اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی:

تعرفه صفر درصدی شکر وارداتی تولید داخلی را بحرانی کرد

خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: تداوم واردات قند و شکر با تعرفه صفر درصد و عدم تجدید نظر در این تعرفه، ورشکستگی صنعت داخلی را در سال جاری به همراه خواهد داشت.

تعرفه صفر درصدی شکر وارداتی تولید داخلی را بحرانی کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، نسیم صادقی ظهر امروز در مجمع عمومی سالیانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اظهار داشت: این تصمیم دولت برای تعیین تعرفه صفر درصدی واردات شکر در حالی صورت گرفته که مقام معظم رهبری سال 91 را سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی عنوان کرده‌اند.

وی تأکید کرد: در صورتی که دولت در تصمیم خود نسبت به نوع تعرفه و واردات بی‌رویه شکر تجدید نظر نکند، نتیجه این رویه، راکد ماندن شکر تولید داخل در انبار‌ها و مواجه شدن کارخانه‌های قند و شکر با چالشی بزرگ  است.

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان اینکه توسعه نیشکر خوزستان توانایی تأمین یک سوم شکر داخلی کشور را دارد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال 91 از هر هکتار باید 10 تن شکر و 100 تن نیشکر تولید شود.

صادقی خاطرنشان کرد: به طور کل در 70 هزار هکتار نیشکر کاری در توسعه نیشکر باید 700 هزار تن شکر و 7میلیون تن نیشکر تولید شود.

این مقام مسئول در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شد در سال گذشته تولید شکر در توسعه نیشکر خوزستان به بیش از 450 هزار تن شکر برسد، اظهار داشت: متأسفانه این هدف‌گذاری محقق نشد و تنها به تولید 370 هزار تن شکر دست پیدا کردیم و این میزان کسری در تولید نشان دهنده 100 تا 120 میلیارد تومان ضرر مالی است.

وی عوامل سبب ساز عدم تحقق پیش بینی‌های تولید شکر را شوری آب، کاهش دما و سرما زدگی بی‌سابقه در سال 90 اعلام کرد و افزود: انتظار می‌رود امسال تولید خوبی داشته باشیم اما بخش مهمی از تحقق این برنامه ریزی‌ها به کیفیت آب بستگی دارد که سازمان آب و برق در اختیار صنعت نیشکر خواهد گذاشت.

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در بخش دیگری از سخنان خود، تاکید کرد: این شرکت در سال 1369 با هدف احداث هفت کارخانه شکر با تولید سالانه 700هزار تن شکر، هفت کارخانه خوراک دام با تولید سالانه 700 هزار تن خوراک دام، چهار کارخانه کاغذ با تولید سالانه 350 هزار تن کاغذ چاپ و تحریر، یک کارخانه تخته صنعتى با تولید سالانه 100 هزار تن تخته نیمه سنگین (صنعتی)، یک کارخانه خمیرمایه با تولید سالانه 10 هزار تن خمیرمایه و یک کارخانه الکل با تولید سالانه 33 میلیون لیتر الکل احداث شد.

صادقی همچنین تلفیق تولید و تجارت را از دیگر اولویت‌های شرکت توسعه نیشکر بیان کرد و افزود: با توجه به اینکه ما بزرگترین تولید کننده شکر در ایران هستیم و در شرایط فعلی 40 تا 45 درصد شکر تولیدی کشور را داریم پس برای تنظیم بازار باید با مسئولان کشور در تعامل باشیم تا به مصرف کننده فشار مضاعف وارد نشود.

وی تصریح کرد: در صورت افزایش تولید در مجموع تولید شکر چغندری و همچنین سایر واحد‌های نیشکری مثل کارون و هفت تپه اگر امسال همین رشد را داشته باشند امسال به حدود50 درصد از تولید داخلی کشور خواهیم رسید.

این مقام مسئول با بیان اینکه شکر یک کالای استراتژیک است، ادامه داد: تولید شکر اقتصادی است و در شرایط و قیمت فعلی تولید شکر سودآوری اقتصادی دارد با این وجود، قیمت شکر تابع بازار است و بازار داخل نیز متأثر از تولید و قیمت جهانی است.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول