در جستجوی اصلاحات" به مناسب یکصد و پنجاه و هفتمین سالگرد "علامه محمود طرزی" و صدمین سالروز انشتار نشریه "سراج الاخبار" در میان جمعی از دانشجویان دانشگاه کابل صحبت می‌کرد: حملات طالبان را مخالف ارزش‌های اسلامی و منافع ملی افغانستان یاد کرد.

وی خطاب به گروه طالبان، تصریح کرد: اگر این حملات را شما انجام دادید و گروهی دیگر به نام شما انجام داد، باید بدانید که با این حملات هیچ فایده‌ای به اسلام و افغانستان نمی‌رسد.

کرزی بار دیگر  طالبان را مخاطب قراد داد و گفت: با این حملات خود برای استقلال، آزادی و ترقی افغانستان و اسلام کاری نمی‌کنید بلکه به ادامه حضور نظامیان خارجی و فراهم کردن بهانه‌ای برای حضور آنان کمک کرده اید.

به گفته حامد کرزی، طالبان اعلام کردند که این حملات در واکنش به کشتن 16 غیرنظامی افغان توسط یک نظامی آمریکایی، آتش زدن قرآن کریم و به ظاهر برای مبارزه با خارجی‌ها انجام شده است اما در حقیقت صدمه اصلی بر اثر این حملات به افغانستان و اسلام وارد شد.

رئیس جمهور افغانستان افزود: در جریان این حملات، "واشنگتن"، "لندن"، "پاریس"، "مسکو" همه در آرامش کامل به سر می‌بردند و همه مصروف کار، آموزش و فعالیت‌های روز مره خود بودند، اما کودکان، زنان و مردم افغانستان برای ساعت‌ها در اضطراب، وحشت و پریشانی به سر بردند.

وی گفت: هر 2 طرف درگیر (طالبان و نیروهای امنیتی افغان) که بر اثر این حملات کشته و زخمی شدند، مسلمان و افغان بودند، اما خارجی‌ها هیچ صدمه‌ای ندیدند.

از نیروهای امنیتی افغان باید ستایش شود

حامد کرزی با تقدیر از عملکرد نیروهای امنیتی افغان در مقابله با مهاجمان و جلوگیری از تلفات غیرنظامیان، افزود که آنان نشان دادند که می‌توانند از خاک خود دفاع کنند.

وی خطاب به رسانه‌ها و کارشناسان، خاطر نشان کرد: انتقاد آنان از رئیس جمهور، دولت و پارلمان مشکلی ندارد، اما نباید از نیروهای امنیتی افغان که برای دفاع از حاکمیت ملی، ناموس و خاک خود جان فشانی می‌کنند، انتقاد کرد.

به گفته رئیس جمهور افغانستان، با تلاش و مهارت دقیق نیروهای امنیتی افغان تلفات غیرنظامیان بسیار اندک و ناچیز بود.

تضاد دیدگاه کابل و واشنگتن در مورد مفاد پیمان استراتژیک

کرزی در ادامه گفت: مذاکرات کابل - واشنگتن در مورد مفاد پیمان استراتژیک ادامه دارد.

رئیس جمهور افغانستان تصریح کرد: آمریکایی‌ها وعده دادند که به کمک مالی خود بعد از سال 2014 به افغانستان ادامه می‌دهند اما نمی‌خواهند مقدار این کمک‌ها را در سند پیمان استراتژیک ذکر کنند.

به گفته وی، دولت افغانستان خواستار مشخص شدن میزان کمک‌های آمریکا به افغانستان در متن پیمان استراتژیک است.

وی با بیان این که آمریکا سالانه 100 تا 150 میلیارد دلار در افغانستان هزینه می‌کند، تصریح کرد: دولت افغانستان می‌خواهد آمریکا تنها 4 تا 5 میلیارد دلار از این مبلغ را در اختیار افغانستان گذاشته و باقی آن را آمریکا در کشور خود مصرف کند.

امید به آینده

کرزی در این مراسم نسبت به آینده افغانستان اظهار امیدواری کرد و گفت: شواهد و نشانه‌های قوی وجود دارد که افغانستان به سوی ترقی، پیشرفت، ثبات، توسعه، امنیت و کامیابی در حرکت است.

وی روی آوردن کودکان و جوانان به آموزش و پرورش، توجه به علوم و فنون، اراده محکم افغان‌ها برای بازسازی کشور، شجاعت و توانمندی نیروهای امنیتی در دفاع از تمامیت ارضی و وحدت ملی را از جمله این شواهد و نشانه‌ها یاد کرد.

تفکر استقلال طلبی و ضد استعماری "محمود طرزی"

کرزی گفت که محمود طرزی اهدافی چون، استقلال افغانستان، ترقی از طریق آموزش و پرورش، آگاهی بخشی به مردم از طریق مطبوعات و حمایت از نهضت زنان برای سهم گیری در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه را دنبال می‌کرد.

وی افزود که یکی از تفکرات محمود طرزی، استقلال طلبی  و حرکت برای آزادی افغانستان از استعمار انگلیس بود.

رئیس جمهور افغانستان تصریح کرد که محمود طرزی نه تنها برای افغانستان بلکه برای رهایی جهان اسلام از اسارت استعمار گران مبارزه می‌کرد که به همین دلیل تفکرات وی به هند و دیگر کشورهای اسلامی سرایت کرد.

مشابهت‌های امروز افغانستان با دوره طرزی

کرزی خاطر نشان کرد که تشابه زیادی میان وضعیت کنونی افغانستان و دوره محمود طرزی وجود دارد.

به گفته وی، در آن زمان هم کوشش می‌شد تا افغانستان به سوی ترقی رفته و روحیه استقلال و آزادی طلبی در میان مردم وجود داشت و از سوی دیگر این استقلال طلبی و مفکوره آزادی خواهی از جانب انگلیس و عناصر وابسته به آن به شدت سرکوب می‌شد.

وی گفت که در حال حاضر با آن که میلیون‌ها کودک و جوان افغانستان به مدرسه و دانشگاه‌ها می‌روند و افغان‌ها تلاش می‌کنند به سوی ترقی و پیشرفت حرکت کنند، اما مانند 90 سال قبل مدرسه‌های افغانستان مورد حمله قرار می‌گیرد، کوشش افغان‌ها به سوی آزادی‌خواهی نیز مورد سرکوب واقع می‌شود و نیز مانند 90 سال قبل دست‌های بیرونی تلاش می‌کنند مانع ترقی و پیشرفت افغانستان شوند.

محمود طرزی روزنامه نگار، سیاستمدار، اندیشمند، آزادی خواه و استقلال طلبی بود که در استقلال افغانستان از چنگ انگلیس نقش ارزنده و موثری داشت.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول