اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی اختصاصی فارس با عضو هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان

بیماران قربانی کم‌کاری مسئولان دولتی و بی‌توجهی پزشکان می‌شوند

خبرگزاری فارس: امروزه تمام مسائل براساس مادیات سنجیده می‌شود و اگر شاهد بی‌‌اخلاقی برخی از پزشکان و شانه خالی کردن تعدادی مسئولان دولتی هستیم تنها و تنها به خاطر این است که منشأ همه مشکلات در ایران به دلیل مادیات است.

بیماران قربانی کم‌کاری مسئولان دولتی و بی‌توجهی پزشکان می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بی‌اعتمادی بیماران به پزشکان و نارضایتی از نحوه ارائه و دریافت خدمات درمانی اگر چه به قول پزشکان به اثبات نرسیده و لازم است که بدانیم گفته شاکیان چیست تا پاسخ مناسب بدهیم، اما به وضوح با حضور در جمع بیمارانی که محصور در درد خود شده‌اند و از شدت بیماری به مراکز درمانی و بیمارستانی پناه آورده‌اند، قابل درک و لمس است.

در این ارتباط با هوشنگ پاک‌صاد عضو هیئت تجدید نظر و هیئت مدیره نظام پزشکی استان اصفهان به گفت‌وگو نشستیم که به شرح ذیل آمده است.

‌فارس: امروزه بسیاری از بیماران به خاطر بی‌اعتمادی که به پزشکان دارند تصمیم به خوددرمانی می‌گیرند، همان‌طور که شاهد آمار بالای خود درمانی در جامعه هستیم، شما دلیل این بی‌اعتمادی و نارضایتی بیماران را چه می‌دانید؟

بی‌اعتمادی به این شدتی که شما به آن اشاره کرده‌اید در جامعه پزشکی وجود ندارد و سؤالی که در اینجا مطرح است این است که اگر بی‌اعتمادند پس چرا به دکتر مراجعه می‌کنند و همین امر نشان از اعتماد آنها به پزشکان است.

‌فارس: فکر نمی‌کنید که اگر بیمار به پزشک مراجعه می‌کند به خاطر شدت درد و بیماری است که بر وی عارض شده و تا جایی که امکان داشته باشد از رفتن به نزد پزشک خودداری می‌کنند و این همان موضوعی است که در جامعه پزشکی بارها تأکید شده که مردم ایران به دلیل فرهنگ غلطی که دارند زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که بیماری آنها به اوج می‌رسد و به همین دلیل درمان آن اثربخشی لازم را ندارد؟

زمانی که انتخاب استاد و دانشجوی پزشکی با مسائل سیاسی مخلوط شود و هنگامی که متوجه می‌شوی استادهایی که دسته دسته بازنشسته شده‌اند تنها به خاطر انتقاد آنها از وضع موجودشان است دیگر حرفی برای گفتن نمی‌ماند.

مردم جامعه باید بدانند اگر امروز به پزشکان انتقاد می‌کنند یک درصد احتمال بدهند که در آینده فرزند آنها پزشک می‌شود، آیا باز هم این‌گونه قضاوت می‌کنند.

‌فارس: با توجه به سمتی که شما دارید، بیش‌ترین شاکیان پرونده پزشکی از چه مسئله‌ای شکایت دارند؟

75 تا 76 درصد از شکایت بیماران واهی و بیهوده است و متأسفانه اخلاق در جامعه از بین رفته است و حلال و حرام وجود ندارد و کلاهبرداری عادی شده به صورتی که اکثر بیماران شکایت می‌کنند تا تنها از بیمه خسارت بگیرند.

فارس: یعنی منظور شما این است که خطاهای پزشکی یا نیست یا انگشت‌شمار است؟

توقع و انتظار مردم از پزشکان بالا رفته است، از سوی دیگر وقتی به راحتی رسانه‌های تصویری پزشکان را با لهجه‌های مختلف را به تمسخر می‌گیرند دیگر کسی برای شأن و جایگاه پزشک حرمت قائل نیست، در صورتی که هیچ گاه مشاهده نشده که رفتار یا عملکرد یک روحانی را در قالب طنز بیاورند و این در حالی است که همیشه گفته‌اند عقل سالم در بدن سالم است و این نشان از جایگاه پزشکان دارد، از سوی دیگر مردمی که خود را در هر زمینه صاحب نظر و کارشناس می‌دانند و به راحتی برای یکدیگر نسخه می‌پیچند به طور قطع قضاوت آنها هم مثل این رفتارشان است، هر چند پزشکان هم مانند دیگر افراد یک بشر هستند و بشر جایزالخطاست و همان‌طور که خطا در دیگر مشاغل وجود دارد حرفه پزشکی از این امر مستثنی نیست.

به گزارش فارس، این گفته وی در حالی مطرح شد که پزشکان همیشه خود را به دلیل تحمل دوران زیاد تحصیلات سنگین که به بیش از 10 تا 20 سال عنوان می‌شود و بنابر گفته آنها دوران جوانی خود را همیشه به درس مشغول بوده‌اند، از سختی کار برخوردارند و لازم است که در سطح بالای جامعه قرار بگیرند به گونه‌ای که دارای شأن و جایگاه اجتماعی ویژه‌ای باشند، اما به هنگام پرسش از خطای پزشکی، شغل خود را هم‌ردیف دیگر مشاغل می‌دانند در صورتی که این تنها یک توجیه است.

‌فارس: پس مسئله زیرمیزی گرفتن پزشکان که یک خطای آشکار است را چطور توجیه می‌کنید؟

من نمی‌دانم زیرمیزی را به چه چیز می‌گویید بهتر است که این موضوع را این‌گونه برای شما توضیح بدم و به عنوان مثال دولت زمانی که حق‌العمل را 35 k (ضریب تعرفه پزشکی) در نظر می‌گیرد و بیمه‌ها به راحتی می‌گویند که می‌توانند تا 25 k را بپردازند، پزشک مابه‌التفاوت آن را از بیمار دریافت می‌کند که این زیرمیزی نیست.

زیرمیزی زمانی است که پزشک بالاتر از تعرفه 35 k دریافت کند که به ندرت این کار صورت می‌گیرد و اگر شاهد آن باشیم مطب پزشکان بین سه تا شش ماه تعطیل و یا حتی به طور کامل از طبابت محروم می‌شوند.

‌فارس: اینکه چون نتوانسته‌اید حق قانونی خود را از مسئولان دولتی و بیمه‌ها بگیرید انصاف است که از مردم این پول دریافت شود؟

زمانی که پول منشی، سرایدار، هزینه آب، برق، گاز و اجاره مطب زیاد می‌شود و تنها تعرفه پزشکان افزایش نیافته است، به نظر شما باید چه کار کنیم، وقتی که مالیات‌های دریافتی براساس k تعریف شده دولت از پزشکان گرفته شود نه پرداخت بیمه‌ها، پزشکان باید حق خود را به هر نحوی که است، بگیرند و چرا نباید پزشکان مابه‌التفاوت تعرفه دولت با بیمه‌ها را از بیماران دریافت کنند.

فارس: اگر پزشکان نمی‌توانند حق واقعی خود را از مسئولان بالادستی خود بگیرند به نظر شما باید بیماران قربانی شوند؟

پزشکان باید تأمین باشند و اگر یک پزشک با ماشین تمیز و جدید به محل کار خود برود و امکانات بالا و کافی برای درمان در اختیار داشته باشد، بهتر می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز بیماران باشد.

‌فارس: انتظار شما از تأمین شدن پزشکان چیست؟

پزشکان به دنبال یک زندگی سالم هستند، می‌دانید چه تعداد از پزشکان عمومی در حال حاضر در آژانس مشغول به کار هستند.

‌فارس: چه تعداد؟

از نگاه ما حداقل شش نفر

‌فارس: منظور از زندگی سالم چیست؟

زندگی سالم برای پزشکان یعنی منزل، شغل و درآمدی در شأن پزشکان، نه اینکه از شب تا صبح به کار باشد تا هزینه زندگی‌اش را تأمین کند، یا روزی حداقل 20 تا 30 مریض را معاینه کند، به عنوان مثال در کشورهای اروپایی پزشکان را مجبور می‌کنند که در سال این مقدار باید همایش‌های خارج از کشور بروند یا اینکه این مدت زمان باید به تفریح بپردازند تا فکر آنها آزاد شود.

فارس: و حرف آخر شما؟

این مطالب باید از سوی تریبون‌های آزاد مانند تریبون امامان جماعت، حوزه‌ها، دانشگاه‌ها به مردم منتقل شود تا فرهنگ‌سازی مناسبی انجام بگیرد، اینکه دانشجو بفهمد به راحتی می‌تواند حرف خود را بزند یا استاد می‌تواند انتقاد کند و نه اینکه رسانه‌ها از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

‌فارس: فکر می‌کنید امروز جامعه پزشکی تا چه اندازه با مسائل سیاسی گره خورده است و شکل و شمایل سیاسی پیدا کرده است؟

اینکه مسائلی سیاسی به حوزه پزشکی نفوذ کرده است بر کسی پوشیده نیست و از آنجایی که ایرانیان افراد سیاسی هستند و به راحتی به عنوان یک سیاست‌مدار در ارتباط با انرژی هسته‌ای سخن می‌گویند یا مثل یک پزشک نسخه دارویی برای دیگران می‌پیچند به خاطر این است که خود را صاحب‌ نظر هر کاری می‌دانند.‌

به گزارش فارس، لازم است گفته شود که هیچ گاه تخلفات موردی نمی‌تواند نه سوژه رسانه‌ها و نه عامل اپیدمی بی‌اعتمادی بیماران به پزشکان و به دنبال آن آمار فجیع خود درمانی در ایران شود، پس خطاهای پزشکی از مرز اشتباهات ساده بشر گذشته است.

---------------------------

گفت‌وگو از عاطفه قلع‌ریز

---------------------------

انتهای پیام/آ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول