اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از بی‌توجهی مسئولان به میراث فرهنگی گزارش می‌دهد

آسیب دید‌ه‌گی تدریجی کتیبه رازلیق سراب

خبرگزاری فارس: اگر بخواهیم از قدمت تاریخی سراب سخنی به میان آوریم به آثار خط میخی به جای مانده از دوره اورارتویی اشاره باید کرد که به صورت سنگ نوشته در نشتبان و رازلیق وجود دارد که مشاهدات از آسیب تدریجی کتیبه نشتبان حکایت دارد.

آسیب دید‌ه‌گی تدریجی کتیبه رازلیق سراب

به گزارش خبرگزاری فارس از سراب، اگر زمان را از دست دهیم و توجهی نشان ندهیم شاید با تاسف عمیق آسیب دیدن کتبه رازلیق را نیز در تیتر خبرهای آینده داشته باشیم.

در این گزارش قصد داریم تا نگرانی‌های دوستداران میراث فرهنگی و آثار باستانی را منعکس کنیم تا شاید تعجیلی در اجرای طرح‌های مکتوب شده سازمان میراث فرهنگی استان به وجود آید.

معرفی کتیبه رازلیق

این کتیبه بر روی صخره‌ای از کوه زاغان واقع در 12 کیلومتری شمال سراب در ناحیه رازلیق کنده شده است، قطع 80* 120 سانتی‌متر و در 16 سطر است.

سنگ نبشته متعلق به ارگیتی دوم (785-713 هـ ق) پسر روسای اول است که در فاصله سده‌های هشتم و هفتم قبل از میلاد و به مناسبت تسخیر همان قلعه کنده شده است.

خطر آسیب دیدگی جدی است

با توجه به اینکه تجربه آسیب دیدگی عمده در کتیبه «نشتبان» وجود دارد به نظر می‌رسد مسئولان مربوطه باید با اجرای طرح کوتاه مدت با ایجاد حفاظ‌های ویژه و محکم می‌توانند این کتیبه را از خطرات طبیعی و نیز خرابکارهای احتمالی برخی حفاران آثار تاریخی در امان دارند، کاری که متاسفانه در «نشتبان» انجام نگرفت و آسیب‌دیدگی خط میخی برجای مانده از دوره اورارتویی را سبب شد.

موقعیت ممتاز این محل برای ایجاد مکان گردشگری

با توجه به طبیعت بکر و دست نخورده منطقه و وجود مناظر زیبای طبیعی و رودخانه، ظرفیت بالقوه‌ای برای ایجاد مکان گردشگری وجود دارد که می‌توان با به فعلیت رساندن این ظرفیت‌ها مکانی زیبا و دیدنی برای مسافران و گردشگران به خصوص در ایام بهار و تابستان ایجاد کرد.

به طور قطع با ایجاد بسترها و زیرساخت‌های اصلی بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این محل ترغیب خواهد شد.

 نبود راه مناسب برای رسیدن به کتبه

نخستین انتظار از دست‌اندرکاران اجرایی و مسئولان بهسازی راه رسیدن به کتیبه و حداقل ماشین‌رو کردن راه رسیدن به دامنه کوه است در این صورت بسیاری از علاقه‌مندان خواهند توانست از این اثر گرانبهای تاریخی بازدید کنند، کاری که در گنج‌نامه همدان به زیبایی صورت گرفته است.

سازمان میراث فرهنگی برنامه دارد

داور سلیمی مسئول نمایندگی سازمان میراث فرهنگی در شهرستان سراب در این زمینه به فارس گفت: سازمان میراث فرهنگی طرح‌های مطالعاتی در این مورد به انجام رسانده است.

وی در ادامه تصریح کرد: ایجاد حفاظ برای سنگ نوشته رازلیق در نظر گرفته شده که اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

 مسئول نمایندگی سازمان میراث فرهنگی در شهرستان سراب، انجام طرح‌های این چنینی را مستلزم زمان دانست. 

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول