اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه جیرفت:

وزارت بازرگانی مقصر اصلی زیان پیازکاران جنوب است

خبرگزاری فارس: امام جمعه جیرفت گفت: به دلیل عدم تعهد کاری و کوتاهی مسئولان وزارت بازرگانی محصول پیاز کشاورزان جنوب کرمان به کود شیمیایی زمین‌‌های آنان تبدیل شده است.

وزارت بازرگانی مقصر اصلی زیان پیازکاران جنوب است

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب کرمان، حجت‌الاسلام اصغر عسکری ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان جیرفت اقتصاد منطقه جنوب کرمان را بر پایه کشاورزی دانست و اظهار داشت: مردم این منطقه همواره با تلاش و کوشش از طریق کشاورزی با کشت محصولات گوناگون امرار معاش می‌کنند.

وی با اشاره به تجمع پیازکاران در مقابل فرمانداری جیرفت افزود: با توجه به اینکه عارضه سرمازدگی محصول سیب‌زمینی کشاورزان این منطقه در سال جاری را دچار مشکل کرده بود، اکنون نبود بازار عرضه محصول پیاز نیز بر آن افزوده شده است.

عسکری با بیان اینکه این تراژدی غم‌انگیز سال‌ها است که گریبانگیر کشاورزان این منطقه است، تصریح کرد: اگر به این امر توجهی از سوی مسئولان صورت نگیرد، خسارت‌های غیرقابل جبرانی به اقتصاد منطقه وارد می‌شود.

وی وظیفه سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان را فراهم کردن بستر لازم برای کشت محصولات دانست و ابراز داشت: مسئولان کشوری باید زمینه عرضه و خرید محصولات کشاورزان منطقه را فراهم کنند.

عسکری بیان داشت: این سازمان بارها اعلام کرده بود که در سال 90، سه ماه زودتر برداشت محصول پیاز داریم تا مسئولان کشوری زمینه تنظیم بازار آن را فراهم کنند.

امام جمعه جیرفت با اشاره به نامه‌‌نگاری‌های متعدد مسئولان جنوب کرمان به مسئولان کشوری گفت: دستگاه‌های اجرایی مسئول در منطقه جنوب کرمان و استان، تمام اقدامات لازم برای این امر را انجام داده و هیچ کوتاهی در این امر از جانب آنان صورت نگرفته است.

عسکری با بیان اینکه کشاورزان نیز در این امر بی‌توجهی کرده‌اند، عنوان کرد: مسئولان مربوطه بارها از طریق مراجع مختلف هشدارهای لازم را در زمینه کشت بی‌رویه پیاز به کشاورزان داده بودند.

وی مقصر اصلی این جریان را وزارت بازرگانی اعلام کرد و اذعان داشت: به دلیل عدم تعهد کاری و کوتاهی مسئولان تنظیم بازار در این وزارتخانه تلاش چند ماه پیازکاران این منطقه به کود زمین‌های کشاورزی تبدیل شده است.

عسکری خاطرنشان کرد: وزارت بازرگانی به دلیل بی‌تفاوتی در مقابل هشدارهای متعدد مسئولان جنوب کرمان در نزد خداوند و خلق او مسئول هستند و اکنون باید پاسخگوی خسارت مردم و سرمایه هدر رفته آن‌ها باشند.  

وی اظهار داشت: باید در این زمینه به نحوی برنامه‌ریزی صورت گیرد و سازوکار آن به گونه‌ای تنظیم شود که این جریان بار دیگر تکرار نشود.

عسکری تشکیل تعاونی را یکی از راهکارهای این معضل ذکر و تصریح کرد: پیازکاران به جای تجمع در مقابل فرمانداری می‌توانند با تشکیل یک تعاونی، تنظیم بازار و  زمینه عرضه محصولات خود را فراهم کنند.

وی همچنین با تسلیت ایام فاطمیه افزود: همه شهروندان باید در جشن‌ها و شادی‌های خود حرمت این ایام را نگاه دارند و خانه‌های خود را محل عزای حضرت زهرا (س) قرار دهند.

عسکری با اشاره به سخن امام سجاد (ع) که فرمودند «حق سالمندی به قدر اسلام است»، بیان داشت: همان طور که اسلام و مسلمان احترام دارد، حرمت سالمند نیز باید نگاه داشته شود.

وی در دین مبین اسلام سلامتی را گوهر گرانبهایی دانست که رعایت آن را فریضه می‌داند و بهداشت را نیز زمینه‌ساز آن خواند و ابراز داشت: اهمیت بهداشت در اسلام تا جایی است که اگر میان رعایت مسائل بهداشتی و انجام فریضه دینی تزاحم باشد، سلامتی مقدم است.

عسکری عنوان کرد: با توجه به وضعیت روحی و جسمی سالمند باید تلاش شود تا وی از تغذیه سالم و مناسب و همچنین بهداشت قابل قبولی برخوردار باشند و فضا به گونه‌ای باشد که دچار اضطراب نباشند و دغدغه مالی نداشته باشند و در این راستا دستگاه‌های اجرایی باید یک امنیت معیشتی را برای سالمند ایجاد کنند.

وی با تبریک 21 فروردین ماه سالروز تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره) و افتتاح حساب 100 اذعان داشت: این بنیاد منشأ خدمات بسیار ارزشمندی به ویژه در دولت‌های نهم و دهم بوده است.

عسکری خاطرنشان کرد: احداث 15 هزار و 823 واحد مسکن روستایی که بیش از 137 میلیارد تومان تسهیلات نیز در این زمینه به متقاضیان واگذار کرده، از خدمات مهم دولت‌های نهم و دهم است.

انتهای پیام/ی10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول