اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

/گزارش تحلیلی/

بالاگرفتن تنش‌ در مناسبات دو سودان، علل و تبعات آن

خبرگزاری فارس: نیروهای نظامی سودان جنوبی با استفاده از نیروهای مسلح گروه های شورشی دارفوری در یک عملیات نظامی ، کنترل بزرگ ‌ترین میدان نفتی سودان موسوم به "هجلیج "را در دست گرفته‌اند که این اقدام کابوس جنگ را در این کشور به صدا در آورده است.

بالاگرفتن تنش‌ در مناسبات دو سودان، علل و تبعات آن

به گزارش فارس، نیروهای نظامی سودان جنوبی با استفاده از نیروهای مسلح گروه های شورشی دارفوری در یک عملیات نظامی ، کنترل بزرگ ‌ترین میدان نفتی سودان موسوم به "هجلیج "را در دست گرفته‌اند.  سخنگوی ارتش سودان در این باره تاکید کرد نیروهای سودانی پس از تجاوز ارتش سودان جنوبی مجبور به عقب نشینی شدند . منطقه هجلیج اینک به عرصه درگیری و جنگ میان ارتش دوسودان تبدیل شده است.

 

دولت سودان  از زمان آغاز این بحران سیاسی ـ امنیتی در منطقه نفتی هجلیج تلاش از طریق تمام راه‌های قانونی ـ سیاسی و اقدامات نظامی ، تجاوز نیروهای سودان جنوبی را دفع کرده است ولی تنش و درگیری میان خارطوم و جوبا روز به روز در حال گسترش است.

قضیه جنوب سودان و مشکلات و معضلاتی که در پی داشته در طول 55 سال (پس از استقلال سودان در 1956) برای امنیت ملی و اقتصاد سودان هزینه ساز بوده و موانع زیادی در راه توسعه و پیشرفت آن به وجود آورده است. دخالت غرب و رژیم صهیونیستی در امور داخلی سودان نقش کلیدی در جدایی منطقه جنوب از سودان داشته است.طرفین درگیر تحت شرایط و فشارهای محیطی مجبور به امضای قراردادی در نیواشا در کشور کنیا در سال 2005 شده و در نهایت در نهم ژوئیه2011 کشور جنوب سودان به وجود آمد و همگان از جمله خود سودانی‌ها گمان می‌کردند که مشکلات سودان و محیط منطقه ای دیگر به پایان  می‌رسد ولی دوایر تصمیم ساز غربی و صهیونیستی بسته ای از توطئه های پنهان و آشکار برای آینده دو سودان و کل منطقه شرق وشاخ افریقا طراحی  ودر حال اجرایی کردن هستند.

 

خارطوم از آغاز تشکیل و برپایی جمهوری جنوب سودان از خود نسبت به این کیان سیاسی جدید حسن نیت نشان داده و حتی البشیر رئیس جمهوری سودان سفارت کشورش را در جوبا شخصا گشایش کرده است و خارطوم انواع خدمات و تسهیلات وامتیازات را در اختیار جوبا قرار داده ولی رهبران سودان جنوبی پاسخ نیکی را بدی داده اند و طی یکسال اخیر مشلات سیاسی ،امنیتی واقتصادی برای خارطوم ایجاد نموده اند. جنوبیها با زیرپا نهادن تمام قراردادهای اقتصادی و نفتی معضلات مالی و اقتصادی برای خارطوم به وجود آوردند.

سه چهارم منابع نفتی سودان در منطقه جنوب واقع شده ولی خارطوم جهت صادرکردن این انرژی به خارج  از طریق لوله گذاری به بندر ام درمان در سواحل دریای سرخ هزینه کلانی نموده اما دولت جدید جوبا با پرداخت تعرفه صدور نفت خود  از خاک سودان شمالی  مخالفت ورزیده وجهت محروم کردن خارطوم از این درآمدهای مالی  تلاش کرده صدور نفت خود را از طریق خاک اریتره یا کنیا عملی سازند.

منازعه دو سودان برسر یکسری موضوعات و محورهای سیاسی ـ امنیتی ـ اقتصادی ـ اجتماعی ـ فرهنگی می باشد ولی اختلاف طرفین بر سر درآمدهای نفتی و مشکلات لاینحل مرزی به ویزه در منطقه ایبی، نیل آبی وکردوفان و مداخله جنوبیها در کانونهای بحرانزایی شمال از جمله جبال نوبه و دارفور از مهمترین چالشها و مشکلات ساسی دوکشور است.

 

رهبران سودان جنوبی تحت تاثیر سیاستهای  آمریکا ، رژیم صهیونیستی و محافل بین المللی کلیسایی به اختلافات و تنشها با خارطوم دامن زده و قصد دارد با نظامی کردن رویکرد سیاست خارجی خود در قبال سودان شمالی،دولت البشیر را در خارطوم تضعیف و به سمت سقوط ان سوق دهد.

جنوبی ها با اشغال میادین نفتی منطقه هجلیج  و ایجاد جنگها و تنشهای دامنه دار قصد دارند از طریق ورشکست کردن اقتصاد خارطوم دولت البشیر را سرنگون کنند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول