اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا خبر داد

آغاز برداشت نیشکر از نیزارهای صومعه‌سرا

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا از آغاز برداشت و آبگیری نیشکر در 17 هکتار از نیزارهای این شهرستان خبر داد.

آغاز برداشت نیشکر از نیزارهای صومعه‌سرا
به گزارش خبرگزاری فارس از صومعه‌سرا، نعمت قاسمی بعد از ظهر امروز در جریان بازدید از برداشت محصول نیشکر در اراضی زیرکشت این محصول در صومعه‌سرا، اظهار داشت: امسال با همکاری کشاورزان بالغ بر 17 هکتار از اراضی صومعه‌سرا به کشت نیشکر اختصاص یافت.
وی با اشاره به کشت نیشکر و تعداد نیروهای فعال در این عرصه در صومعه‌سرا تصریح کرد: 50 خانوار در قالب 150 نفر صومعه‌سرایی در بخش کاشت نیزار و تولید نیشکر به صورت مداوم فعالیت دارند.
مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا، تعداد کارگاه‌های پخت نیشکر را بالغ بر 15 کارگاه کوچک سنتی و یک کارگاه مدرن عنوان کرد و افزود: در این کارگاه‌ها از نیشکر محصول «سیاه شکر» و «شیره» تهیه می‌شود.
وی با اشاره به برداشت محصول نیشکر از نیزارهای صومعه‌سرا اذعان داشت: امسال پیش‌بینی می‌شود از اراضی زیرکشت نیشکر در صومعه‌سرا بالغ بر 20 هزار کیلوگرم شکر سیاه به ارزش اقتصادی 2 میلیارد و 200 میلیون ریال تولید شده و به بازار مصرف عرضه شود.
قاسمی، به کاهش رونق نیشکر در سال‌های اخیر در صومعه‌سرا اشاره کرد و یادآور شد: زراعت نیشکر در صومعه‌سرا سابقه‌ای دیرینه دارد که در سال‌های اخیر به دلیل رونق کشت برنج و زراعت صنوبر از 100 هکتار اراضی زیرکشت به 17 هکتار کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه  کاشت نیشکر در گیلان تنها در صومعه‌سرا انجام می‌شود، بیان داشت: در حال حاضر نیشکر در 9 روستای صومعه‌سرا کاشت و برداشت می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا، شکرباغان، چمثقال، گاوکده، کلسر، میانده، قاضده، پوستین‌سرا، دوگور و ازگم را از جمله روستاهای زیرکشت نیشکر برشمرد.
وی، شکر سیاه و شیره نیشکر را یکی از سوغات اصلی و از محصولات شاخص صومعه‌سرا عنوان کرد و ابراز داشت: این محصول سرشار از خواص دارویی و طبی است که برای درمان بیماری‌های داخلی یرقان، فاویسم و حتی بیماری‌های عصبی بسیار موثر است.
قاسمی با اشاره به زمان کاشت و برداشت محصول نیشکر در صومعه‌سرا تصریح کرد: نیشکر در اوایل اردیبهشت هر سال کشت و در اوایل دی ماه برداشت می‌شود.
انتهای پیام/ی20/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول