اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نویسنده و ترانه‌سرای اصفهانی:

موسیقی امروزی باید روانکاوی شود

خبرگزاری فارس: نویسنده و ترانه‌سرای اصفهانی گفت: شعر و ترانه‌ای که مخاطب بیشتری دارد را نمی‌توان شعر و ترانه شاخص و برجسته دانست، موسیقی کنونی باید روانکاوی شود و سپس در اختیار مخاطب قرار گیرد.

موسیقی امروزی باید روانکاوی شود

امین شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: بسیاری از ترانه‌ها بدون آنکه شعریت و نوپردازی خاصی داشته باشد، ظهور می‌کنند.

وی افزود: نو پردازی مخاطبان بسیاری را جذب می‌کند، تا جایی که مخاطب را به شک می‌اندازد که نکند شعر واقعاً آن است و سلیقه ما هست که دچار مشکل هستیم  و از قافله به جا مانده‌ایم.

این ترانه‌سرا و شاعر در ادامه بیان داشت: اما هیچ کدام از این‌ها معیار ارزیابی نیست، زیرا شعر و ترانه‌ای که مخاطب بیشتری دارد را نمی‌توان شعر و ترانه شاخص و برجسته دانست که مثلاً بگوییم چون خواننده مشهوری آن را خوانده، پس اثر هنری خوبی است.

وی بیان داشت: بسیاری از اثرها با وجود اینکه اثری هنری و شاخص هستند اما ممکن است بعد از آهنگ‌سازی روی آن، فروش نداشته باشد.

شجاعی ادامه داد: خیلی از ترانه‌ها نیز وجود دارد که ب عکس قوی نبودن به فروش خوبی در بازار می‌رسد، هیچ یک از اینها دلیل رد و یا تأیید آن ترانه نمی‌تواند باشد و مربوط به ذات ترانه و ذات اثر هنری نیست بلکه مربوط به مسائل دیگری است که در حیطه نقد ادبی نیست، بلکه در حیطه مسائل اجتماعی جای می‌گیرد.

وی ادامه داد: یکی از اشکالاتی که در موسیقی کنونی وجود دارد این است که خوانندگان ما به تناسب میان آهنگ و شعر بی‌توجهند و اشعار مختلف را با آهنگ‌های متفاوت که هیچ تناسبی میان آنها نیست، تنظیم می‌کنند اما باید گفت هر شعر موسیقی خاص خود را می‌طلبد.

وی هم‌چنین به ارتباط موسیقی با جهان خارج اشاره کرد و گفت: موسیقی در دستگاه هفت‌گانه متأثر از هفت روز هفته است، موسیقی چهار‌گانه، متأثر از چهار فصل سال است و موسیقی پنج‌گانه از نمازهای پنج‌گانه تأثیر پذیرفته، پس باید گفت موسیقی مربوط به امروز و دیروز نیست، بلکه ریشه در گذشته دارد، اما موسیقی کنونی باید روانکاوی شود و سپس در اختیار مخاطب قرار گیرد.

انتهای پیام/خ20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول