اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر پایگاه باستان‌شناسی جیرفت

مرمت قلعه منوجان تداوم می‌یابد

خبرگزاری فارس: مدیر پایگاه باستان‌شناسی جیرفت گفت: طرح مرمت، مطالعه و احیا قلعه منوجان که از ابتدای اسفند ماه سال 90 با خاک‌برداری و پیگردی حصار در ضلع شمالی و شمال غرب قلعه آغاز شده بود در سال جاری ادامه می‌یابد.

مرمت قلعه منوجان تداوم می‌یابد

نادر علیدادی سلیمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: طرح مرمت، مطالعه و احیا قلعه منوجان که از ابتدای اسفند ماه سال 90 با خاک‌برداری و پیگردی حصار در ضلع شمالی و شمال غرب قلعه آغاز شده بود در سال جاری ادامه می‌یابد.

علیدادی سلیمانی گفت: در نتیجه خاک‌برداری بخش‌های قابل توجهی از حصار ضلع شمال غربی و شمال حصار قلعه منوجان که طی سده‌های طولانی زیر آوار مدفون بود، پیگردی و آشکار شد.

وی افزود: در خاک‌برداری‌های مذکور قطعات قابل توجهی از سفال «دوره‌های مختلف تاریخی» سکه و دیگر مواد فرهنگی به دست آمد که باستان‌شناسان را با شناخت ادوار استقراری قلعه آشنا می‌سازد.

علیدادی سلیمانی ابراز داشت: قدیمی‌ترین نمونه‌های سفال به دست آمده مربوط به قرن چهارم هجری قمری است که هسته اولیه قلعه را به این دوره تاریخی نسبت می‌دهد هر چند وجود قطعاتی از سفال در خاک‌برداری‌های یاد شده ممکن است شکل‌گیری قلعه منوجان را به پیش از اسلام برساند.

وی تصریح کرد: متعاقب و همزمان با پیگردی‌های یاد شده مرمت و استحکام بخشی حصار قلعه به مرحله اجرا گذاشته شد که از پیشرفت قابل توجهی برخوردار است.

مدیر پایگاه باستان‌شناسی جیرفت اذعان داشت: با توجه به مسافت طولانی این قلعه از مرکز شهر برپایی کارگاه خشت‌مالی در جوار قلعه منوجان، تجهیز کارگاه با مواد و مصالح لازم از نکات قابل توجه در قلعه منوجان است.

وی افزود: مصالح به کار رفته در بنای قلعه منوجان را سنگ لاشه، آجر و خشت تشکیل می‌دهد که مرمت قلعه زیر نظر کارشناسان مجرب با مصالح بومی انجام می‌گیرد.

علیدادی سلیمانی خاطرنشان کرد: انجام این طرح توسط چهار کارشناس باستان‌شناس و کارشناس احیا مرمت بناهای تاریخی در حال انجام است.

انتهای پیام/غ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول