اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

/مروری بر جزئیات سفر کوفی عنان به تهران/

الاخبار: بحران سوریه خارج از «نقشه راه ایران» به راه‌حل نمی‌رسد

خبرگزاری فارس: یک روزنامه لبنانی با اشاره به سفر فرستاده سازمان ملل در امور سوریه به ایران اعلام کرد که مقامات ایرانی قالبی را به این فرستاده ارائه و تاکید کردند که اگر خارج از این قاعده حرکت کند، ماموریتش در سوریه شکست می‌خورد.

الاخبار: بحران سوریه خارج از «نقشه راه ایران» به راه‌حل نمی‌رسد

به گزارش فارس، روزنامه الاخبار در گزارشی به قلم ایلی شلهوب در خصوص ماموریت کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و سفر اخیر او به تهران نوشت: ایران برای طرح عنان حکم مادری را دارد که دغدغه دارد آن را رشد و پرورش دهد.

الاخبار نوشت: تهران طوری رفتار می‌کند که گویی مادر بچه‌ای است که تلاش می‌کند آن را رشد و پرورش دهد. بچه، اینجا چیزی نیست جز طرح کوفی عنان که اخیرا به ایران سفر کرد. تهران، عنان و «طرح شش‌بندی» او را در خود پذیرفت اما طبق «نقشه راه» ایران که آنهم شش بند دارد و ایران افقی برای حل بحران سوریه جز آن نمی‌بیند.

«ایران ایستگاه آخر برای کسانی است که می‌خواهند مسئولیت خونریزی در سوریه بر گردن آنان باقی نماند». با این عبارت تهران «طرح عنان» را از جان و دل و البته طبق نقشه راه ایرانی که راهکاری برای سوریه جز بشار اسد رئیس جمهور قانونی آن نمی‌بیند، پذیرفت. بشار اسدی که باید زمان کافی به او داد تا اصلاحات وعده‌ داده‌اش را اجرایی کند. منابع ایرانی تاکید می‌کنند که «ما شرکای حقیقی در ساخت معادله‌ای هستیم که به ماموریت عنان [در سوریه] معروف شد. منابع مذکور ادامه می‌دهند که «حتی قبل از آنکه سوری‌ها این معادله را قبول کنند ما در مذاکرات دوگانه و چندگانه با سوری‌ها و حتی خود عنان شرکت کردیم تا این طرح پخته شود». این منابع همچنین گفتند: از آنجا که ما شرکای مستقیم و قوی در طرح عنان و بخشی از دیپلماسی نهان و آشکاری هستیم که سبب شکل گیری طرح شد، خیلی تمایل داریم که این طرح موفق شود هر چند که بدقت و بوضوح می‌دانیم که برخی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که نمی‌خواهیم نامشان را ببریم و برای همه شناخته شده‌ هستند، در صدد شکست این طرح هستند.

الاخبار افزود: طبق آنچه گفته شد، این منابع معتقدند که تهران «به لطف پایداری سوریه در انتقال بحران از میدان به میز مذاکرات موفق شد مسئله را از عرصه نظامی به عرصه دیپلماتیک بکشاند». این منابع افزودند: به همین ترتیب، طرح عنان را با تمایل در تهران پذیرفت در حالی که دیگران با اکراه آن را قبول کردند و پس از آن با این طرح موافقت کردند که در میدان نبرد شکست خوردند و دیگر کارتی برایشان باقی نمانده بود که بازی کنند.

به نوشته الاخبار، با این حال این حمایت ایران از طرح عنان مطلق نیست یا اگر بهتر بگویم بی سبک و سیاق نیست. بلکه به عکس، تهران برای کوفی عنان فرستاده سازمان ملل «نقشه راهی» ارائه و به او تاکید کردند «که پایبندی به این نقشه تنها راه موفقیت اوست». ایرانی‌ها تاکید کردند که «طرف‌های دیگری هستند که تلاش می‌کنند تو را الدابی دوم کنند». اشاره‌ این منابع به محمد مصطفی الدابی رئیس هیئت ناظران عرب است که گزارش یک ماهه او را از سوریه نادیده گرفتند.

به نوشته الاخبار، نقشه راه ایران شش بند دارد که به هنگام حضور عنان در تهران، به او گفته و تاکید شد که به شرح ذیل است:

1- بشار اسد خط قرمز است و جمهوری اسلامی ایران به کسی، هر کسی که می‌خواهد باشد، اجازه نمی‌دهد رئیس جمهور قانونی سوریه را سرنگون کند.

2- هر تغییری در سوریه باید مطرح و بحث و در قالب برنامه اصلاحات اعلام شده از جانب بشار اسد رئیس جمهوری قانونی سوریه باشد و فقط باید زیر نظر رئیس جمهور باشد که نام او بشار اسد است.

3- هر گونه برخورد غیرعقلانی و غیرمنطقی و غیراصولی با موضوع سوریه، طرح هر چیزی که قبلا در نظر گرفته نشده است، پیامدها و تبعاتی تخریبی بر فضای کل منطقه دارد و حتی در سطح بین‌المللی.

4- هیچ کس، هر کس که می‌خواهد باشد، حق ندارد که حقوق حقه مردم سوریه را نادیده بگیرد. اما این حقوق هم محقق نمی‌شود مگر با حضور اسد و اعطای فرصت کافی به او برای محقق کردن اصلاحات وعده‌داده‌اش.

5- هر دخالت خارجی یا بیگانه، در امور داخلی سوریه و تحریک به خشونت و دامن زدن به منازعات مسلحانه و حمایت از آن از جانب برخی کشورهای منطقه که صراحتا به آن اذعان کرده‌اند که نوعی تحریک است به همراه شعار سرنگونی اسد یا کناره‌گیری او باید فورا متوقف شود.

6- تنها راه‌حل مسئله سوریه التزام همه طرف‌ها به قواعد کاری دموکراسی است.

الاخبار افزود: کوفی عنان هفته گذشته به تهران رفت. به ترتیب با امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه، سپس سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی سپس محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران دیدار کرد. منابع گفتند که میزبانان کوفی عنان خیلی اصرار داشتند که به عنان تاکید کنند که شش نکته ایران را دریافته است. این منابع گفتند که عنان خواستار دیدار با رهبر ایران نیز شده است اما پاسخی که شنیده است در محتوا اینگونه بوده است که «دیدارهایی که انجام شد، کافی است اگر جدی و بر حرکت طبق نقشه راهی که به موفقیت ختم می‌شود، پایبند باشی».

الاخبار به دیدار عنان با احمدی‌نژاد در جزیره قشم اشاره کرد و نوشت: جالب توجه است که احمد نژاد در فرودگاه جزیره قشم، در جوار بندرعباس، عنان را به حضور پذیرفت. موضوعی که ناظران اعلام کردند که تصادفی نبود بلکه از قبل تعیین شده بود. دلیل آنان این است که رئیس جمهوری ایران می‌توانست به تهران بیاید یا اینکه سفر عنان یک روز دیگر تمدید می‌شد. می‌گویند که احمدی‌نژاد خواست با این اقدام خود به عنان اعلام کند که «سقف تحرکاتش محکوم به معادله مابعد [تنگه] هرمز است. درست شبیه معادله مابعد باباعمرو [شهر بحرانی سوریه در حمص] در نتیجه او [عنان] نمی‌تواند آنچه دیگران در عرصه و میدان نبرد نتوانستند به دست آورند، نمی‌تواند در عرصه سیاست به دست بیاورد».

اطلاعات رسیده از تهران حاکی از این است که عنان از دیدارهای انجام داده در تهران راضی بود و بسیار تمایل داشت که رضایتش را در گفت‌وگوها ابراز کند و حتی او با این نظر سران ایران همعقیده بود که جغرافیای سیاسی سوریه مهم است. تا جایی که او صراحتا در کنفرانس خبری خود اعلام کرد که «کسانی که خواستار سرنگونی اسد یا کناره‌گیری او هستند، خواسته‌شان مخالف اصول سازمان ملل است و نمی‌توانند جایی در ماموریت من داشته باشند.

الاخبار افزود: محافل سران ایران که موضوع سوریه را دنبال می‌کنند تلاش می‌کنند تاکید کنند که «تهران این ایستگاه را ایستگاه آخر برای کسانی می‌داند که دوست دارند مسئولیت خونریزی در سوریه و شعله‌ور شدن درگیری داخلی و فتنه در این کشور بر عهده آنان باقی نماند. تهران معتقد است که «سوریه موفق شد پس از دادن فداکاری‌ها، از مرحله حساس عبور کند و بنابراین، مناسب است که در این مرحله سوریه با ظاهری جدید ظاهر شود که برآورنده کننده خواسته‌های مردم سوریه و حافظ کشور و پایداری آن باشد.

اما در خصوص نقشه راه ایران که بدان اشاره شد، این محافل معتقدند که «هر آنچه مخالف این نقشه راه باشد، چیزی بی‌فایده خواهد بود که منطقه و دنیا را وارد مرحله‌ای مجهول می‌کند. تنها راهی که می‌تواند مانع این مجهول شود، نقشه راه تهران است». این منابع افزودند: دیگران، همه‌شان، عربستان، فرانسه، آمریکا و اسرائیل و دیگران می‌خواهند منطقه را وارد مرحله‌ای مجهول بکنند تا طرح‌های خود را در آن زمان که البته پاسخگوی نیاز مردم سوریه نیست، اجرایی کنند بلکه می‌خواهند سوریه را نابود و ابتکار عمل را از آن سلب کنند و خارج بازی قرارش بدهند و با آن برای اهداف دیگر تجارت کنند.

این محافل تاکید می‌کنند که «دیگران همه‌شان، در گرو طرح عنان هستند که الان تنها گزینه مطرح شده است». این محافل افزودند: در صورت موفقیت ماموریت عنان اینها شکست خورده‌اند. اگر شکست بخورد، آنها شکست خورده‌اند چون رسوا می‌شوند. چرا که شکست عنان نتیجه‌ای ندارد جز ناتوانی آنان یا وجود کسانی که در دل با او دشمنند»... «طرح عربی، سعودی قطری بود و شکست آن شکست عربستان و قطر بود اما طرح عنان طرحی جهانی است. طرح جامعه جهانی. اما آیا جامعه جهانی تحمل شکست در ایجاد راهکاری برای بحران سوریه دارد؟

این منابع می‌افزایند که ایران و سوریه و مقاومت لباسی بر تن جهان پوشاندند که نامش طرح کوفی عنان است؛ این طرح یا آنان را وا می‌دارد به موفقیت برسند یا اینکه به پرتگاه برسند و در آن زمان باید نتایجش را تحمل کنند.

الاخبار نوشت: موضوع ترکیه باقی می‌ماند و آنچه که از شکست ایران گفته می‌شود در اینکه نتوانست ترکیه را [سر عقل بیاورد و] به اردوگاه بازدارندگان [و مقاومت] بازگرداند و این به دلیل دم زدن مجدد از ایجاد منطقه حائل [در خاک سوریه در مرز با ترکیه] است. منابع مسئول ایرانی می‌گویند: هیچ وقت اینقدر ساده‌لوح نبودیم که تصور کنیم ترکیه به ماه‌عسل با سوریه باز می‌گردد یا فکر کنیم که ترکیه کاملا سر عقل می‌آید... بخوبی می‌دانیم که ترکیه بخشی جدانشدنی از ناتو است و تصمیم‌های راهبردی‌اش را گرفته در راهی قدم گذاشته است که با راه ما فرق دارد. همه تلاش ما این بود که مانع شویم ترکیه ماجراجویی کند و همه را وارد مرحله‌ای مجهول کند. نصحیت‌ کردیم، ارشاد کردیم. تشویق و تهدید کردیم و با هر وسیله ممکن تلاش کردیم به این هدف برسیم. حداقل تا الان به نتیجه رسیده‌ایم. ترکیه را به حجم واقعی خود بازگرداندیم و دخالت مستقیمش را بازی را متوقف کردیم. امیدواریم که وضعیت همینطور ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/.++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول