اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با هنرنمایی یک آذربایجانی صورت گرفت

ساخت تار و کمانچه با صدف‌های قیمتی در تبریز

خبرگزاری فارس: هنرمند تبریزی با ساخت تار و کمانچه‌ای از صدف‌های قیمتی هنرنمای دیگری از خلاقیت به نمایش گذاشت.

ساخت تار و کمانچه با صدف‌های قیمتی در تبریز

«یونس پورنشین‌چی» که دو سال پیش اقدام به ساخت یک تار سنتی بی‌بدیل ‌کرد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد:  قبلاً با استفاده از صدف‌های قیمتی موفق به ساخت یک تار شده بودم که امروزه در موزه‌ای در مسکو نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به  تار نگهداری شده در موزه مسکو افزود: در این کار مفاخر آذربایجان، تاریخ آذربایجان و برای نخستین بار پرتره انسان، طرح‌های اسلیمی، گل و بوته و گل و مرغ کار شده است که ساخت آن با صدف کاری نو است.

وی تاکید کرد: ساخت این تار به سفارش جمهوری آذربایجان بوده که مفاخر آذربایجان و تاریخ این کشور روی آن با صدف کار شده است.

این هنرمند تبریزی افزود: در حال حاضر مشغول ساخت کمانچه‌ای با صدف‌های قیمتی هستم که از شش ماه قبل کار ساخت آن را آغاز کرده و پیش‌بینی می‌کنم که تا سه ماه آینده تکمیل و عرضه شود.

پورنشین‌چی ادامه داد: در ساخت این کمانچه نظیر تار از صدف‌هایی با رنگ‌های مختلف نظیر الوان، آبالون،‌ تخته دوکفه‌ای و صدف سفید برش‌خورده بر روی آلات موسیقی استفاده شده است.

پورنشین‌چی افزود: هنر دست از جمله فعالیت‌هایی است که آذربایجانی‌ها به آن علاقه زیاد دارند و صنایع دستی، فرش، تابلو فرش و دیگر هنرهای سنتی دستی که در جهان به نام استان ما شناخته می‌شود نشانگر این هنرهای ناب در آذربایجان است.

وی افزود: شیوه ساخت تار و کمانچه به این شکل است که صدف‌های مورد نظر به اشکال مختلف و مناسب برش خورده و روی ساز موسیقی در قسمت‌هایی که برای جاگذاری آنها برش خورده جایگزین می‌شود که البته دقت، ظرافت و زمان در این کار حرف اول و آخر را می‌زند.

این هنرمند تبریزی گفت: در استان آذربایجان‌شرقی به همت هنرمندان آن و خلاقیتی که هست آثار بی‌بدیلی خلق شده و می‌شود که ارزش‌های مالی و معنوی بالایی داشته و دنیا خواهان آن است اما هنرمند ایرانی می‌خواهد که این هنر برای ملت آن ماندگار و یادگار بماند.

پورنشین‌چی گفت: این هنر مانند کار معرق است با این تفاوت که در معرق‌کاری کار مانند پازل کنار  هم برش خورده و چیده می‌شود اما در صدف‌کاری صدف‌ها برش خورده آماده می‌شود بر اساس طرح‌های تهیه شده، جای آن در روی ساز موسیقی کنده شده و جاگذاری می‌شود.

این هنرمند تبریزی در خصوص روش تهیه این صدف‌ها گفت: برخی از صدف‌های مورد نیاز در ایران یافت نمی‌شود که در این صورت به ژاپن و چین سفارش داده شده و از آنجا وارد می‌کنم که به اسم آبالون معروف است.

وی که کار خود را از 12 سالگی آغاز کرده است، حرفه اصلی خود را ساخت سازهای موسیقی سنتی اعلام کرد و افزود: از روی علاقه‌ای که داشتم این کار را با صدف ادامه دادم هر چند که کار با صدف از مدت‌ها قبل اما به شکل ابتدایی در استان انجام می‌شده است که در اصل نقوش هندسی بود اما با نوآوری که کردم از نقوش طبیعت و پرتره در آن استفاده کردم.

این هنرمند از معدود هنرمندانی است که آثار هنری منحصر به‌فردی خلق می‌کند که از ارزش مالی و معنوی بسیاری برخوردارند.

انتهای پیام/ح20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول