اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اگر احمد ما را بگیرند و بکشند حرفی نمی زنم

خبرگزاری فارس: امام خمینی:« الآن هم مشغولند. الآن هم آنهایی که می‎خواهند نگذارند که این مسائل ایران روی مصالح مسلمین [درست] بشود.....بعد از اینکه این غائله(دستگیری فرزندان آیه الله طالقانی) [تمام] شد، یک غائله‎ای درست می‎کنند. ... مثلاً احمد ما را می‎گیرند ـ ولو اینکه اگر احمد را بگیرند بکُشند هم من حرفی نمی‎زنم اما می‎خواهند اینها [غائله]درست بکنند.

اگر احمد ما را بگیرند و بکشند حرفی نمی زنم

رخدادهای 29فروردین 1358

رهبر انقلاب امروز در دیدار با فرماندهان و مسئولان کمیته های 14گانه انقلاب نسبت به ادامه فعالیت های آنها تا خلع سلاح گروهک های مسلح توسط دولت تاکید کردند.

امام خمینی در بخش دیگری از این سخنرانی مهم خود با اشاره به حوادث چند روز گذشته از حضور آیت الله طالقانی در قم خبر داده و فرمودند چگونه کسانی که به خدا اعتقاد ندارند در حمایت از کسی در خیابان ها راهپیمایی می کنند که روحانی است و به اسلام تعبد دارد ؟!

شورای انقلاب نیز با انتشار بیانیه ای اخطار داد « شورای انقلاب نه در برابر خودسری ها بی تفاوت می ماند و نه اجازه می دهد که عوامل تحریک و توطئه با سرنوشت کشور بازی کنند و مقدمات بازگشت رژیمی از نوع رژیم گذشته را فراهم سازند .»

دکتر کریم سنجابی امروز در مصاحبه ای با اصحاب رسانه دلایل استعفای خود را از وزارت خارجه تشریح کرد . اختلافات سنجابی با برخی افراد از جمله داماد ابراهیم یزدی که اداره سفارت ایران در آمریکا را بر عهده دارد یکی از دلایل استعفا شمرده می شود .

کمیته ها باید باشند

رهبر انقلاب امروز در دیدار با فرماندهان و مسئولان کمیته های 14گانه انقلاب و در شرایطی که در روزهای اخیر حملات شدیدی به این کمیته ها می شود با تائید فعالیت کمیته های انقلاب فرمودند : « [تا زمانی که ] این اشخاص و گروههایی که در بین مردم افساد می‎کنند، تبلیغات سوء می‎کنند،... هستند احتیاج به کمیته‎ها و پاسدارها هست. این را نه دولت می‎تواند انکار کند و نه ملت می‎تواند انکار کند، هیچ کس منکر این نیست. تا اینکه قدرت دولت به اندازه‎ای نشود که این اشخاص مفسد را خلع سلاح بکند و به جای خودش بنشاند، این احتیاج به کمیته‎ها و احتیاج به پاسداران انقلاب ضروری است.»(1)

امام خمینی:« این مردمی که در مسئلۀ آقای طالقانی ـ که مورد احترام همۀ ما هست ـ این مردمی که جلو افتادند و این تظاهرات را کردند، اینها برای خاطر آقای طالقانی این کار را کردند؟! یعنی اینها علاقه دارند به آقای طالقانی؟! آن کسی که خدا را قبول ندارد، با آقای طالقانی که خدا را قبول دارد و ـ عرض می‎کنم که ـ شخص روحانی است و متعبد به اسلام است، برای او این کارها را کردند؟! یا برای اینکه نگذارند یک محیط سالم باشد؟!»
ما کمیته ها را تقویت می کنیم / دولت حق گله ندارد

رهبر انقلاب با اشاره به مفسده جویی گروهک های مسلح فرمودند :« آن روزی دولت می‎تواند گله کند از کمیته‎ها که خلع سلاح کرده باشند. اگر اینها [مخالفین را] خلع سلاح کردند، یک روز کمیته‎ها باقی ماندند آن وقت گله کنید . اما تا مادامی که دشمنهای ما خلع سلاح نشدند، تا مادامی که در نَفْسِ تهران ـ در خود تهران ـ یک محله را برای خودشان دولت مستقل قرار دادند و شبنامه می‎خوانند و ـ عرض می‎کنم ـ عبور و مرور را از آنجا جایز نمی‎دانند ، تا مادامی که اینطور است، ما پاسدارها را کنار بگذاریم راه را برای آنها باز بکنیم؟! غلط است، یا نفهمی است یا خیانت، یا ندانم کاری است یا خیانت. ما تحمل نمی‎کنیم این را. ما پاسدارها را تقویت می‎کنیم، ما کمیته‎ها را تقویت می‎کنیم»(2)

کسانی که خدا را قبول ندارند در حمایت از آیت الله طالقانی تظاهرات می کنند

رهبر انقلاب در ادامه با اشاره به حوادث چند روز گذشته که به دلیل دستگیری فرزندان آیت الله طالقانی پیش آمده است فرمودند :« این مردمی که در مسئلۀ آقای طالقانی ـ که مورد احترام همۀ ما هست ـ این مردمی که جلو افتادند و این تظاهرات را کردند، اینها برای خاطر آقای طالقانی این کار را کردند؟! یعنی اینها علاقه دارند به آقای طالقانی؟! آن کسی که خدا را قبول ندارد، با آقای طالقانی که خدا را قبول دارد و ـ عرض می‎کنم که ـ شخص روحانی است و متعبد به اسلام است، برای او این کارها را کردند؟! یا برای اینکه نگذارند یک محیط سالم باشد؟!»(3)

یک عده مامورند نگذارند فضا سالم باشد

امام خمینی در ادامه با اشاره به آشوب طلبی برخی گروه ها و جریان های سیاسی فرمودند :« همۀ این مسائل به ما این مطلب را نشان می‎دهد که یک عده‎ای مأمورند از طرف خارجیها ـ و من بیشتر احتمال می‎دهم امریکا باشد ـ مأمورند از طرف اینها که نگذارند ایران سالم باشد، نگذارند آرام باشد.»(4)

اگر احمد ما را بگیرند و بکشند حرفی نمی زنم

امام خمینی در ادامه سخنرانی بسیار مهم خود با اشاره به این نکته که در زمان شاه رژیم پیش از ماه های رمضان و محرم با جریان سازی ها اذهان عمومی را از جنایات رژیم به یک سری مسائل جزئی و بی اهمیت سوق می داد به موضوع شریعتی و کتاب شهید جاوید اشاره کرده و ادامه دادند :« الآن هم مشغولند. الآن هم آنهایی که می‎خواهند نگذارند که این مسائل ایران روی مصالح مسلمین [درست] بشود، حالا هم این مسائل هست. وقتی این هم سرد شد، یک مسئلۀ دیگر! حالا شما خواهید دید بعد از اینکه مثلاً این غائلۀ اخیر از بین رفت و حل شد ـ و چنانچه حل است و خود آقای طالقانی هم الآن در قم هستند و با ما ملاقات کردند و خود ایشان هم ناراحت از این مسائل شدند که یک همچو حرفهایی درست کردند ـ بعد از اینکه این غائله [تمام] شد، یک غائله‎ای درست می‎کنند. حالا یا خودشان می‎فرستند ـ مثلاً فرض کنید که ـ یک کسی را می‎گیرند، مثلاً احمد ما را می‎گیرند ـ ولو اینکه اگر احمد را بگیرند بکُشند هم من حرفی نمی‎زنم اما می‎خواهند اینها [غائله]درست بکنند ـ یا مثلاً... از یکی از علمای ایران، پسرش را می‎گیرند یک کاری سرش می‎آورند، این یک غائله پیدا می‎شود. تا این شد، خودشان شروع می‎کنند قبل از اینکه صاحبکار مشغول بشود و اظهار تأثر بکند، آقایان [اظهار] تأثر می‎کنند، «وامصیبت» آقایان می‎گویند! خود صاحبکار هیچ حرفی نمی‎زند اما آقایان سینه می‎زنند!»(5)

پیام مهم آیت الله طالقانی در مورد حوادث جاری

آیت الله طالقانی مقارن ظهر امروز به مناسبت حوادث اخیر کشور که به دلیل دستگیری دو تن از فرزندان ایشان به وجود آمده بود پیام مهمی صادر کردند .در بخشی از پیام آیت الله طالقانی آمده است : با یاری خداوند در همین روزها میان شما عزیزان خواهم بود و لذا تقاضا دارم از تظاهرات و راهپیمایی در این روزها خودداری کنید . آیت الله طالقانی نوید دادند پس از بررسی حوادث جاری و دسائس دسیسه گران در حضور امام  آنچه میباید با مردم در میان خواهند گذاشت . (6)اعلامیه شورای انقلاب درباره آیت الله طالقانی

شورای انقلاب اسلامی برای نخستین بار اعلامیه داد و طی آن پس از اشاره به دستگیری فرزندان آیت الله طالقانی بر ضرورت حضور مجدد ایشان در تهران تاکید کرد .در ادامه این بیانیه شورای انقلاب هشدار داد : ملت بدانند که شورای انقلاب نه در برابر خودسری ها بی تفاوت می ماند و نه اجازه می دهد که عوامل تحریک و توطئه با سرنوشت کشور بازی کنند و مقدمات بازگشت رژیمی از نوع رژیم گذشته را فراهم سازند .  (7)

امروز همچنین سازمان مجاهدین خلق با انتشار بیانیه تندی به نهادهای انقلاب حمله کرد . در این بیانیه مجاهدین خلق از این که نهادهای انقلابی آنان را به ایجاد تفرقه در شرایط حساس کشور متهم کرده اند به شدت انتقاد شده است . (8)

سنجابی دلایل استعفای خود را تشر یح کرد

کریم سنجابی در مصاحبه‌ای مطبوعاتی علل استعفای خود را به اطلاع همگان رساند.سنجابی در این سخنان با بیان این‌که دولت باید قدرت اجرایی داشته باشد، از مختل شدن کار مملکت به دلیل وجود "مراکز مختلف تصمیم‌گیری" انتقاد کرد.

سنجابی در مورد سفارت ایران در واشنگتن گفت : در این سفارت بعضی افراد که خودشان را به آیت الله خمینی وابسته می دانند با یک سری اعمال بی رویه کارهایی کرده اند که در شان سفارت ایران نبوده است و در واقع اینها مشکلاتی برای وزارت خارجه بوجود آورده بودند . که من در انجام وظایف خود با آنها روبرو شدم . (9)

سایروس ونس وزیرخارجه آمریکا با شهریار روحانی ( داماد دکتر ابراهیم یزدی) وسرپرست موقت سفارتخانه ایران درواشنگتن ملاقات کرد . گفته می شود این ملاقات بدون کسب نظر وزارت خارجه ایران صورت گرفته است . کارتر ساعتی بعد دریک مصاحبه مطبوعاتی دراشاره به این ملاقات گفت : ایران علاقمندی خود را برای همکاری با دولت آمریکا اعلام کرده است . وی احتمال داد که بین ایران و آمریکا روابط امنیتی هم وجود داشته باشد .
هنگامی که خبرنگاری از دکتر سنجابی پرسید: آقای دکتر استعفای شما در رابطه با دخالت‌های شهریار روحانی داماد آقای دکتر یزدی در امور سفارت ایران در آمریکا نیست؟وی پاسخ داد: البته این آقای روحانی فردی هستند که در سفارت واشنگتن و کنسولگری‌ها بعضی اعمال کردند که به‌هیچ‌وجه با انضباط و با صلاحیت قانونی منطبق نیست. خبرنگار پرسید: آیا آقای شهریار روحانی سمتی دارد؟دکتر سنجابی گفت: نخیر ندارد.(10)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 7، صفحه 35

2- صحیفه امام ، جلد 7، صفحه 35

3- صحیفه امام ، جلد 7، صفحه 35

4- صحیفه امام ، جلد 7، صفحه 35

5- صحیفه امام ، جلد 7، صفحه 35

6- اطلاعات ، 29فروردین 1358، صفحه 1، چاپ دوم

7- اطلاعات ، 29فروردین 1358، صفحه 2

8- اطلاعات ، 29فروردین 1358، صفحه 8

9- اطلاعات ، 29فروردین 1358، صفحه 8

10- کیهان ، 29فروردین 1358 ، شهریار روحانی داماد سابق دکتر ابراهیم یزدی که عملا اداره سفارت ایران در آمریکا را بر عهده داشت در تاریخ 16اردیبهشت 58سرپرست سفارت ایران در این کشور شد .  (275 روز بازرگان ، مسعود بهنود ،  صفحه 526 .)

حسین شیخ الاسلام از دانشجویان خط امام ، سفیر سابق ایران در سوریه  و قائم مقام وزارت خارجه در دولت نهم دریک مصاحبه درمورد ازدواج روحانی با دختر دکتر یزدی می گوید که محمد هاشمی رفسنجانی دختر یزدی را برای شهریار خواستگاری می کند.  شهریار روحانی پس از آنکه پدرزن اش مدیریت روزنامه کیهان را بر عهده گرفت سردبیر این روزنامه شد .

مسعود بهنود می نویسد : سایروس ونس وزیرخارجه آمریکا با شهریار روحانی و داماد دکتر ابراهیم یزدی وسرپرست موقت سفارتخانه ایران درواشنگتن ملاقات کرد . گفته می شود این ملاقات بدون کسب نظر وزارت خارجه ایران صورت گرفته است . کارتر ساعتی بعد دریک مصاحبه مطبوعاتی دراشاره به این ملاقات گفت : ایران علاقمندی خود را برای همکاری با دولت آمریکا اعلام کرده است . وی احتمال داد که بین ایران و آمریکا روابط امنیتی هم وجود داشته باشد .  («275روز بازرگان » ، صفحه 411)

درهمین ایام احمد سلامتیان معاون  دکتر سنجابی در وزارت خارجه  پیرامون  کناره گیری وی مطالبی را بیان کرد که به عملکرد شهریار روحانی برمی گردد . سلامتیان به « مکاتبات شهریار روحانی و دکتر ابراهیم یزدی درباره مسائل مربوط به روابط ایران و آمریکا»  اشاره  کرده و می گوید : این مکاتبات تماما بدون اطلاع وزیر خارجه صورت گرفته و این وزارتخانه را با مسائل گوناگونی مواجه کرده است .

دکتر کریم سنجابی از اعضای جبهه ملی و وزیر خارجه دولت بازرگان که سابقه وزارت درکابینه دکتر مصدق را نیز داشته است از مدتها قبل این سو و آن سو از اعمال شهریار روحانی داماد دکتر یزدی که امور سفارت ایران درآمریکا را بعهده گرفته بود ، شکایت می کرد و از ارتباط ابراهیم یزدی با عواملی از دولت آمریکا خبر می داد .

دراین بین شهریار روحانی سفیر ایران در آمریکا ، دریک حاتم بخشی غافلگیر کننده اعلام می کند ایران از مالکیت جزایر سه گانه خلیج فارس یعنی تنب بزرگ ، تنب کوچک و ابوموسی گذشت می کند . بهنود دراین زمینه می نویسد : انتشار نظریات شهریار روحانی که عملا سرپرستی سفارت ایران درآمریکا را برعهده دارد موجب شد تا وزارت خارجه اعلامیه های صادر کنند ، دریک مجله عربی از قول وی نوشته شذه بود :  ایران از جزایر سه گانه خلیج فارس گذشت می کند!  (« 275 روز بازرگان» ، صفحه 519  )

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول