اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم قرآنی شیراز:

کنگره سلمان رویداد بزرگ جهان اسلام است

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم قرآنی شیراز گفت: برپایی بزرگداشت سلمان‌فارسی می‌تواند یکی از اقدامات مهم و موثر در کشور و جهان اسلام باشد.

کنگره سلمان رویداد بزرگ جهان اسلام است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی کنگره بزرگداشت سلمان‌فارسی، محمد جواد سلمان‌پور اظهار داشت: با وجود اینکه سلمان یکی از سرمایه‌های بسیار بزرگ، مهم و به عنوان افتخار دینی و ملی اسلام تلقی می‌شود اما هنوز در کشورمان ناشناخته مانده است.

وی افزود: بسیاری از مردم ما با نام سلمان در تاریخ اسلام آشنا هستند و می‌دانند که سلمان یک مسلمان ایرانی و فارسی بوده است اما این مقدار کفایت نمی‌کند و مردم ایران به ویژه فارسی‌ها باید به طرق مختلف این شخصیت را بازشناسی کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سلمان نخستین محدث و حدیث‌نگار در تاریخ اسلام است، بیان کرد: سلمان از زمان پیامبراکرم (ص) راوی‌گری حدیث و علم حدیث را در تاریخ اسلام پایه‌گذاری می‌کند و این مسئله به طور دقیق نقطه مقابل افرادی است که به جمع‌آوری احادیث اعتنا نمی‌کردند و به علاوه مخالفت نیز می‌ورزیدند.

سلمان نماد حقیقت‌جویی و حقیقت‌گرایی

وی ادامه داد: سلمان نماد حقیقت‌جویی و حقیقت‌گرایی است و اگر بخواهیم شخصیتی به عنوان الگو در قرن ششم میلادی یا در قرن اول هجری جست‌و‌جو کنیم شخصیت سلمان بی‌شک جزو افرادی است که در صدر اسامی قرار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه علوم قرآنی شیراز بیان کرد: جستجوی سلمان در مورد حقیقت‌یابی و رسیدن وی به حقیقت، وی را به یک شخصیت مرکزی در اسلام تبدیل می‌کند چراکه حقیقت‌جویی سلمان، ایمانی راسخ و استوار برای او می‌سازد.

سلمان در رأس صحابه پیامبر

دانشیار دانشگاه شیراز در ادامه سخنان خود با اشاره به ایمان راسخ سلمان نسبت به پیامبر و اسلام بیان کرد: به همین دلیل حضرت سلمان برای پیامبر گرامی اسلام یک ستون و عمود بوده است و حضرت، او را از خودش و اهل بیت می‌دانند.

سلمان‌پور در ادامه گفت: در واقع سلمان نشان می‌دهد اگر کسی به معنای واقعی پیامبر را دریافته باشد و راه را به سوی رسول پیدا کرده باشد در درجه اهل بیت قرار می‌گیرد و همین خصوصیت سلمان سبب می‌شود که در بین صحابه پیامبر یک ویژِگی خاصی پیدا کند و در راس صحابه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: روایات متعددی در تاریخ نقل شده است که اگر ابوذر آنچه که سلمان می‌دانست بداند کافر یا کشته می‌شود، پس نوع حقیقت‌جویی سلمان تا آنجایی پیش می‌رود که اطلاعات و آموزه‌هایی از این عالم ٰاز طرف خداوند دریافت می‌کند و توسط پیامبر آموزش می‌بیند و این در حالی است که سایر صحابه ظرفیت و توان تحمل آن اطلاعات و آگاهی را ندارند.

سلمان بازوی پرتوان برای پیشبرد اهداف اسلام

سلمان‌پور در بخش دیگر اظهارات خود بیان کرد: به هر حال تاریخ این طور بیان می‌کند که سلمان یک بازوی پرتوان برای پیشبرد اهداف اسلام و پیامبر گرامی است، کما اینکه بعد از رحلت رسول اکرم، سلمان یکی از شاخص‌ها و معیارها برای امت اسلامی است.

سلمان تکیه‌گاه خاندان پیامبر

دانشیار دانشگاه شیراز تصریح کرد: خاندان پیامبر بر سلمان حساب جداگانه‌ای می‌کردند به قدری که سلمان برای آنها یک تکیه‌گاه محسوب می‌شده است، تا آنجا که حضرت فاطمه (س) بعد از علی‌بن ‌ابی‌طالب، سلمان را به عنوان تکیه‌گاه خود قرار می‌دهند و به ایشان اعتنا می‌کردند.

وی اضافه کرد: سلمان بعد از پیامبر گرامی اسلام شاخصی است که می‌تواند ما را به حق و حقیقت راهنمایی کند به همین سبب به خاطر اینکه ملیت و قومیت سلمان ایرانی بوده، بر ما ایرانیان به ویژه فارسیان است که ایشان را بزرگ بداریم و در معرفی این شخصیت بزرگ به دنیای اسلام و مردم بکوشیم.

سلمان محور وحدت در اسلام

رئیس دانشگاه علوم قرآنی شیراز گفت: اعتقاد من این است که حضرت سلمان می‌تواند یکی از محورهای وحدت در جهان امروز اسلام باشد چراکه تمام مسلمانان از تمام طرق و مذاهب، سلمان را یکی از صحابه بزرگ پیامبر می‌دانند.

سلمان‌پور ادامه داد: اگرچه در اسلام  محورهای مهمی از وحدت مانند قرآن، پیامبر، آموزه‌های مشترک پیامبر و حج و ... داریم اما شخصیت سلمان یک مطلب و گویایی دیگری دارد که بعد از اینکه به اصطلاح محور وحدت قرار گرفت می‌تواند برای دریافت اسلام ناب محمدی شاخص قرار گیرد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در همین راستا روایاتی است که اگر یکی از این شخصیت‌های ربانی بازشناسی شوند آن شخصیت‌ها بار دیگر زنده و احیا می‌شوند و ما وظیفه داریم تا شخصیت سلمان را به مردم معرفی و این شخصیت را بار دیگر زنده و احیا کنیم.

وی با تاکید بر معرفی شخصیت سلمان در جامعه امروز بیان کرد: در درجه نخست برای معرفی سلمان باید از مقاطع کودکی و نوجوانانی فرزندان شروع کرد و با نگارش کتاب‌های مختلف برای سنین گوناگون، برگزاری میزگردهایی در نشریات تخصصی و دانشجویی، ساخت فیلم‌های مستند در مورد زندگینامه سلمان، بازگو کردن روایات متعدد و توزیع مطالب و سخنان حضرت سلمان در آکادمی‌ها و رشته‌های مختلف علوم انسانی نیز در این زمینه می‌تواند تاثیر گذار باشد.

سلمان‌پور بر ضرورت بزرگداشت سلمان تاکید کرد و بیان داشت: ما برای شخصیت‌هایی که فرسنگ‌ها با شخصیت سلمان تفاوت دارند کنگره‌های بزرگی برگزار و شخصیت آنها را در اذهان مردم و محافل علمی بازسازی می‌کنیم اما این مسئله موجب تاسف است که هنوز مراسم بزرگداشتی درخور و شان شخصیت حضرت سلمان که از افتخارات دینی و ملی ماست برگزار نشده است.

رئیس دانشگاه علوم قرآنی شیراز در پایان همکاری نخبگان و وحدت نهادها و سازمان‌های مختلف کشور در این امر مهم را خواستار شد و بیان کرد: این موضوع مسئله مهمی است که همت‌های عالی و بلندی را می‌طلبد و امیدواریم کنگره بزرگداشت سلمان بتواند در سطح بین‌المللی انعکاس یابد و شخصیت‌های مختلف چه از کشورهای اسلامی و چه غیر اسلامی دعوت شوند و چهره سلمان درخور شخصیت وی آشکار شود.

انتهای پیام/آ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول