اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

زائران ایرانی حرمت و شأن تشیع را حفظ کنند

خبرگزاری فارس: نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بر ضرورت حفظ شأن و حرمت تشیع از سوی زائران ایرانی تاکید کرد و گفت: زائران ایرانی در نمازهای جماعت شرکت کرده و از تردد در خیابان‌ها در موقع نماز بپرهیزند.

زائران ایرانی حرمت و شأن تشیع را حفظ کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر در جمع عمره گزاران هدف از تشکیل این گونه همایش‌ها و جلسات را آشنایی بیشتر زائران با وظایف زائران در سفر عمره دانست و اظهار داشت: با تشکیل چنین جلساتی شما زائران محترم با شرایط حاکم بر کشور عربستان بیشتر آشنا می‌شوید و با نمایش نمادین اعمال عمره در این مکان آموزش‌های لازم را برای انجام عمل عمره فرا می‌گیرید و البته بخش دیگری از آموزش‌های شما زائران در مساجد و تکایا توسط مدیران و مسئولین کاروان صورت خواهد گرفت.

وی افزود: جایگاه سفر حج و عمره در روایات با هیچ سفری قابل مقایسه نیست، به همین دلیل آداب سفری که برای حج و عمره در نظر گرفته شده از سفرهای دیگر برتر و بالاتر است.

سرپرست حجاج ایرانی یکی از مهم‌ترین مسائل حج و عمره را آمادگی روحی زائر عنوان کرد و اظهار داشت: ما برای حضور در میهمانی خدا و رسول مکرم اسلام (ص) و ائمه بقیع در مکه و مدینه باید یک سلسله آموزش‌ها و شرایط را کسب کنیم.

وی تصریح کرد: نخستین شرط ورود به ضیافت الله، پاکی و پاکیزگی از گناه است تا بدین وسیله زمینه برای ورود محبت الهی به دلهایمان فراهم شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: انسان غافل نمی‌تواند در این سفر معنوی قدم بگذارد زیرا کسی که توجه ندارد در چه شرایطی قرار گرفته است، نمی‌تواند از فیوضات معنوی این سفر بهره بگیرد. اما هنگامی که آمادگی روحی برای گام نهادن در این سفر در انسان ایجاد شد، لذت از حضور در محضر حق برای فرد بسیار گوارا خواهد بود.

وی یکی از زمینه‌های آمادگی روحی برای سفر معنوی حج و عمره را توبه از گناهان و داشتن مال حلال دانست و اظهار داشت: کسی که می‌خواهد به سفر معنوی عمره مشرف شود باید مدیون کسی نباشد و حقوق مردم را ادا کند. همچنین کینه‌ای نسبت به کسی در دل خود نداشته باشد و اگر به کسی آزار رسانده از او حلالیت بطلبد.

قاضی عسکر افزود: یکی از راه‌های موفقیت انسان در عمل حج و عمره پرهیز از کبر و غرور است. انسان با خودشکنی به خداوند نزدیک‌تر می‌شود و کبر و غرور همان گونه که شیطان را از درگاه خدا راند می‌تواند انسان را از رحمت الهی محروم کند.

وی قرار گرفتن در محضر خداوند و رسول خدا و ائمه بقیع را دارای شرایط و آداب خاصی دانست و افزود: انسان نمی‌تواند با غفلت از یاد خدا و آلودگی به گناه، وارد محضر خدا و رسول اکرم و ائمه اطهار شود. انسان هنگامی می‌تواند لبیک بگوید که صادق باشد.

سرپرست حجاج ایرانی خواندن نماز اول وقت، نماز شب و همچنین ذکر و یاد خدا را از جمله کارهایی دانست که باید بسیار مورد توجه زائران قرار گیرد تا در طول سفر بتوانند از برکات معنوی این سفر بهره‌مند شوند.

وی در ادامه به برخی از برکات سفر معنوی حج و عمره اشاره کرد و افزود: یکی از برکات این سفر معنوی آمرزش گناهان زائر است. پاداش دیگر این سفر بهشت است که از سوی خداوند به میهمانانش بشارت داده شده و ثمره دیگرش خیر دنیا و آخرت است.

امیر الحاج جمهوری اسلامی ایران دستاورهای سفر معنوی حج و عمره را بی‌شمار عنوان کرد و اظهار داشت: کدام سفر می‌تواند چنین دستاوردهایی را نصیب انسان کند؟ حاجی در مسجد النبی یک رکعت نماز می‌خواند، 10 هزار رکعت ثواب نصیبش می‌شود یا در مسجد الحرام یک رکعت نماز می‌خواند صد هزار رکعت ثواب می‌برد. به مسجد الحرام و کعبه نگاه می‌کند، ثواب برایش می‌نویسند. 120 رحمت الهی در حج و عمره وجود دارد که نصیب عمره گذاران، طواف کنندگان و نمازگزاران در مسجد الحرام می‌شود.

وی بخش دیگری از سخنان خود را به آمادگی‌های علمی زائران اختصاص داده و اظهار داشت: شما زائران باید نسبت به جایی که قرار است بروید، آگاهی لازم را داشته باشید و وظایف خود را بدانید. مثلا اگر قرار است چند ساعت در مسجد النبی بنشیند و عبادت کنید باید بدانید که چه کنید و از قبل برای این کار برنامه ریزی کرده باشید. اطلاعات لازم در این زمینه از قبیل کتاب و جزوه در سایت بعثه وجود دارد و زائران می‌توانند از آنها استفاده کنند.

سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: زائران اگر از اطلاعت لازم برای اعمال حج برخوردار باشند می‌توانند به راحتی اعمال خود را انجام داده و با مشکلات کمتری مواجه شوند.

وی بر ضرورت حفظ وحدت دنیای اسلام تاکید کرد و افزود: وحدت امت اسلامی شعار پیامبراسلام (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام و همچنین شعار انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در زمان ما است. 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد: باید مراقب باشیم سراغ مسائل انحرافی و اختلافی نرویم .باید نگاهمان این گونه باشد که ما هم عضوی از پیکر امت اسلامی هستیم و به مکه و مدینه می‌رویم تا با دیگر برادران مسلمان خود که از سراسر جهان به این شهر‌ها می‌آیند همچون یک پیکره واحد، متحد و یکپارچه از اسلام حمایت می‌کنیم.

وی اکثر برادران اهل سنت را دوست‌دار و محب اهل بیت پیامبر دانست و افزود: هم اکنون در عراق بسیاری از اهل سنت به زیارت قبور ائمه علیهم السلام می‌روند. در مصر نیز «سیده زینب» و «سیده نفیسه» و «راس الحسین» زیارتگاه‌هایی هستند که همه روزه میزبان محبان اهل بیت اعم از شیعه و سنی هستند.

قاضی‌عسکر شرایط و جو حاکم بر کشور عربستان را مناسب‌تر از سال‌های گذشته توصیف کرد و افزود: امسال نسبت به سال گذشته وضعیت ما بهتر است با صحبت‌هایی که با مقامات عربستانی صورت گرفته و با وجود اینکه روابط سیاسی دو کشور در سطح مطلوبی نیست ولی خوشبختانه شرایط عمره گزاران نسبتا مطلوب است.

وی بر ضرورت حفظ شأن و حرمت تشیع از سوی زائران ایرانی تاکید کرد و افزود: زائران ایرانی در نمازهای جماعت که در مسجد النبی و مسجد الحرام برگزار می‌شود، شرکت کرده و از تردد در خیابان‌ها در موقع نماز بپرهیزند.

سرپرست حجاج ایرانی اکثر بانوان زائر ایرانی را دارای پوشش مناسب اسلامی دانست و اظهار داشت: بانوان ما با رعایت حجاب خود در عربستان باعث آبرو و اعتبار تشیع هستند. در محیط عربستان بانوان محترم مراقبت بیشتری داشته و حجابشان را بیش از هر زمان دیگری رعایت کنند.

انتهای پیام/و30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول